Prijsvraag :-) >> Vervelende trilling in/om de achteras
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Daar moet je je gewoon laten uitnodigen. Dan zie je met eigen ogen hoe dat in zijn werk gaat. Ik wil wel iets verklappen standaard wordt gewoon 1 enkele as gebalanceerd. Voor een combi-opstelling moet er speciaal een tussenasconstructie gemaakt worden dan wordt veel te duur voor een personenauto.flip_21 schreef : Waar kan ik dit zien? Op hun site? Kan het zo snel niet vinden.
" target="_blank">KLIK
<a href="
Filmpje waar je zo'n apparaat ziet
Trouwens de onbalans zit niet in de uiteinden van de cardanas maar in zit vooral in de kruiskoppeling. De splineas zelf kan maar op een manier gemonteerd worden. Dit is gedaan omdat de gemiddelde monteur niet meer weet hoe de stand van de kruiskoppeling zou moeten zijn, dus fout kan dat niet meer. De achterste flens is een pasrand, dus kan ook normaal niet fout gemonteerd worden.
Bij het balanceren zijn de splineas en de flenspasrand de referenties. Zo kennen we in de techniek veel van deze contructies. Centreren, vastzetten klaar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- guy horn (GAST)
- Nieuw lid
-
Verder ga ik ook de voorwielen laten uitlijnen. Ik heb een veerpootbrug onder geplaatst (strut brace). Dat is allemaal een ander verhaal natuurlijk en heeft niets met de trilling te maken maar met sporing. De auto trekt zeer licht naar rechts en ik weet uit een oude uitlijn rapport dat de rechtse voorwiel 'buiten specificaties' staat.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Voordat je gaat balanceren. Controleer of de achteraslagering wel goed is. Let ook of er axiale speling is. Waarneer dat het geval is heeft het hele balanceren aan de auto natuurlijk geen zin.guyhorn schreef : Ik ga de wielen laten balanceren op de achteras bij Profile Tyre Center in Assen. Daar heb ik speciaal gevraagd voor een ervaren monteur met verstand die meer kan dan alleen het machine bedienen... De trilling is ook aanwezig op mijn winterbanden met stalen velgen dus trek ik de conclusie dat het aan de combinatie velgen-banden niet kan liggen. Trouwens. Het lijkt me noodzakelijk om de achteras los te schroeven van de diffferentieel om de wielen op de as te balanceren. Anders draait de hele as en mogelijk deel van de automatische bak mee. Of geeft dat niets? Dat zijn maar 4 schroeven. op 4 april ben ik wijzer.
Verder ga ik ook de voorwielen laten uitlijnen. Ik heb een veerpootbrug onder geplaatst (strut brace). Dat is allemaal een ander verhaal natuurlijk en heeft niets met de trilling te maken maar met sporing. De auto trekt zeer licht naar rechts en ik weet uit een oude uitlijn rapport dat de rechtse voorwiel 'buiten specificaties' staat.
Hoe kun je de axiale speling controleren?
1 Verwijder het wiel.
2 Zet een meetklok op de achterbrug en meet op de flens.
Waar je nu in axialerichting aan de flens trekt of drukt mag de meter niet bewegen.
Wanneer je een wat langere meetstift hebt kun je en passant ook nog even meten of de flens ook nog radiaal slingert!
- Martin Deckers
- Nieuw lid
-
Groet Martin
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik heb de remschijven vervangen, maar bij het vervangen met een borstel / staalborstel achter de remschijf helemaal schoongemaakt. tevens nieuwe remblokken gemonteerd...
idem 2 nieuwe stalen velgen. want er waren te veel onbalanspunten te vinden. zelfs met een gordel van gewichtjes was het niet opgelost. nieuwe velgen dus.
daarna 4 nieuwe goede banden ( goodyear ) idem alles weer laten balanceren. en de trillingen waren weg.
de auto rijd nu ook stukken beter vind ik. maar ook remmen hoef ik niet meer te trekken aan het stuur omdat hij naar 1 kant toe trekt.
gr, bas seip
- Gert-Jan De Jong (GAST)
- Nieuw lid
-

Een lokale garage dacht dat het in de achterremmen zou zitten (moesten toch vervangen worden), maar dat bleek niks uit te maken.
Onlangs is het tussenaslager vervangen, het geratel is nu minder hard, maar ik heb er een erg irritante trilling tussen de 60 en 100 km/u voor teruggekregen.

Over een tijdje breng ik de auto hier weer voor terug. Waarschijnlijk gaat de aandrijfas gebalanceerd worden, de kruiskoppelingen vervangen en misschien (in een later stadium) het diff vervangen door een andere.

Tot nu toe het enige minpunt aan mijn 940!

- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Eigenlijk heb ik het nauwelijks gemerkt. Hoewel bij het remmen de auto wat begon te trillen, maar dat is vast iets anders geweest. Eigenlijk nooit aandacht aan besteed verder. Bij het optrekken zelf heb ik nog wel eens het gevoel dat er iets slipt / trilt, maar dat zal ook iets anders zijn denk ik.
Het enige wat veranderd is, is dat we een lekke band hebben gehad en 1 wiel hebben vervangen door een andere velg. Ook wat rubbers voor, en regulier onderhoud. Daarmee zal ergens het euvel verholpen zijn...
Antwoord is dus eigenlijk; opgelost, maar niet wetend hoe.