Regenval: Stotterende motor en backfire???
- Timo Blom
-
- Junior lid
-
Ik ben in het bezit van een Volvo 940 uit 1991 met 2.3l motor (B230FB) en een LPG-installatie (Vialle).
Bij regenval begint de auto op LPG na enige tijd te stotteren en in te houden. Na overschakelen op benzine en daarna weer terug op LPG is het probleem tijdelijk verholpen. Op benzine rijdt de auto wel... Het wordt op den duur zo erg dat de auto niet meer vooruit wil. Ook hikt de auto dan als je plots gasgeeft vanuit stationair toerental. Dit is al een tijdje zo, maar vandaag kwam daar nog iets bij: Tijdens de regenpartijen van vandaag deed het euvel zich weer voor (stotteren, inhouden). Op een gegeven moment hoorde ik een luide plof tijdens het rijden op LPG. Aangezien ik niet kon stoppen, maar even verder gereden waarna nog een luide plof volgde en de auto niet meer op LPG wilde rijden. Op benzine wel. Vervolgens een parkeerplaats opgezocht en eens onder de kap wezen kijken. Daar bleek zowel het luchtfilterdeksel er vanaf geknald te zijn, evenals de luchtslang (voor de LMM). Na wederom aansluiten liep de auto weer op LPG...
Wat is hier nou gebeurd? Ik heb de brandstofcomputer wel eens uitgelezen, maar die geeft geen foutmeldingen.
Overigens: de auto loop nooit erg mooi op benzine (schokkend stationair etc), maar nadat de boel "geploft" was wel. Na opnieuw aansluiten weer minder goed...
Is geen leuke dag nadat gisteren mijn raam is ingetikt en er zaken uit mijn auto ontvreemd zijn, evenals mijn middenconsole gesloopt!
Bij voorbaat dank voor reacties!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Timo Blom
-
- Junior lid
-
Voor zover ik kan overzien is dit in orde... Bovendien zou hij dan op benzine ook niet goed moeten rijden dan (althans, minder goed dan zonder regen!)
Met droog weer is er niets aan de hand, dus lijkt me dat de LMM nog prima is, of redeneer ik nu fout?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik had een soortgelijk probleem bij zware regenval, sindsdien is het weg.
groet en succes, Michiel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nou, als ik het goed begrepen had, loopt de motor nooit (zowel op gas als benzine, droog of nat) niet mooi stationair. Maar wel netjes stationair als de LMM niet meeregelt (of in ieder geval niet correct meet).TB schreef : Overigens: de auto loop nooit erg mooi op benzine (schokkend stationair etc), maar nadat de boel "geploft" was wel. Na opnieuw aansluiten weer minder goed...
- Timo Blom
-
- Junior lid
-
henk 940LPT schreef : Nou, als ik het goed begrepen had, loopt de motor nooit (zowel op gas als benzine, droog of nat) niet mooi stationair. Maar wel netjes stationair als de LMM niet meeregelt (of in ieder geval niet correct meet).
Misschien heb ik het niet duidelijk genoeg opgeschreven, maar de auto loop op benzine nooit mooi stationair, maar op gas verder uitstekend bij droog weer!
- V700 register
- Nieuw lid
-
En dus is de LMM stuk. Dat is al de vierde deze maand. Helaas ben ik door de voorraad 016-LMM's heen, anders had je hem zo mogen testen.TB schreef : Misschien heb ik het niet duidelijk genoeg opgeschreven, maar de auto loop op benzine nooit mooi stationair, maar op gas verder uitstekend bij droog weer!
Uitwisselen met een werkend exemplaar van een forummert in de buurt ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Er is uiteraard een poging gedaan om die lekkage tegen te gaan. Daarvoor zit die rubber stip daar.
Wat vaak helpt is het contactvlak waar de rubber strip moet sealen , goed schoon maken en ook het rubber zelf goed schoonmaken en insmeren met glycerine. (blijft het rubber soepel).
Verder is het ook zaak om de rode verdelerkap van binnen en buiten perfect schoon te houden. Daarvoor moet je de zwarte kap die over die rode heen zit even eraf nemen.
Je kan er best lastig bij, het is helaas dan ook vaak een plek die verwaarloosd wordt als het op onderhoud aankomt.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik had er dit weekeinde voor het eerst gezeur mee.
Heb eerder gedoe gehad met de onsteking maar dat was random en ook bij droog weer en warme motor. Dit was opgelost na het vervangen van de Hallgever.
Deze keer na een forse bui sputter de sput starten en naarmate de motor warmer/droger werd heel geleidelijk minder hikjes. Na een kwartier liep hij weer helemaal netjes.
Vroeg me al af hoe ontstekings onderdelen nat konden regenen. Was een nogal een bui dus dacht dat het misschien opgespat was. Maar het zit dus tussen parafan en motor kap. Wel logisch eigenlijk maar dat is het meestal als iemand het je voorzegt
Had al gezien toen ik de hallgever verving dat de verdeler en rotor hun beste tijd gehad hadden. Allebei vervangen en ondanks het hoosweer nog geen klachten van de vrouw die met het apparaat op stap is.
Maar ook op een nieuwe verdeler liever geen waterdruppels.
Ga op zoek naar glycerine. Twijfel een beetje tussen drogist en brezan.
Veel dank,
Rob
- Timo Blom
-
- Junior lid
-
Wat is het effect als de LMM stuk is? Gebruikt de gascomputer deze ook? Krijg je daardoor vermogensverlies?Baseman schreef : En dus is de LMM stuk. Dat is al de vierde deze maand. Helaas ben ik door de voorraad 016-LMM's heen, anders had je hem zo mogen testen.
Uitwisselen met een werkend exemplaar van een forummert in de buurt ?