wp001 schreef :
Janneman schreef : Ha gelukkig, het is weer gefixed.
Er was een stukje van de distributiekap afgebroken en tussen de riem gekomen, waardoor die een paar tanden versprongen was.
Nieuwe riem, spanrol en andere distributiekap en we kunnen weer op pad.
Het komt blijkbaar steeds vaker voor dat deze kappen stuk gaan (Kunststof veroudert nu eenmaal) Het eerste teken is vaak dat van de bovenkap het buitenste bevestigingsoortje in de buurt van de waterpomp afbreekt.
Wil je het helemaal goed doen dan vernieuw je 1Bovenkap, 2 Onderkap en soms is de 3 Achterkap ook erg gaar dan vervang je deze ook. Een distributieriemwissel is dan een goed moment. Als extra moet dan wel even het nokkenastandwiel en het tussenastandwiel verwijderd worden maar met een goede tegenhouder is dat geen enkel probleem!
Hoe meer je preventief vervangt hoe beter???... maar hier is gecheckt en bevonden dat de rest er nog goed uitziet.
De grens waar je stopt met preventief onderhoud zal voor iedereen wel anders liggen, afhankelijk van geld, tijd, interesse en hoe lang je nog met je auto wil doen.
Om eerlijk te zijn, zelf ben ik nogal een budgetrijder. Ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen, zoek liefst goede 2e hands onderdelen en blijf af van dingen die ik niet als noodzakelijk zie. Bv luchtfilter en bougies gaan bij mij aanzienlijk langer mee als het onderhoudsboekje voorschrijft. Ik stel dan bv weer wel de kleppen volgens boekje en kijk met regelmaat de auto van boven tot onder na. Dat laatste (dingen zien aankomen) bespaart me veel geld en ongemak.