olietemperatuurmeter

• Robert Geurts (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2009 22:24 #1071903 door Robert Geurts (GAST)
olietemperatuurmeter is gemaakt door Robert Geurts (GAST)
Hoi,
Mijn 745 uit 1987 heeft een olietemperatuurmeter. Die zat er al in toen ik 'm kocht, maar heeft het nooit gedaan. Een tijdje geleden heb ik eens uitgezocht hoe eea zat en wat blijkt: de sensor ontbreekt. Vanaf de meter loopt een kabeltje naar de motorruimte en dat kabeltje eindigt in de buurt van het carter. Na wat prutsen met een potmetertje heb ik vastgesteld dat de meter in ieder geval werkt.
Nu wil ik graag de meter weer helemaal werkend krijgen, dus dat ik kan zien of de olie warm is. Weet iemand of deze sensoren ergens te krijgen zijn? Of zelfs zelf te maken, ik vermoed dat de vorige eigenaar een klusje niet heeft afgemaakt, want bij de voorraad onderdelen (heb ik erbij gekregen) zat ook een 2e olie-aftap-plug. Is die te gebruiken om een sensor in te monteren?
Ben benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben.
Groet,
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2009 22:33 #1224744 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic VDO
Ikzelf heb een aftermarket meter van VDO, die moet er nog in. Mijn vader heeft ze ook gehad in zijn 240's. Er was een VDO sensor die in het carter past, er zit namelijk een beetje vreemde draad in: 3/4" UNF 16 dacht ik. VDO levert de sensoren nog wel, maar niet in die maat. Ik zelf heb nu een M10x1.5 sensor en een 2e plug (helaas van staal, maar voor < 5 euro nog wel te bestellen), gat boren en draad tappen, dan monteren. Volgens mij is er niet specifiek voor M10 gekozen, kleiner of groter zou ook kunnen. Let wel op dat je nog wel wat plug overhoudt. Ik weet niet of de VDO sensoren zonder meer voor de volvo meters te gebruiken zijn. Misschien is het handig om als je draad gaat tappen in de messing plug de laatste tap (van de 3) niet te gebruiken om een betere passing/afdichting te krijgen. Ik weet niet zeker of dat echt zo is, ga dus niet alleen op mijn advies af.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2009 23:16 #1224750 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zeker?

RobertG schreef : de sensor ontbreekt.

Weet je zeker dat ie ontbreekt?Ik heb meen ik bij een sleuteldag bij Carlo een keer een sensor gezien, die eigenlijkgewoon op een carterplug leek, maar met een klein dopje erop, waar je een AMP overheen schuift. Massa zit dan ergens anders.Een beetje zoals de koelwatersensor bij een 164, die zit ook zo 'goedkoop' vast, wellicht zegt dat je iets.
Als de plug gewoon echt helemaal glad is en dus gewoon een carterplug is zou ik bij de dealer gewoon een nieuwe bestellen.

• Robert Geurts (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2009 13:41 #1224920 door Robert Geurts (GAST)
Beantwoord door Robert Geurts (GAST) in topic Zijn sensoren nog leverbaar via de dealer?

Baseman schreef :

RobertG schreef : de sensor ontbreekt.

Weet je zeker dat ie ontbreekt?
Als de plug gewoon echt helemaal glad is en dus gewoon een carterplug is zou ik bij de dealer gewoon een nieuwe bestellen.

Goede suggestie, ik heb de olie al eens ververst en de carterplug die er nu inzit (en zat) is enkel en alleen een carterplug. Wel heb ik inmiddels via internet VDO sensoren gevonden, maar die blijken niet de juiste draad te hebben. Langs de dealer dan maar om een nieuwe te bestellen (zijn die dingen inderdaad gewoon leverbaar? Dat zou het leven wel erg eenvoudig maken).
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2009 15:18 #1224926 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Andere draad

RobertG schreef : Goede suggestie, ik heb de olie al eens ververst en de carterplug die er nu inzit (en zat) is enkel en alleen een carterplug. Wel heb ik inmiddels via internet VDO sensoren gevonden, maar die blijken niet de juiste draad te hebben. Langs de dealer dan maar om een nieuwe te bestellen (zijn die dingen inderdaad gewoon leverbaar? Dat zou het leven wel erg eenvoudig maken).

In mijn reactie op jouw topicstart heb ik gemeld dat ze niet meer via VDO leverbaar zijn. Mogelijk nog via Volvo, dat weet ik niet. Anders sensor met andere draad, stuk kleiner bijv M10x1.5, bestellen en die in een carterplug zetten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2009 16:59 #1224929 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Orgineel
Het mooiste is natuurlijk orgineel deze meet zuiverder dan een VDO,tje
Maar als je zelf wat "knutseld"zorg dan dat de "voeler"verder uitsteekt (in de olie) dan de adaptor dan krijg je de juiste waarden....
Ik had een "neppert "en heb nu een org. Volvo (V6) en er zat wel 20C° verschil tussen.Ook gaf de org. sneller de temp. weer.
Dus als het kan ga voor org. Volvo.....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2009 17:13 #1224930 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Origineel = VDO Nietwaar?
Origineel = VDO
Nietwaar? Dacht ik tenminste. 
En die carterplug met sensor er in is niet meer leverbaar bij mijn weten. Koop een normale VDO sensor en zet deze in de carterplug. 
Ik heb dat niet gedaan omdat ik die sensor eigenlijk wat onhandig vind zo. Dicht bij de grond en zo.. Ik heb (toen de carterpan er af was) een gat in de pan geboord en een moer er in gelast (mijn broer deed het laswerk ;-)
Groet,
Philip

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2009 17:50 #1224933 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mooier
De oplossing die Philip noemt is natuurlijk wel mooier. Maar ik ga mijn carter er niet voor onderweg halen, er moet dan ook nogal wat onderweg toch ? Of de motor eruit...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2009 19:53 #1224940 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als de motor er in zit moet
Als de motor er in zit moet je er niet aan beginnen. Carterpan kan er zo niet af, en dan moet je idd de motor er uit halen. Misschien kun je het blok aan de takel laten hangen, maar lijkt me allemaal wat gecompliceerd..
Groet,
Philip

• Robert Geurts (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2009 21:14 #1224948 door Robert Geurts (GAST)
Beantwoord door Robert Geurts (GAST) in topic Op naar de dealer...
Dank voor alle reacties. Eind deze week ga ik even langs bij de lokale Volvo dealert om te vragen of ze een sensor kunnen bestellen. Zo nee, dan ga ik een VDO M10x1,5 bestellen via internet. Ik vind een sensor onderaan m'n carter niet zo'n punt, was toch niet van plan om in de duinen te gaan scheuren . Dus ik laat de motor er maar inzitten.
Groet,
Robert

Moderators: Jerry Stam