Brandstofpomp onder stoel hoorbaar na inbouw 75 liter (non-LPG) tank
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Sinds ik (samen met Frits en Andre) m'n 60 liter tank vervangen heb door een 75 liter tank, hoor ik de brandstofpomp die onder de bestuurderstoel zit. Is dit normaal (want de in-tankpomp levert meer druk) of is de pomp toe aan vervanging?
BTW ik wil in de toekomst eventueel gaan rijden op E85.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het zou wel heel toevallig zijn als met het vervangen van de tank de pomp begint met "overlijden".
- V700 register
- Nieuw lid
-
Moet dan niet je hele motor aangepast worden, als je op E85 wilt gaan rijden?
In ieder geval de injectoren...
Mvg Ben
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Daar moeten inderdaad een aantal dingen voor aangepast worden. Maar als je het niet erg vindt, wil ik het daar nu niet over hebben. Ik heb het er alleen maar bij gezet, omdat ik vermoed dat je voor E85 iets meer druk nodig hebt dan voor benzine. Nu de pomp weghalen en er dan straks achter komen dat de intankpomp de E85 niet snelgenoeg bij de motor krijgt is geen optie.
groetjes
Mathy
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Het zou natuurlijk kunnen, dat de pomp al niet meer helemaal lekker liep. Maar nog goed genoeg om de benzine bij de motor te krijgen. De intankpomp van de 75 liter tank kon wel eens een hogere druk leveren, dan die van de 60 liter tank. En dat zou kunnen betekenen dat de pomp onder de bestuurdersstoel harder draait. Waardoor eventuele (beginnende) slijtage sneller hoorbaar is.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volgens mij kwam uit jouw inventarisatiedraadjes voorafgaand aan de inbouw naar voren, dat de 75 liter tank, uit een systeem kwam zonder onder-de-stoel-pomp en de 60 liter tanks horen bij auto's die dat wel hebben.Mathy schreef : De intankpomp van de 75 liter tank kon wel eens een hogere druk leveren, dan die van de 60 liter tank.
De 60-liter intankpomp is een opvoerpomp, de onder-de-stoel-pomp een doorvoer, terwijl (als ik het allemaal goed herinner) de 75-liter pomp beide doet.
Ik vermoed dus, dat de brandstof pomp moeite heeft met de toevoer, in het ergste geval staat de 75-liter intankpomp de onder-de-stoel-pomp aan te drijven, zeg maar, wat de levensduus niet ten goed komt.
Is het een dom idee om er een Renault of Peugeot (of universeel) filter onder te hangen (heb ik bij de SAAb van mijn pa ook gedaan), al is het maar ter test (toen voor 15 franse euro's)?Die hebben namelijk een tule aan beide kanten, zodat je het rek onder je stoel kan verwijderen en vervangen door een enkel filter, zonder dat je hoeft te knippen in de leidingen. Kost je mogelijk enkel twee nieuwe klemmen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat klopt, net even gecontroleerd bij onze 940 estate (1995). Een 75 liter tank en onder de stoel alleen een filter, dus de in-tank pomp is de enige pomp die erin zit.Baseman schreef : De 60-liter intankpomp is een opvoerpomp, de onder-de-stoel-pomp een doorvoer, terwijl (als ik het allemaal goed herinner) de 75-liter pomp beide doet.
Omdat de in-tank pomp 'van een 75 liter versie in z'n eentje de brandstof naar voren moet jassen zal de voordruk voor de pom p onder de stoel hoger zijn dan gebruikelijk, dus zal de pomp gaan janken. Waarschijnlijk is ook de volumestroom wat hoger, dat veroorzaakt ook janken, als je pech hebt wil de pomp sneller draaien door de hogere voordruk dan hij van origine zou doen.Baseman schreef : Ik vermoed dus, dat de brandstof pomp moeite heeft met de toevoer, in het ergste geval staat de 75-liter intankpomp de onder-de-stoel-pomp aan te drijven, zeg maar, wat de levensduus niet ten goed komt.
Is het een dom idee om er een Renault of Peugeot (of universeel) filter onder te hangen (heb ik bij de SAAb van mijn pa ook gedaan), al is het maar ter test (toen voor 15 franse euro's)?Die hebben namelijk een tule aan beide kanten, zodat je het rek onder je stoel kan verwijderen en vervangen door een enkel filter, zonder dat je hoeft te knippen in de leidingen. Kost je mogelijk enkel twee nieuwe klemmen.

Volgens mij kun je er gewoon een standaard volvo filter onder hangen, zo te zien (maar dat weet ik niet zeker) zijn de aansluitingen hetzelfde.
Desnoods zoek je op de sloop het rek van een late 940 met de 75 liter tank en ga je dat ook even omzetten, dan past alles redelijk netjes en origineel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat is dus eigenlijk wat ik in mijn posting bedoelde.mderijke schreef : Omdat de in-tank pomp 'van een 75 liter versie in z'n eentje de brandstof naar voren moet jassen zal de voordruk voor de pom p onder de stoel hoger zijn dan gebruikelijk, dus zal de pomp gaan janken. Waarschijnlijk is ook de volumestroom wat hoger, dat veroorzaakt ook janken, als je pech hebt wil de pomp sneller draaien door de hogere voordruk dan hij van origine zou doen.
Volgens mij kun je er gewoon een standaard volvo filter onder hangen, zo te zien (maar dat weet ik niet zeker) zijn de aansluitingen hetzelfde.
Anyway,je kunt niet zomaar een brandstofpomp onder de auto vandaan halen en de twee losse leidingen aan elkaar knopen, al is het alleen maar omdat er aan de pomp en filter, aan een zijde een boutverbinding zit (holle bout met bolle, tjsa, hoe noem je die, ring?) met een aangeperst slangetje ertussen.Knippen kan wel, maar dat wil Mathy (hem kennende) niet, overigens ook een beetje zonde, de dealer vroeg er 62 euro voor (twee-en-zestig ja.!) Als je het hele rek eraf haalt, hou je twee open einden van een brandstofslang over, waar je makkelijker een universeelfilter tussen kan zetten. Duik op de volgende sleuteldag maar eens onder een 94-er 940, dan zie je wat ik bedoel.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ik denk dat ik binnenkort de microfichelezer maar eens ga zoeken. Kan even duren, want er wordt hier binnenkort nieuw behang op de muur geplakt en de vloerbedekking wordt vervangen door laminaat.
groetjes
Mathy
- Martin Deckers
- Nieuw lid
-
ik las net een stukje over externe bosch benzinepompen, waarin bosch waarschuwt dat de externe pomp luidruchtig wordt bij te weinig benzine-aanvoer en dmv cavitatie schade kan ontstaan (die dan niet onder de garantie valt).
Groet Martin