RVS uitlaat: Welke is de beste?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2008 19:50 #1071481 door Mathy van Nisselroy
RVS uitlaat: Welke is de beste? is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Gisteren hebben we de 75 liter tank in de auto gehangen (een dagboekpagina volgt later, dus hierover a.u.b. hier geen reacties) en daarbij de uitlaat even uit de rubbers gehad.
De uitlaat, alles behalve downpipe en katalysator) is vier jaar geleden vervangen voor/door de vorige eigenaar. Met Bosal troep. De middelste pot rammelde toen ik de auto kocht, dus ik mocht onder garantie een nieuwe pot gaan ophalen. Dat was een Walker. Afdichten op elkaar heeft een tijdje gekost en m'n pijp stak aan de achterkant teveel uit. Tijdens dat afdichten is er al een schroefje in de achterste pop geschroeft. Omdat daar alweer een gaatje zat.
Gisteren scheurde dus de achterste pot in aan de voorkant. En de verbinding tussen katalysator en voorste pot is weer ondicht.
Daarnaast is de katalysator roestbruin (maar volgens mij niet doorgeroest).
Tijd dus voor een "update" van mijn uitlaat. Het gaat RVS worden. Maar zeer waarschijnlijk niet E.P.S. (het moet wel leuk blijven, financieel gezien).
Vraag is dus:
  • Is er verschil in kwaliteit tussen Simons, Ferrita, etc.?
  • Katalysator ook maar gelijk vervangen (auto is 17 jaar oud of de katalysator dat ook is weet ik niet) door een exemplaar met een betere doorstroming (als die bestaan)?
  • Heb ik er iets aan, als ik de downpipe vervang door een beter exemplaar, qua vermogen, koppel en/of verbruik?
  • Is er een indicatie te geven over welke uitlaten de achterruit vervuilen en welke niet? (of alleen: "kromme pijp niet, rechte pijp wel")
  • Wat kost zoiets ongeveer? (Materiaalkosten, monteren doen we zelf)
Het gaat om een 945 GLE van eind modeljaar 1991 met een B234F. 16 Klepper dus. Een white label ECU (928) en een goldbox EZK komen er t.z.t. op (liggen al klaar, maar motor loopt nog niet optimaal). Breedband lambdasonde is gepland, koelwatertemperatuursensor ligt al klaar.
groetjes
Mathy
PS de uitlaat van Rob Korteweg ken ik. Al heb ik hem gisteren helaas niet gehoord (niet aan gedacht).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2008 20:46 #1222136 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic doorstroming
Bij een BMW is het zo dat zodra een pijp minder tegendruk heeft (betere doorstroming) het verbruil zal toenemen, zonder dat er sprake is van extra vermogen of koppel. Maar aangezien de natuurwetten voor alle benzinemotoren ongeveer gelijk zijn, zal dat ook voor een Volvo 16V gelden.
Het vervuilen van de achterruit komt omdat de rook "omhoog" wordt gezogen via venturiewerking door bijvoorbeeld een dakspoiler of de constructie van het dak in het algemeen. Dat kun je enigszins voorkomen door te kiezen voor een langere pijp dan normaal. Maar is er al sprake van vervuiling of denk je dat het eventueel kan gebeuren?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2008 20:48 #1222137 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic PS de uitlaat . .

Mathy schreef : PS de uitlaat van Rob Korteweg ken ik. Al heb ik hem gisteren helaas niet gehoord (niet aan gedacht).

Waarmee in ieder geval is aangetoond dat-ie niet al te veel kabaal maakt, want je stond er niet ver vandaan toen ik wegreed.
Maar, niet getreurd, de 24ste heb je weer een kans!
Gr
Rob K.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2008 20:56 #1222141 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Vergelijken
Hallo Rob

R. Korteweg schreef : Maar, niet getreurd, de 24ste heb je weer een kans!

Ik hoop dat we dan uitlaten kunnen vergelijken, want op het ogenblik maakt die van mij echt teveel herrie. En het stonk op de terugweg naar uitlaatgassen.
groetjes
Mathy
PS in het echt ziet jouw uitlaat er wel mooi uit.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2008 21:06 #1222144 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Uitlaatsysteem
Hallo Mark
Ook bij non-turbo's kan het ontwerp van een pijp invloed hebben op het verbruik cq rendement van een motor. De gassen moeten er toch uit. Te veel weerstand en de verbrandingskamer wordt niet goed gespoeld. Daarnaast maakt het voor een motor zelfs al verschil of de uitlaatgassen van alle cilinders tegelijk of "per twee cilinders" bij elkaar komen. Van vier pijpen naar één pijp schijnt beter te zijn voor vermogen "boven in", van vier pijpen naar twee en dan pas naar één schijnt vermogen onderin te geven. Daarnaast schijnt het, in verband met het afkoelen en dus doorstroomsnelheidverminderen van het uitlaatgassen, beter te zijn, als de diameter van een uitlaatpijp geleidelijk dunner wordt.
Er is hier op het forum al door verschillende gebruikers/leden vast gesteld, dat een uitlaat met een bochtje erin (door sommigen "kinderarmpje" genoemd) ervoor zorgt, dat er op de achterruit van een estate minder rotzooi uit de uitlaat op de achterruit terecht komt, dan bij een rechte eindpijp.
groetjes
Mathy

• John Dutman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2008 21:10 #1222145 door John Dutman
Beantwoord door John Dutman in topic Origineel
Hoi Mathy,

Ik zou 'gewoon' een originele nemen die gaan ook wel tien jaar mee.

groet John

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2008 21:11 #1222147 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic een andere uitlaat kan het
een andere uitlaat kan het verbruik positief beinvloeden, in ieder geval was dat zo bij een B230FK.
Een motor zou in principe minder moeten verbruiken met minder tegendruk (minder energie nodig om de gassen er uit te persen). Als een motor meer gaat gebruiken is dat eerder een uitzondering, kan aan vanalles liggen (nokkenastiming/profiel, ontsteking etc). 

Mathy, bij Ebay.de kun je als je zoekt naar "Metallkat" voor nette prijzen grotere katalysatoren vinden. Deze hebben bijvoorbeeld 100 cpi (cells per square inch). Een standaard kat heeft er meer, dus kleinere kanaaltjes.
Met rvs uitlaten heb ik geen ervaring. 
Ik weet niet of de downpipe zelf veel zou uitmaken als deze vervangen zou worden. laatste 2 bochten er af en rechtdoor naar katalysator (als dat beetje gaat met grondspeling). groter is niet altijd beter. De lasnaden aan de binnenkant van de flens steken (soms?) wel wat uit, die kun je nog een beetje bijwerken en controleren of de downpipe mooi aansluit op het spruitstuk en de katalysator.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2008 21:17 #1222149 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook negatief
Het lijkt me dat te weinig tegendruk ook het verbruik negatief kan beinvloeden. Je spoelt dan de lucht meteen door van inlaat naar uitlaatklep, de mate van klepoverlap bepaalt hoe groot dit wordt. Dus minder lijkt me niet altijd beter. Als je weinig milieuscrupules hebt, zou je ook kunnen kijken of je zonder kat mag of met een katvervanger kunt volstaan (ivm APK eisen, een kat hoeft tot bepaalde jaren alleen "visueel" aanwezig te zijn geloof ik).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2008 21:18 #1222150 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kwaliteit
als je echt perfecte kwaliteit wil moet je een Ferrita kiezen!!
Heb ik zelf gehad onder een 850 en dit is echt perfect.
Helemaal rvs en hand gemaakt en geluid is gewoon bruut donker. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2008 22:23 #1222162 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet te moeilijk maken
je maakt het jezelf een beetje moeilijk denk ik Mathy,
tenzij je helemaal aan de tuning wil zou je  kunnen afwegen wat rendeert als investering.
Een andere downpijp is leuk maar daar haal jij niet het optimale resultaat uit, tenzij je overal wil racen en zo'n persoon lijk je mij gewoon niet.
een kat met betrer doorstroming kost je veel geld. (bij european tuning 985 euro )
Ferrita is echt top, maar kost plm 600-800 euro
Simons moet je kunnen krijgen onder de 300.
Je zou kunnen kijken naar een custom made kost vaak minder dan je dacht.
En ja een rechte pijp blaast de condens op je achterruit, en dus ook je olie mocht het zo erg zijn, maar dat laatste merk ik dan weer niet.

Moderators: Jerry Stam