Zelf gas inbouwen?
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-

Wie kan mij vertellen hoe het zit met gas inbouwen.
Mag je dat zelf doen? Moet je of mag je dat laten keuren om op het kenteken te zetten? Mag het ook als je het niet op het kenteken wilt zetten?
Zomaar uit nieuwsgierigheid....

GG,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ja.Miquelangelo1969 schreef : Mag je dat zelf doen?
Bij de keuring heb je E nummers die vereist zijn, de gebruikte onderdelen moeten die dus hebben.Miquelangelo1969 schreef : Moet je of mag je dat laten keuren om op het kenteken te zetten?
Nee, dat is belastingontduiking oid. is een dure boete.Miquelangelo1969 schreef : Mag het ook als je het niet op het kenteken wilt zetten?
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zelf inbouwen is, tenzij jhuismans anders kan aantonen, bij wet verboden (het zal eens niet)Miquelangelo1969 schreef : Mag je dat zelf doen? Moet je of mag je dat laten keuren om op het kenteken te zetten? Mag het ook als je het niet op het kenteken wilt zetten?
Lees <a href=" www.st-ab.nl/wettennr04/0352-037_LPG-erkenningsrregeling.htm " target="_blank">deze pagina er maar op na, met name hoofdstuk 2 artikel 9 en verder en hoofdstuk 3 artikel 11.
Boete voor een niet bij RDW gemeldde en erkende installatie kan oplopen tot 4537 euro, los van de HSB die je te weinig betaald hebt.G3 keur krijg je niet op jouw auto, dus is nog de dure grap ook, van 1300 euro per jaar.
Gelukkig duurt het nooit lang, bij de eerste APK keuring ben je de sjaak.
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Groetjes Bouke
- André Struis
- Nieuw lid
-
Ik zou zeggen; inbouwen die hap, wie controleerd dat nou!
Net als bij een gas-heftruck, klick vast in de kofferbak, snelkoppeling ertussen.
Met de APK laat je de gas-tank thuis.
Onder m'n Camper hangt een LPG tank, om te koken/koelkast/kachel.
Elk jaar (APK) is het weer een discussie, het is een diesel, toch zie ik hier een gas tank............kijken niet naar de leidingen........
- V700 register
- Nieuw lid
-

LPG mag je gewoon zelf inbouwen en is opzich simpel.
Er wordt alleen niet veel informatie vrijgegeven, de RDW heeft het ook niet zo 1,2, 3 op hun site staan, maar een mailtje doet wonderen.
- Gebruik alleen materiaal waar de juiste stempels en keurmerken in zitten.
- Zorg dat je de juiste papieren bij je gasinstallatie hebt.
- Leidingen ed mogen niet ouder zijn dan een jaar.
- Alles moet goed en conform richtlijnen gemonteerd worden.
Naar de RDW, keuren die hap en klaar.

Als je een cpl LPG set bij een goed bedrijf koopt, dan geven ze ook wel de juiste data mee, bij het 2de hans kopen van een LPG instalatie kun je problemen krijgen die het keuren bemoeilijken of het financiële voordeel doen wegsmelten als sneeuw voor de zon.
Vergeet ook niet dat inbouwstations niet op dhz zitten te wachten en meestal aangeven dat het niet kan/mag.
PS:
Vorig jaar heb ik nog navraag gedaan bij de RDW, dus als er niets veranderd is in de wet .....

- V700 register
- Nieuw lid
-
Het 2e hands inkopen is mogelijk en ook zeer goed mogelijk, zolang je er maar voor zorgt dat alles wat je inslaat de juiste E keurmerken heeft. Zonder krijg je afkeur bij de keuring. Voor de slangen zou ik niet eens bezuinigen en gewoon voor nieuw gaan. (ze mogen toch niet ouder dan een jaar zijn las ik net)Ghia schreef : Als je een cpl LPG set bij een goed bedrijf koopt, dan geven ze ook wel de juiste data mee, bij het 2de hans kopen van een LPG instalatie kun je problemen krijgen die het keuren bemoeilijken of het financiële voordeel doen wegsmelten als sneeuw voor de zon.
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Toch nog even met de RDW gebeld.
Deze gaf aan dat er wel een goedkeuring bij moet zitten, een rekening lijkt me dan niet voldoende.
Dit schrijven zat niet meer bij deze tank en had dus alleen nog zin voor inbouw in een auto waar al LPG op kenteken vermeld is.
Beter dus even goed navragen bij de RDW ......