kokend? koelwater
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2009 10:14 #1075105
door V700 register
kokend? koelwater is gemaakt door V700 register
Hallo, heb een Volvo 940 turbo, ik ontdekte ineens dat mijn expansievat leeg was, kon 2.5 liter bijvullen. De volgende dag na een rit was het expansievat weer leeg, weer 2 liter bijgevuld en ontdekt dat het nippeltje aan het expansievat met dun slangetje was afgebroken, waarschijnlijk is daardoor de koelvloeistof verdwenen. Na reparatie en opnieuw een rit stond de koelvloeistof de koken in het expansievat en bovenste slang stond stijf van de druk, na het losdraaien van de dop gutste de vloeistof eruit. Maar na afkoelen was het expansievat weer leeg.
Wat doe ik fout of gaat er mis? Kachel komt snel op temperatuur, thermostaat is recent vervangen, temperatuurmeter staat op normale stand,
Wat doe ik fout of gaat er mis? Kachel komt snel op temperatuur, thermostaat is recent vervangen, temperatuurmeter staat op normale stand,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2009 10:17 #1241172
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik vermoed dat je
Ik vermoed dat je verondersteld dat het koelwater stond te koken omdat je bellen zag in het expansievat.
Als mijn veronderstelling juist is, dan klinkt het mij in de oren als een kapotte koppakking. Dit denk ik, omdat je ook aangeeft dat de bovenste koelwaterslang onder druk staat.
Groeten,
Richard
Als mijn veronderstelling juist is, dan klinkt het mij in de oren als een kapotte koppakking. Dit denk ik, omdat je ook aangeeft dat de bovenste koelwaterslang onder druk staat.
Groeten,
Richard
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2009 10:34 #1241173
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja Richard, inderdaad bellen
Ja Richard, inderdaad bellen in het expansievat, ik heb al gekeken of er water op de peilstok te zien is, is niet het geval, ook geen aanslag in het expansievat, heb zojuist weer (water, omdat ik niets anders bij de hand heb) bijgevuld en de motor stationair laten draaien met de dop van het expansievat eraf, waterpijl zakte iets maar blijft verder op peil. Ga zo een proefritje maken, kijken wat er gebeurd. Bedankt voor de snelle reactie.
PS kan het niet zo zijn dat de bellen veroorzaakt zijn door lucht in het systeem?
PS kan het niet zo zijn dat de bellen veroorzaakt zijn door lucht in het systeem?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2009 10:39 #1241174
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat is wellicht een
Dat is wellicht een mogelijkheid. De keiharde bovenste slang is echter ook een belangrijk teken aan de wand volgens mij.
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2009 10:51 #1241175
door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic klinkt als druk in koelsysteem
Als de koppakking lek is gaat dat vaak gepaard met druk in het koelsysteem. In eerste instantie ga je dit vaak merken doordat zwakke plekken, aansluitingen etc., gaan lekken. Als je dit verhelpt en je koelsysteem is weer stevig, zul je voelen dat de grote slangen van het systeem keihard worden. Het betekent dat er een lek is tussen een cylinder en het koelsysteem. Bellen in de tank van een systeem wat warm is zegt niet zoveel omdat het water lokaal kan gaan koken in je cyinderkop en deze bellen zich verplaatsen naar je expasievaatje.
Groetjes Bouke
Groetjes Bouke
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2009 12:09 #1241179
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou, stukje wezen rijden,
Nou, stukje wezen rijden, bovenste slang is weer kijhard, en de vloeistof staat onder behoorlijke druk in het expansievat, als je de dop losdraaid komt er stoom en vloeistof naar buiten.
Ik vermoed ook een lekke koppakking, kan dat ontstaan door te weinig koelvloeistof in het systeem? Of, kan het een gevolg zijn van het volgende:
Ben met de auto momenteel in Spanje en heb daar voor een kennis een grote, zwaar beladen aanhanger een tiental kilometers bergopwaarts moeten trekken, behoorlijk stijl met de automaat op stand 1 moest ik af en toe vol gas geven, anders kwam ik die berg niet op. Achteraf misschien niet zo'n goed idee omdat te doen, maar ja, dacht zo'n Volvo met 150 pk moet dat toch kunnen, en als je eenmaal halverwege bent kun je niet meer terug..... Voor dit trekwerk was mijn koelvloeistof al wel bijgevuld.
Ik vermoed ook een lekke koppakking, kan dat ontstaan door te weinig koelvloeistof in het systeem? Of, kan het een gevolg zijn van het volgende:
Ben met de auto momenteel in Spanje en heb daar voor een kennis een grote, zwaar beladen aanhanger een tiental kilometers bergopwaarts moeten trekken, behoorlijk stijl met de automaat op stand 1 moest ik af en toe vol gas geven, anders kwam ik die berg niet op. Achteraf misschien niet zo'n goed idee omdat te doen, maar ja, dacht zo'n Volvo met 150 pk moet dat toch kunnen, en als je eenmaal halverwege bent kun je niet meer terug..... Voor dit trekwerk was mijn koelvloeistof al wel bijgevuld.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2009 14:40 #1241190
door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic thermostaat?
He Hoi,

ik heb precies de zelfde symptomen gehad, bij mij bleek het een kapotte thermostaat te zijn.
Ik zou die eerst even checken voordat je de kop eraf gaat halen, is nl. een stuk eenvoudiger!

GG,

ik heb precies de zelfde symptomen gehad, bij mij bleek het een kapotte thermostaat te zijn.
Ik zou die eerst even checken voordat je de kop eraf gaat halen, is nl. een stuk eenvoudiger!

GG,

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2009 16:00 #1241200
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed Idee Miquel, de
Goed Idee Miquel, de thermostaat is een paar maanden geleden vervangen, heb hem zojuist in een pannetje water aan de kook gebracht, hij gaat open, maar dat is mm-werk, is dat normaal?

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2009 16:10 #1241203
door V700 register
Boeiend dat het interieur dan minder snel warm wordt....
Beantwoord door V700 register in topic Nee.
Dat is niet normaal en moet een opening ontstaan van ongeveer 1 cm, bij kokend water, rondom, dus een behoorlijk doorstroom.Als je geen nieuwe bij de hand hebt, zou ik hem eruit laten, tot het weer wat afkoelt of de auto minder zwaar moet werken.Betergeen, dan 1 die stuk is.harman schreef : is dat normaal?
Boeiend dat het interieur dan minder snel warm wordt....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2009 16:13 #1241207
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hartelijk bedankt, de
Hartelijk bedankt, de temperatuur is geen probleem, het is hier nu zo'n 35 graden in de schaduw, ik laat de thermostaat eruit en ga nu weer effe rijden kijken wat er gebeurt! Kan misschien ergens een nieuwe thermostaat op de kop tikken.

Moderators: Jerry Stam