Aircopomp
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-07-2009 20:05 #1242211
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @ Willem
@ Willem: Begin met de VIN (ken ik uit mijn hoofd inmiddels): YV1944811W1246857, LHD, 4DRS W/O S.R. Chassisnummer is dus 246857. Dan "parts catalogue" en functiegebied 8 "body and interior". 87 "Climate units" waarmee je 4 opties krijgt:
- Airconditioning. 940, 4 CYL L.H.D.
- Compressor, compressor mountings compressor driv. 4 CYL, EXC B204
- Cormpessor. 940. 9171050
- Compressor. 940. 9447841
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2009 20:08 #1242638
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update
Update: Voor 125 euro en 3 uur rijden een gebruikte compressor opgehaald bij een demontagebedrijf in de buurt van Hengelo. Kwam uit een LPT met nog geen 84dkm op de klok, versleten zal deze dus niet zijn. Even langs de Profile gereden en met de monteur gekeken hoeveel olie er in de compressor zat (40ml). Nieuwe compressor zelf gemonteerd, hiervoor de dynamo compleet verwijderd. Dit maakt het bereiken van de compressor een stuk makkelijker, met name die bout aan de achterzijde wordt zo goed bereikbaar. Denk overigens ook niet dat het je gaat lukken de compressor vanaf de onderzijde uit de auto te krijgen. Bij de Profile de oude, vastgelopen pomp bekeken en geprobeerd deze "ter leering ende vermaeck" open te maken om de oorzaak voor het vastlopen te achterhalen. Hij was zodanig vastgelopen dat de magneetkoppeling er echt niet meer af wilde (bout/moer in het midden hadden we losgedraaid). Gekeken hoeveel olie hier in zat door de plug achterop open te draaien. Hier kwamen een paar druppels olie uit. Bij het doorblazen van de leiding kwam er ook geen olie mee, waarschijnlijk heeft de oude compressor droog gelopen. We hebben 150ml direct in de pomp gegoten (totaal moest er 200ml in volgens de sticker) en de pomp met de hand rondgedraaid om de olie wat in de compressor te verspreiden. Daarna de boel weer aangesloten. Kwartiertje op 12.5 bar afgeperst, na het kwartier 0.0 bar drukverlies. Goed teken dus. Daarna een half uur vacumeren en de resterende 50ml olie en 950gr R134a toegevoegd en 10ml kleurstof. Toen voorzichtig aan laten gaan. Dit leek allemaal goed, toen de temperatuur uit de openingen gemeten. Deze bleef na enige tijd op gemiddeld 3 graden met zelfs een uitschieter naar 0.5 graden. De term "ijskoud" die je vaak in advertenties ziet leek me wat overdreven maar mijn airco komt nu dus aardig in de buurt :)Een klein puntje is dat we de filter/droger niet konden vervangen omdat één van de pijpen niet los wilde. Over 2 jaar maar eens doen bij de servicebeurt bij het legen, testen en vullen. Meteen een nieuwe pijp bij de dealer bestellen. Ik heb deze actie in samenwerking ism Profile Tyrecenter in Drachten uitgevoerd, men vond het prima dat ik de compressor zelf ging regelen en monteren ip montagen van een splinternieuwe bij Profile. Heeft me toch een dikke 300 euro gescheeld denk ik, mijn factuur was in dat geval verdubbeld. 1e diagnose was gratis, men is toch een half uur tot een uur met mij bezig geweest. Met monteur Henk heb ik meegekeken bij het werk, hij wilde me van alles uitleggen en is volgens mij een erg kundig (airco)monteur. Wat mij betreft dus een aanrader. Je zou het overal graag zo willen hebben (vriendelijk, meedenken, flexibel met DHZ etc) maar helaas wijst de praktijk toch anders uit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam