koud! Radiator afdekken bij het rijden?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2008 08:24 #1071629 door V700 register
koud! Radiator afdekken bij het rijden? is gemaakt door V700 register
Vanmorgen min negen, de koudste dag van deze eeuw!
Toen ik thuis kwam (min 8, na 16 kilometer) stond de koelvloeistofmeter neteen stukje in het witte vlak, geen vergelijk met de normale gang van zaken.
Omdat de e-fan nog niet teruggezet is heb ik zo het vermoeden dat de motor extra gekoeld wordt, wat noch voor mijn passagiers, noch voor de motor erg fijn is. (Het eerste weet ik zeker, het tweede niet helemaal....) Kan ik een deel van de radiator afdekken en zodoende de (interieur) temperatuur wat sneller laten stijgen of moeten mijn passagiers maar geduld hebben?
 Alweer bedankt voor het delen van jullie kennis!
JohnPeter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2008 08:33 #1222831 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koudste nacht van de eeuw?
De koudste nacht van de eeuw was hiet niet.
Dat was ergens 2003 of 2004, toen was het -21 om 06 uur in Kraggenburg.
Toen kwam ik uit de nachtdienst, op een 2 wieler motor, dat was echt fris (maar ik hoef maar 17 km, en er stond geen wind toen)
 Maar ik dek de radiateur van de auto niet af.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2008 08:40 #1222833 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Radiator afdekken heeft geen
Radiator afdekken heeft geen zin, zolang de koelvloeistof niet op temperatuur is, gaat de thermostaat niet open en als de thermostaat niet open is, dan is er ook geen doorstroming van de radiator en staat het water daarin toch zo goed als stil.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2008 09:10 #1222835 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maakt niet uit.

Pierre van Aert schreef : Radiator afdekken heeft geen zin, zolang de koelvloeistof niet op temperatuur is, gaat de thermostaat niet open en als de thermostaat niet open is, dan is er ook geen doorstroming van de radiator en staat het water daarin toch zo goed als stil.

Gelukkig maakt dat ook niet uit, want Volvo heeft het koelwatercircuit zo gelegd, dat de korte route (met dichte thermostaat) via de kachelradiateur loopt en het lange circuit (met thermostaat open) ook nog eens via de radiateur.De radiator zorgt niet voor binnenwarmte, de kachelradiateur wel. Als de eerste koud blijft, hoef je daar binnen niets van te merken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2008 09:16 #1222836 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wanneer op temperatuur?
Het kan ook zijn dat de schrijver iets stuk heeft.
Of een slang die los ligt.

De mijne doet er heel kort over om op temperatuur te komen, als ik thuis wegrij om om 05 uur, en ik daai de snelweg op, dat is iets van 1500 meter, geeft ie gewoon 100% warmte, en ik rij heel rustig weg.
Mijn vorige Volvo deedt dat ook, ik ervaar dat gewoon als ...luxe zeg maar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2008 09:21 #1222837 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die luxe had ik ook
dus ik denk dat het te maken heeft met de visco-fan die tijdelijk in plaats is gekomen van de grote e-fan. Wat me niet duidelijk is: als ik de radiator oppervlakte reduceer, en daardoor de aan te zuigen koude lucht, krijg je toch minder koude lucht langs de koelelementen en de motor zelf? En minder koude lucht langs de radiator oet toch leiden tot snellere opwarming van de koelvloeistoffen?
Snap wel dat ik die afdekking moet weghalen al sik grote stukken ga rijden; te heet is ook niet geweldig :)
Alvast weer bedankt voor het meeleen en meedenken!
JohnPeter

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2008 09:32 #1222839 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mis.

JP Elverding schreef : En minder koude lucht langs de radiator moet toch leiden tot snellere opwarming van de koelvloeistoffen?

Nee, dat zie je niet goed.Zolang de thermostaat dicht zit, kun je afplakken wat je wil, heeft geen enkele zin.De motor zorgt voor de opwarming (duh) en de route is zoals gezegd: de korte en als de temperatuur 87 of 92 graden wordt, gaat de thermostaat open. Vanaf dat moment, koelt langsstromende lucht door de radiateur het koelwater. Eerder niet.
De kachelradiateur hangt binnen, die merkt niks van een kartonnetje.
Heb je ECC? Is niet toevallig die regelklep in de aanvoerleiding van de kachelradiateur stuk? (dat ie dus dicht blijft staan?) 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2008 09:46 #1222840 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic even niet ECC
Heb inderdaad ECC, maar omdat de e-fan niet aansloeg (en dus de kop naar de knoppen ging..) is er tijdelijk een ouderwetse fan gemonteerd op de poelie bij de waterpomp.
Wat die regelklep betreft, zal straks in Haynes kijken welke je bedoelt, en, erger nog, waar die zit.
Dat zal wel vanmiddag worden, voor straks staan er 400 kilometer voor de wielen geplanned. En de overgang van 744 naar 745.000...
Groetend
JohnPeter

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2008 09:58 #1222844 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Achterin, tegen het schutbord.

JP Elverding schreef : Wat die regelklep betreft, zal straks in Haynes kijken welke je bedoelt, en, erger nog, waar die zit.

Ergens achterin de motorruimte, tussen ontstekingskap en schutbord, bungelt een regelklep.De slang waar ie in zit, komt uit je blok, tussen de inlaatpoort van de 3de en 4de cilinder (vanaf de distributie tellende) en loopt met een rare bocht naar je schutbord waar ie naar de kachel radiator loopt. Daarin, zit een vacuumgestuurde regelklep. Hieraan zit een, ik meen, grijze vacuumslang.
Hoe de staat is, weet ik niet, maar<a href="/node/22661" target="_blank"> tijdens het vervangen van mijn gesprongen waterslang</a>, knapte de aansluitnippel. U is dus gewaarschuwd. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2008 10:17 #1222851 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Afdekken heeft wel zin
Zodra de motor zoveel warmte levert dat de naald uit de hoek komt is dat de motortemperatuur en dat is de temperatuur van de koelvloeistof bij de radiator. De thermostaat is dan dus open (geweest).
Zoals JP schreef is de aanwijzing niet zoals hij normaal gewent is. Je zou dus zeggen dat er op zich geen defect is aan een onderdeel of appendage.
Of de E-fan wat uitmaakt is niet direct te bepalen want een visco-fan komt ook pas bij een bepaalde temperatuur in. Of de laatste is kapot en draait constant wat wel veel uitmaakt.

Groet,
Erik

Moderators: Jerry Stam