gewicht bij invoer

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2009 21:12 #1073926 door V700 register
gewicht bij invoer is gemaakt door V700 register
Ben sinds kort lid van de vereniging( wel aangemeld, maar nog geen bevestiging gekregen)
Ik wil graag een vraag voorleggen. Deze week een Volvo 960 3.0 estate automaat uit 1995 geimporteerd uit Zweden. motorcode B6304F, VIN code YV1965956s102303.Gewicht vlgs. ANWB 1541 kilo. Zweeds kenteken vermeldt 1760 kilo. Dit kan alleen maar een gewicht met een gemiddelde belading zijn, want maximaal toelaatbaar gewicht is 2060 kilo. Bij RDW vooraf gevraagd hoe zij het gewicht bepalen. Dit is het gewicht op bestaand kenteken maar daar mag 100 kilo van afgetrokken worden, maar als er een typegoedkeuring is dan mag het daarin vermelde gewicht worden aangehouden. Tijdens invoer de keurmeester gevraagd hoe hij het gewicht vaststelt. Deze vertelde dat er een typegoedkeuring van die auto is waarin 1541 wordt vermeld. Hierdoor was ik gerustgesteld. Nu blijkt op dat de RDW op het nieuwe kenteken 1660 kilo te hebben aangehouden.  Dat is 2 klassen hoger voor de wegenbelasting. Mijn beklag gedaan bij de RDW die dit in onderzoek heeft. Ik wil mij wat nader orienteren op de regelgeving. Op internet kan ik alleen algemene gegevens over het onderwerp typegoedkeuring vinden, maar niet gekoppeld aan een type auto. Is iemand bekend met het onderwerp typegoedkeuringen, en met name inzake de Volvo die ik vermeldde.
Bij voorbaat mijn dank, Hans Kakes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2009 21:36 #1235929 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volvo Nederland.
Ik zou je vraag voorleggen aan Volvo Nederland.Zij kunnen jou het typegoedkeuringsrapport leveren, als het goed is, en daarmee zou je bij de RDW weer verhaal kunnen halen.
Welkom trouwens....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2009 21:54 #1235933 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gewicht bij invoer
Bedankt, goed idee,  zal ik morgen gelijk doen.
Hans Kakes

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2009 22:03 #1235935 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic laten wegen

Kakes010 schreef : Bedankt, goed idee,  zal ik morgen gelijk doen.
Hans Kakes

je kan hem ook opnieuw laten wegen bij het rdw
groeten gert

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2009 22:10 #1235937 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic 1600kg
Niet schrikken, maar 1600kg is het gewicht wat ze voor mijn Spaanse S90 Executive gerekend hebben. Volgens mij is dit het gewicht dat  bekend is bij de RDW. Net zoals de lenthe en wielbasis e.d.
Volgens het Spaanse kentekenbewijs is de auto zwaarder.
Je betaald dus straks evenveel houderschapsbelasting als voor een soortgelijke Nederlandse 960.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2009 22:44 #1235940 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 780
Mijn 780 is bij import gewoon gewogen bij de RDW.
Precies 1550 kg, dus nog net in de "lage" belastingschaal. Misschien kun je 'm laten wegen??

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2009 23:05 #1235948 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan wellicht ook.

sdijkstra schreef : Misschien kun je 'm laten wegen??

Wellicht is dat inderdaad ook gewoon mogelijk, hoewel, gewoon en RDW past niet echt in 1 zin ....;-)
Maarre, als je dat dan toch laat doen, mik dan wel je resrevewiel eruit en een spuitbus erin. Kost een tientje, maar kan net een schaal schelen, net als een krik eruit, opblaaskussen erin, bij wijze van...... 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2009 09:04 #1235959 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vergelijk
of... zijn er hier mensen met dezelfde auto een 960 3.0 Estate automaat die hun gegevens kunnen delen met Hans Kakes
(een kopietje van het kenteken bewijs oid) Zodat je kan aantonen dat de waarde echt anders moet zijn?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2009 09:47 #1235972 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verwarring alom!
Hans, ten eerste welkom in de club en veel plezier met je importbruid !
Ik heb zelf een 960 uit 97 geimporteerd. Op miraculeuze wijze is de jaargang 96 bijna  100 kilo aangekomen tov de jaargang daarvoor. Zie hiervoor <a href="/node/12662" target="_blank">dit draadje uit het grijze verleden</a>. Op mijn Duitse fahrzeugbrief stond een "leergewicht" van 1707 kilogram, maximaal toegelaten gewicht 2100 kg. De RDW-keurmeester heeft de typetoelating voor mijn auto aangehouden van 1607 kg, 100 kg minder dus dan de Duitse instantie. Definitieverschil? Geen idee! ik vroeg de man nog of het zin had de wagen te laten wegen, maar hij adviseerde dat niet te doen. Wegen bij de RDW kost geld en hij schatte (terecht!) in dat  het mij een schaal in de belasting zou schelen. Later heb ik de wagen bij een vuilstort op de weegbrug gehad, en hij weegt 1710 kg schoon aan de haak. Dat wel met een volle gastank en een half lege benzinetank. 
Als jouw auto niet op gas rijdt, lijkt 1660 mij een hoge waarde en ik vraag mij ook af waar deze vandaan komt. Getuige het verhaal van Covik zou jouw auto lager moeten worden ingeschaald.
Het is denk ik de moeite waard de wagen zelf ergens te laten wegen (kost je een tientje oid) en als je dan een leuk gewicht krijgt ermee naar de RDW te gaan. Bedenk wel dat er bij het kale gewicht van de auto 80 kg voor de bestuurder en 75% van de tankinhoud wordt opgeteld! Even rekenen en wegen kan je een hoop schelen.
veel plezier met je nieuwe auto (en waar zijn de foto's??) 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2009 09:51 #1235976 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gewicht bij invoer
Inmiddels heb ik met Volvo Nederland gebeld. Men zal in het archief naar de typegoedkeuring zoeken en ,indien die er is, mij een afschrift toezenden.
Ik volg het liefst die weg, want als ik hem laat wegen wordt het gewicht zeker hoger dan 1450 kilo (1 klasse hoger voor de wegenbelasting) omdat er een trekhaak onder zit.
Ik laat het vervolg wel weten.
Tot zover alleen in elk geval bedankt voor het meedenken.
Hans Kakes 
&#160;
&#160;
&#160;

Moderators: Jerry Stam