koud! Radiator afdekken bij het rijden?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat kun je niet zo stellig zeggen (ja zeggen kan wel, maar het klopt niet)VErik schreef : Zodra de motor zoveel warmte levert dat de naald uit de hoek komt is dat de motortemperatuur en dat is de temperatuur van de koelvloeistof bij de radiator. De thermostaat is dan dus open (geweest).
Er zitten twee sensors in. Eentje voor de temperatuurmeting tbv de ECUEentje voor de aanduiding in de tellerbak.De naald in de tellerbak geeft een idee van de motortemperatuur maar het is zeer zeker NIET de temperatuur van de koelvloeistof in de radiateur.Als dit wel zo is, betekent dat, dat je nog een derde sensor in de radiateur zou hebben zitten en bij mijn weten is dat niet standaard.
De naald staat eerst in het midden, dan pas gaat de thermostaat open.
Test het maar uit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volgens mij is het iets anders. De sensor voor de meter in het dashboard zit in de kop (of het blok zelf), in het korte circuit denk ik dan. Je kop begint een beetje op temperatuur te komen als de naald uit het wit komt. De rest van het circuit (het lange stuk) kan dan nog steeds steenkoud zijn. Heb je een goede thermostaat dan helpt afdekken niets, omdat de thermostaat sluit als de temperatuur te laag is en je dus het lange circuit afsluit.Mi heeft afdekken van de radiateur alleen zin als de thermostaat kapot is en altijd open staat. Je rijdt dan altijd met het lange circuit waarbij de radiateur (en eventuele fans) lekker mee staan te blazen. En dan kun je je afvragen wat meer moeite is: Karton pas maken, bevestigen en opletten dat je niet oververhit of de thermostaat vervangen (moet je wel eentje kunnen krijgen en tijd hebben).VErik schreef : Zodra de motor zoveel warmte levert dat de naald uit de hoek komt is dat de motortemperatuur en dat is de temperatuur van de koelvloeistof bij de radiator. De thermostaat is dan dus open (geweest).
Overigens: Een kapotte thermostaat gaat niet automatisch altijd open staan. Er zijn ook gevallen waarbij de thermostaat niet opent en de kop dus te heet wordt.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Maar ja, BG is een 945 dus je moet nog 200k vind ik.JP Elverding schreef : En de overgang van 744 naar 745.000...
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die van jou blijft open staan, doe er dus maar snel een nieuwe in. Boor ook een gat in de zijkant tbv ontluchting.
Groet,

Paul
- John Blummel
- Nieuw lid
-
- Siang Phoa
- Nieuw lid
-

- André Struis
- Nieuw lid
-
Van -10C krijgt een Ouwerwetse Volvo normaal gesproken niks....
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Weet je nog wel van vroeger? Toen had je een winter- en een zomer thermosta(nd)at.solexpaul schreef : Je thermostaat is gewoon stuk. Mijn blauwe diamant komt door de gemodificeerde 'Vaassen' thermostaat wat traag op temperatuur maar ook al vriest het 8 graden na verloop van tijd (ca. 10 km) komt de meter toch echt wel in het midden en blijft hier ook staan.
Die van jou blijft open staan, doe er dus maar snel een nieuwe in. Boor ook een gat in de zijkant tbv ontluchting.
Groet,
Paul
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bescherming tegen steenslag voor de radiator, met name voor de gravel-routes in Zweden.john b schreef : Volvo levert overigens origineel afdekmateriaal voor de grille, waarom zou dat zijn?