Prijsvraag :-) >> Vervelende trilling in/om de achteras

• guy horn (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2009 14:33 #1073257 door guy horn (GAST)
Al een tijd probeer ik een vervelende trilling uit te halen en het lukt maar niet. Vorige week ben ik bij Timen geweest en de auto op de 4-punten brug getild. Met de wielen los hebben we de tril duidelijk waargenomen bij 80 k/h. Bij 50 k/h begint het en bij 110 k/h is het voorbij. De achterwielen gaan uit balans en krijgen een verticale slinger van ongeveer 0,5 cm op het oog. Dat komt aardig overeen met mijn gevoel tijdens het rijden.
De auto is goed onderhouden. In de laatste twee jaar kreeg de auto o.a. het volgende
  • Nieuwe motorsteunen, alle drie
  • Nieuwe remschijven voor en achter
  • Nieuwe rubber en middenaslager.
  • Nieuwe Nivomats en schroefveren.
  • De achterste gedeelte van de midden-as is vervangen. Ik dacht dat het krom is en de trilling veroorzaakt. Helaas was dat niet zo.
  • De banden zijn nieuw en uiteraard gebalanceerd.
  • De velgen zijn getest op de balanceermachine en hebben helemaal geen slinger. De lezing is voor alle vier 0:0.
Wat kan het zijn?
Ik heb een lock-differentieel. Heeft dat iets mee te maken? Ik kan niets verzinnen. Timen adviseert om de wiellagers nader te onderzoeken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2009 15:07 #1232366 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Prijsvraag
Prijsvraag. Ik wil ook wel eens wat winnen! Het zal wel niet lukken maar het balanceren van de wielen is natuurlijk altijd wel het wiel apart. Er kan ook gebalanceerd worden met het wiel aan de auto!
Wanneer bij 80km/h zoals we zagen het wiel gaat trillen zal er toch ergens een onbalans moeten zijn. Dus ik gooi het op de lagering/remschijven of toch op de onbalans in de wielen. Valt mij toch op hoeveel de lichtmetalen velgen wegdrukken/vervormen bij de geringste belasting!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2009 16:41 #1232369 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Prijzige vragen
Ook ik heb onverklaarbare onbalans, die erger is geworden na het vervangen van tussenlager en rubber. In de spuertocht daarna is dan ook nog even en passant de versnellingsbak vervangen.versnellingsbakrubber is goed.
Het vreemde is dat na de laaste keer  op de brug bij Timen te zijn geweest het weer nog erger is geworden. Op de 1 of ander manier lijkt het dat de aandrijfassen of de wielophanging het absoluut niet prettig vinden om zonder weerstand van grond rond te draaien. Datgene heeft het bij mij dus nog verergerd. Mijn wielen zijn allemaal perfect gebalanceerd en zijn intussen ook allemaal gewisseld voor andere velgen. De trilling treed bij mij ook op vanaf circa 50 a 60 km per uur en gaat door tot circa 110- 120. Daarna wordt het minder...
MAARRRrrr, het is soms ook minder aanwezig, zeker na een lange rit, maar 's ochtends, net gestart en wegrijdend eigenlijk altijd. Dus ja wat is het ? Ik heb een beetje genoeg van in het wilde weg onderdelen te vervangen dus degene diet het weet mag het zeggen maar dient me meteen garantie e geven dat zijn oplossing tot verdwijnen van het probleem zal leiden. Uiteraard bedoel ik niet oplossingen in de trant van : "koop een andere auto" 

gegroet

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2009 16:56 #1232371 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Banden

rudiger schreef : MAARRRrrr, het is soms ook minder aanwezig, zeker na een lange rit, maar 's ochtends, net gestart en wegrijdend eigenlijk altijd. Dus ja wat is het ? 

Wanneer je weg rijdt zijn de banden koud en hebben door het stilstaan een platte kant. Banden op temperatuur zullen vast beter rollen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2009 17:14 #1232372 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koude banden

wp001 schreef :

rudiger schreef : MAARRRrrr, het is soms ook minder aanwezig, zeker na een lange rit, maar 's ochtends, net gestart en wegrijdend eigenlijk altijd. Dus ja wat is het ?

Wanneer je weg rijdt zijn de banden koud en hebben door het stilstaan een platte kant. Banden op temperatuur zullen vast beter rollen.

Jawel Timen, maar de mate en de duur van de trilling ( soms ook nog na 2 uur rijden) doen wel vermoeden dat er wat meer aan de hand is dan een "slapende band".

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2009 20:16 #1232382 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic voor wat het waard is
Nadat ik nieuwe banden rondom heb (de bekende Michelins ipv die harde Dunlops), is het nagenoeg verdwenen. Maar ik voel het toch nog iets de eerste paar km's. Alles uitgelijnd (op de auto), rubbers in orde, remschijven weer eens afgedraaid. Er valt nu mee te leven maar echt super is het nog niet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2009 22:31 #1232406 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bibbers

Hoewel het meestal niet merkbaar is zijn de velgen noch de banden perfect rond. Ook na een noodstop kan een "plat" stukje op het loopvlak komen. Wat je kunt doen is de wagen met de wielen net vrij boven de grond of brug hangen en het wiel rond draaien. Soms zie je dan een hoogteslag. Dit wordt welliswaar op "0"geballanceerd, maar kan desondanks voor trillingen zorgen. Nu wordt dit meestal voor het grootste deel opgevangen door de schokdempers en rubbers, maar als al deze onderdelen wat ouder worden wordt de trilling onvoldoende gedempt. Een eenvoudige oplossing kan zijn de band op de velg een halve slag te draaien (niet meer het "hoogste" punt van de velg exact bij het "hoogste" punt van de velg. Wat ook kan is "tire maching" Je band wordt dan op de velg in een soort balanceer apparaat perfect rond gemaakt. Wat blijft is dat je wagen direct na het rijden even lijkt te trillen. Je banden zijn warm als je de auto weg zet en er komt steeds een afgeplat stukje van het afkoelen tijdens het stilstaan waar je band op de weg staat. Na even rijden moet dit weg zijn. Dit hebben alle banden, maar ook dit is minder merkbaar bij een "nieuwe" auto. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Groeten, Bert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2009 22:41 #1232410 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je slechts een deel van
Als je slechts een deel van de cardanas (middenas) vervangen hebt (achterste deel), dan is het geheel toch niet meet gebalanceerd?
In de fabriek wordt de as als één deel gebalanceerd, en als je zelf slechts één deel vervangt (of niet goed terugplaatst) kan dit tot trillingen leiden.
Groet,
Philip

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2009 23:06 #1232417 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Vraag

flip_21 schreef : Als je slechts een deel van de cardanas (middenas) vervangen hebt (achterste deel), dan is het geheel toch niet meet gebalanceerd?
In de fabriek wordt de as als één deel gebalanceerd, en als je zelf slechts één deel vervangt (of niet goed terugplaatst) kan dit tot trillingen leiden.
Groet,
Philip

Je stelt het als een vraag. Cardanas in Apeldoorn. Kun je zien hoe het balanceren in zijn werk gaat.
<a href=" www.cardanas.com/nl/index.php "> www.cardanas.com/nl/index.php

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2009 09:02 #1232424 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waar kan ik dit zien? Op hun
Waar kan ik dit zien? Op hun site? Kan het zo snel niet vinden.
<a href="
" target="_blank">KLIK
Filmpje waar je zo'n apparaat ziet

Moderators: Jerry Stam