kokend? koelwater
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2009 16:17 #1241208
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als de temperatuur op de
Als de temperatuur op de meter goed blijft en de druk toch te hoog dan is het toch echt de koppakking. Als de thermostaat dicht blijft staan dan vliegt de temperatuur bij belasting omhoog.
Koppakking is een gekend probleem vooral bij de turboblokken, tussen de 150000 en 250000 km gaan ze vrijwel allemaal.
Koppakking is een gekend probleem vooral bij de turboblokken, tussen de 150000 en 250000 km gaan ze vrijwel allemaal.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2009 16:54 #1241211
door V700 register
Pas als je het dunne slangetje in het open reservoir steekt, en er komen dan nog bellen uit, is er reden tot zorgen, toch?Dat maak ik uit de tekst van de topicstarter niet op.
Het systeem staat onder druk en het koelwater draait als het goed is rond in een systeem onder druk en kookt dan niet.Bij elke auto kun je na een lange rit de dop eraf draaien en beginbt het meeteen te koken, want dat doet koelwater wat niet onder druk staat ( van op dat moment 115 graden) inderdaad.
Mijn astra reed rond met een ECU-sensor, waardoor de temperatuur in het blok opliep tot 153 graden, onder druk ook nog eens, best knap.Dat kookte, toen de monteur zonder afkoelen met een doekje de sensor verving, ook knap, onder druk.
Anyway, zie ik het fout of is de diagnose misschien iets te snel?Een defecte thermostaat zorgt ook voor een hele hoge temperatuur in het blok, die maar matig koelt omdat de thermostaat dicht blijft ziten.As je dan de dop eraf haalt, spuit het er natuurlijk uit.
Of zie ik het verkeerd?
Beantwoord door V700 register in topic Dus.
Dus, de thermostaat verwijderen is syptoombestrijding, de oorzaak ligt ergens anders?solexpaul schreef : Als de temperatuur op de meter goed blijft en de druk toch te hoog dan is het toch echt de koppakking. Als de thermostaat dicht blijft staan dan vliegt de temperatuur bij belasting omhoog.
Pas als je het dunne slangetje in het open reservoir steekt, en er komen dan nog bellen uit, is er reden tot zorgen, toch?Dat maak ik uit de tekst van de topicstarter niet op.
Het systeem staat onder druk en het koelwater draait als het goed is rond in een systeem onder druk en kookt dan niet.Bij elke auto kun je na een lange rit de dop eraf draaien en beginbt het meeteen te koken, want dat doet koelwater wat niet onder druk staat ( van op dat moment 115 graden) inderdaad.
Mijn astra reed rond met een ECU-sensor, waardoor de temperatuur in het blok opliep tot 153 graden, onder druk ook nog eens, best knap.Dat kookte, toen de monteur zonder afkoelen met een doekje de sensor verving, ook knap, onder druk.
Anyway, zie ik het fout of is de diagnose misschien iets te snel?Een defecte thermostaat zorgt ook voor een hele hoge temperatuur in het blok, die maar matig koelt omdat de thermostaat dicht blijft ziten.As je dan de dop eraf haalt, spuit het er natuurlijk uit.
Of zie ik het verkeerd?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2009 18:47 #1241221
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou, ik ben weer een stukje
Nou, ik ben weer een stukje wijzer, ben toch even langs een Volvo garage gegaan, als je ooit problemen hebt met je Volvo of Saab in Spanje aan de Costa Blanca dan is Auto Escandinavia in Altea een aanrader, je wordt goed en direct geholpen, maar dat terzijde.
Het Nippeltje aan het expansievat waaraan het dunne slangetje bevestigd zit was gescheurd, waardoor koelvloeistof kon ontsnappen, volgens de monteur alhier is te weinig koelvloeistof in het systeem de oorzaak dat de thermostaat het heeft begeven. Ik heb een ander expansievatje gekregen uit een sloop Volvo en de thermostaat er nog maar even uitgelaten. Heb de auto flink op z'n staart getrapt maar niet meer de problemen gehad die er eerst waren. Kan de bovenste slang nu gewoon inknijpen dus geen absurde hoge druk meer. Het probleem lijkt opgelost.
Bedankt allen voor het meedenken. Groet Ruud Harman
Het Nippeltje aan het expansievat waaraan het dunne slangetje bevestigd zit was gescheurd, waardoor koelvloeistof kon ontsnappen, volgens de monteur alhier is te weinig koelvloeistof in het systeem de oorzaak dat de thermostaat het heeft begeven. Ik heb een ander expansievatje gekregen uit een sloop Volvo en de thermostaat er nog maar even uitgelaten. Heb de auto flink op z'n staart getrapt maar niet meer de problemen gehad die er eerst waren. Kan de bovenste slang nu gewoon inknijpen dus geen absurde hoge druk meer. Het probleem lijkt opgelost.
Bedankt allen voor het meedenken. Groet Ruud Harman
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2009 18:53 #1241222
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik vergeet nog te melden dat
Ik vergeet nog te melden dat mijn Volvo 940 turbo station uit 1992 er nu 513.000 km op heeft zitten, dus dan wordt het wel eens tijd voor een nieuwe koppakking als ik het vorige lees. Ben toch blij, maar wil niet te vroeg juichen, dat het nu nog even niet zover is.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2009 18:58 #1241223
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Blij dat het opgelost is! En
Blij dat het opgelost is! En ook ik heb weer wat bijgeleerd, het hoeft niet zo erg te zijn als het zich soms aan laat zien.
Veel rijplezier maar weer.
Veel rijplezier maar weer.
Moderators: Jerry Stam