Net een 740 GLD Estate gekocht, spannend!

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2009 22:22 #1231401 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic hoe warmer hoe stiller....... hoe zuiniger
Wanneer de kachel ook maar langzaam en matig op temperatuur komt, dan blijft je termostaat open staan.
De meter zal wel in orde zijn dat is meestal alles of niets.
Een termostaat gaat regelmatig stuk in een diesel.
Wanneer de koelvloeistof er donker uitziet is het aan te bevelen deze ook te vervangen.
Haal bij Volvo 5 liter concentraat. Gooi er 4 liter in en doe er 4 liter water bij.
Eerst de boel goed doorspoelen met water. Maak de kachelslangen los en spoel de kachel ook door tegen de stroomrichting in.
De vin moet los draaien bij warme motor. Bij koudestart draait de vin eerst zwaar, dan moet de olie in het huis van de vin eerst opwarmen. 
Pas wannneer de radiator flink heet is moet de vin weer zwaar gaan lopen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2009 22:48 #1231408 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In zweden is het altijd warm?
Dag Adrian,
Dank voor je reactie, we waren al verbaasd over de slechte kachel en begrepen de stoelverwarming inneens
een heel stuk beter.
De koelvloeistof is helder groen, moet ik dan alsnog door spoelen?
ik zal straks eens kijken hoe zwaar de vin gaat nu de motor weer koud is.
Groeten,
Bert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2009 10:40 #1231456 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mooie auto
Ik vind het in ieder geval een erg mooie auto zo in het wit.Ik vind de oude neus van de 740 toch al erg mooi en mijn volgende auto zou er zomaar ook zo uit kunnen zien.Hoe zit het met roest bij deze 740 uit 86?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2009 21:12 #1231526 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic koelvloeistof en distributieriem
Bert,
Koelvloeistof indien nog goed van kleur kun je opnieuw gebruiken.
Er zit een aftapkraan op de retourslang rechts van het termostaathuis, sleutel 13. Zet er een stuk tuinslang op wat je in een 5 liter reservoir hangt.
Haal de waterslang bovenop de koudestartinrichting los voor ontluchting. Er loopt meestal niet meer dan 5 liter uit. De rest blijft in het koelsysteem hangen. 
Kachelradiator doorspoelen is niet nodig.
Na vervanging van de termostaat vul je het systeem via het expansievaatje totdat de koelvloestof uit de koudestartinrichting loopt. Daarna de slang weer monteren, verder bijvullen en na flink warm draaien nog een keer.

Voor inspectie van de distributiesnaar verwijder je het bovenste distributiedeksel.
Bekijk de riem aan de binnenkant, zijn de tanden beschadigd of zitten er breukjes in het rubber dan ben je hoognodig aan vervanging toe. 

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2009 21:23 #1231529 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic distributiesnaar........
Mijn motto bij de diesels is: Niet weten; meteen vervangen.
De diesels hebben een interval van 120.000 km. Dit vind ik al aan de hoge kant omdat ze vaak genoeg eerder gaan. Ook is het vervangen van de distributie van een diesel een flinke, dus dure, klus en daardoor wordt het nog wel eens "vergeten". 
Het gevolg van een geknapte snaar is meestal een gebroken nokkenas, kapotte lagerkappen, kromme kleppen en soms gaten in je zuigers (een diesel heeft ongeveer nul ruimte in z'n verbrandingskamers ivm hoge compressie).  Al mt al dure vervolgschade dus.
Ik ben het in deze dus niet helemaal met adrian eens. Een visuele inspectie is leukm maar de riem kan er over 10 of 20 duizend km wel eens heel anders uit zien. Zwakke plekken zie je lang niet altijd.

groetjes Bouke 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2009 21:35 #1231535 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook kant en klaar ??

Adrian schreef : Haal bij Volvo 5 liter concentraat. Gooi er 4 liter in en doe er 4 liter water bij.

Verkopen ze zowel concentraat als "kant en klaar" ? Heb bij de dealer 10 liter opgehaald, hoefde volgens de heren geen water bij.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2009 22:49 #1231553 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic koelvloeistof en distirbutiesnaar
Henk,
Bij Volvo krijg ik nu een literverpakking a 5euro. Devloeistof is blauw. op de verpakking staat op dat je de dezelfde hoeveelheid water er bij kunt doen.

Bouke,
Ik ben het helemaal met je eens.
Het probleem is dat Bert geen idee heeft wanneer de snaar vervangen is. Mijn opmerking is alleen bedoeld om een indicatie te geven wanneer je de snaar direct moet vervangen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2009 06:54 #1231571 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt
Bedankt Adrian, ik kon alleen kvs meekrijgen als ik zelf jerrycans meenam want ze hadden alleen 200l drums. Zal wel ander spul zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2009 09:30 #1231580 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik krijg het er warm van....
Ja, dat was het dus. Een nieuwe thermostaat (geen 19 maar 32 euro) gehaald, voorzichtig de 2 m6jes los gemaakt (eerst een tik er op) en
daar kwam de vloeistof, maar alleen uit de slang! De thermostaat zat helemaal dicht. Dus ik begon behoorlijk te twijfelen, daar kon het dus toch niet aan liggen.
Omdat ik de nieuwe al had liggen heb ik hem toch maar vervangen. Bij het vullen heb ik de slang naar de dieselpomp los gemaakt ter ontluchting. dit werkte prima.
De proef op de som: een stuk rijden, en ja hoor: Het werkt! De temp. meter staat bijna recht omhoog en HET WORDT WARM IN DE AUTO
Toch wel prettig hoor een kachel die het doet. Ben metteen maar gaan tanken. Staat prompt m'n tankmeter weer op helemaal leeg.
Zo zie je maar, je hoeft je nooit te vervelen met zo'n Volvo. (het verbruik, 1e keer tanken 1:14, 2e keer 1:13, we gaan steeds harder rijden)
Wat betreft de roest; er zit één slechte plek rechts achter onder de wagen. de bodem direct links van het rechter achterwiel aan de onderkant is slecht (duidelijk hé)
Verder ziet de wagen er van buiten en van binnen perfect uit, behalve dan dat unieke plafond van mij.
Heeft iemand nog een goede tip waar ik de distributie riem kan laten vervangen bij mij in de buurt (Zuidveen, tussen Steenwijk en Giethoorn) Ik wil dan ook de kleppen laten stellen, de verstuivers laten controleren/stellen en eventueel de cardan en versnellingsbak olie laten vervangen. (dit laatste zou ik ook wel zelf kunnen doen)
Hartelijk dan voor al dat mee denken (zie aanhef)
Groeten,
Bert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2009 20:33 #1231620 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik werk in een garage in
ik werk in een garage in drachten

Moderators: Jerry Stam