Radiateur kapot, en nu?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nu dan de vragen:
1) De radiateur moet vervangen worden lijkt mij. Of is dit een bekend zwak punt en kan het gerepareerd worden?
2) Zouden jullie voor een sloopradiateur gaan of nieuw. Ik neig naar het laatste maar ben bang dat die nogal wat gaat kosten?
3) Ik heb de term 'ruilradiateur' wel eens gehoord. Zijn er bedrijven die nog wat met mijn oude radiateur kunnen (toch reparatie?)
4) Er zat groene koelvloeistof in en ik had geen reserve bij me. Gezien de situatie heb ik de enige koelvloeistof die ik kon krijgen erbij gegooid en deze was roze. Geeft dit problemen? Uiteraard zal ik na de vervanging alles doorspoelen en er weer één soort koelvloeistof ingooien. Maar kan de mix die er nu inzet kwaad?
5) Hoe laat ik de boel leeglopen? Zit er onder ook een dop? Het was donker en ik kon het niet goed zien allemaal.
Alvast bedankt voor jullie tips!
Groet,
Jan-Willem
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die constructie is ruk, gebeurd wel vaker, bij de 940 dan, maar blijkbaar bij de 960 ook.Jan-Willem schreef : 1) De radiator moet vervangen worden lijkt mij. Of is dit een bekend zwak punt en kan het gerepareerd worden?
Nieuw. Hoe oud is die sloopradiator? Hoe lang gata ie mee? kost nog eens 80 euro of zo.....nee, nieuw.Zie item 73 op <a href=" members.home.nl/volvoforlife/v700images/...-en-900-modellen.pdf " target="_blank">deze prijslijst.Jan-Willem schreef : 2) Zouden jullie voor een sloopradiator gaan of nieuw. Ik neig naar het laatste maar ben bang dat die nogal wat gaat kosten?
Vast, maar de term komt van het feit dat je de oude moet inleveren en een nieuwe meekrijgt. Het alu-blok schijnt van nieuwe zijpanelen voorzien te kunnen worden. Je kunt die dan dus ook kopen, maar in zekere zit is dat ook tweedehands en de vraag is dan, hoe het met de prijs en garantie zit, tov een nieuwe.Jan-Willem schreef : 3) Ik heb de term 'ruilradiator' wel eens gehoord. Zijn er bedrijven die nog wat met mijn oude radiator kunnen (toch reparatie?)
Volgens je instructieboekje wel.Maar half nederland gooit doodleuk alle smaken bijelkaar, zolang het maar 'koelt'. Ik hoor er ook genoeg de gewoon volsyntheet bij minerale olie pleuren, als er een tekort is........Jan-Willem schreef : 4) Er zat groene koelvloeistof in en ik had geen reserve bij me. Gezien de situatie heb ik de enige koelvloeistof die ik kon krijgen erbij gegooid en deze was roze. Geeft dit problemen? Uiteraard zal ik na de vervanging alles doorspoelen en er weer één soort koelvloeistof ingooien. Maar kan de mix die er nu inzet kwaad?
Bij de 940 zit er aan de bijrijderskant van het blok een tuit, ergens onder de uitlaatpoort van cilinder 3, die je kunt opendraaien, bij de B230FK zit ie helemaal onderaan, recht onder het oliefilter.Jan-Willem schreef : 5) Hoe laat ik de boel leeglopen? Zit er onder ook een dop? Het was donker en ik kon het niet goed zien allemaal.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zoals Bas al zei:gewoon nieuw kopen.
Ik heb er alleen Volvo koelvloeistof in,andere koelvloeistoffen kunnen nogal aggresief zijn,zoek maar eens onder poreuze blokken.
De radiateur kost bij Volvo 234,- ex maar ik heb er een bij een automaterialenzaak besteld, dezelfde middag nog in huis,kostte 156,-
groet,
Mischa
- V700 register
- Nieuw lid
-
Misschien is het verstandig het systeem door te spoelen met de oude radiator. Mocht er troep opgelost zijn in de andere koelvloeistof en rondzweven in de motor dan wil je dat liever niet in je net-nieuw-aangeschafte-radiateur.Jan-Willem schreef : Uiteraard zal ik na de vervanging alles doorspoelen en er weer één soort koelvloeistof ingooien.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volgens je instructieboekje wel.Maar half nederland gooit doodleuk alle smaken bijelkaar, zolang het maar 'koelt'. Ik hoor er ook genoeg de gewoon volsyntheet bij minerale olie pleuren, als er een tekort is........
Ik houd er niet zo van om alles door elkaar te gooien.
Maar nood breekt wet.
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
Inderdaad gewoon een nieuwe kopen. Tweedehands blijft klooien.Volvo960_1993 schreef : www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/15822
Zoals Bas al zei:gewoon nieuw kopen.
Ik heb er alleen Volvo koelvloeistof in,andere koelvloeistoffen kunnen nogal aggresief zijn,zoek maar eens onder poreuze blokken.
De radiateur kost bij Volvo 234,- ex maar ik heb er een bij een automaterialenzaak besteld, dezelfde middag nog in huis,kostte 156,-
groet,
Mischa
Voor de diesel was ik bij de dealert middels het ruilsysteem € 212,- incl kwijt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wytze levert hem, onder voorbehoud van prijswijzigingen, voor 165 euro, voor de 960 (als ik de juiste in de lijst gekozen heb)Willem V. schreef : Voor de diesel was ik bij de dealert middels het ruilsysteem € 212,- incl kwijt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dank voor al jullie reacties. Ik slaap er nog een nachtje over en beslis dan wat het gaat worden. Het wordt waarschijnlijk een nieuwe en dan moet ik dus nog kiezen tussen Volvo of een andere. Ik had radiateurprijzen van € 900.- gehoord vandaar dat ik een beetje bang was dat dit de eerste rib uit mijn lijf zou worden voor deze auto. Maar het valt nog mee. Waarom verschillen de radiateuren van handgeschakelde auto's en auto's met een automaat eigenlijk?
Groet,
Jan-Willem
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jan-Willem schreef : Waarom verschillen de radiateuren van handgeschakelde auto's en auto's met een automaat eigenlijk?

De radiateur in mijn 940 handbak koelt alleen de koelvloeistof, de radiateur in mijn 940 Automaat heeft ook een warmtewisselaar voor de olie ingebouwd. Ik zou aannemen dat dat meteen het verschil is, de ingebouwde oliekoeler zeg maar.
Maar, als ik me vergis, wordt ik hier vast op gewezen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
groet,
Mischa