Panne im Ausland, genereert een TIP !

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2008 14:11 #1071016 door Eric Bakker (GAST)
Panne im Ausland, genereert een TIP ! is gemaakt door Eric Bakker (GAST)
Dinsdag ritje Veldhoven versus Arhus (Denemarken), 05.00h vertrokken geen files Eindhoven, Arnhem, Nijmegen.
830km te gaan.
Maar tussen Osnabruck en Bremen, opeens 2 x roodlicht op Desboard, Snaar Dynama kapot, Airco snaar gedraaid.
Zo'n 80km doorgereden naar tankstation Ostatal waar ik altijd Gas tank, je vraagt je af hoeveel KM kan je verder rijden op je accu,
De lichtjes rondom kan je even optellen, hoeveel vermogen de ontsteking vraagt weet ik niet. Enfin ventilator/radio uit, stadslicht voeren, maar om met een lege accu in de Elbe tunnel in Hamburg te staan, dat zou Paniek en Chaos geven.
Dus de ADAC gebeld, die was er binnen het kwartier, niet zo als in Nederland een monteur met een wagentje met onderdelen,
maar een vrachtauto waar je opgeladen wordt en naar een Garage in de buurt gebracht.(Sittensen).
Daar bleek men geen Snaar voor de Dyanamo te hebben in het hele stadje niet, deze moest 20km verder gehaald worden.(kosten voor mij). Met een Zweedse auto in Duitsland ?, zou je niet verwachten in zo'n auto land.
Al met al koste het mij 4 uur (9.30 tot 13.30) en Euro.:166,60 voor ik mijn rit kon vervolgen, door 2 simpele snaartjes.
Dat terwijl ik toch regelmatig onderhoud laat verrichten door de garage De Beemd.
Ik moet de intervaltijd van het vervangen van snaren nog maar even na zoeken.
TIP.: <u>Zorg dat je de 3 Snaren aan boord hebt, kost niet veel ruimte en weinig gewicht. Vooral als je de grens overgaat.</u>
Groeten Mart lidnummer.:950, Volvo Estate 940, Polar 2,3,B230FK, M90, LPG-G3, 1998.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2008 14:27 #1219186 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja...
Grens over of niet, maakt niet zo veel uit. Als je veel rijdt en je onderhoudt je wagen nog zo goed, het kan ons allemaal wel eens overkomen. WAT moet je allemaal meenemen is de vraag... Alleen snaren? Wat dacht je van een verdelerkap, rotor, stuk waterslang, bobine, noem maar op. Het kan allemaal onderweg gebeuren en dan kom je tot de conclusie dat je het onderdeel net niet bij je hebt: een reserve luchtmassameter bijvoorbeeld... Of een tweede hands ECU.... en dan maar niet te zwijgen over het gereedschap. Komplete ringsleutel set, doppensetje, duct-tape, electriciteitsdraad, tangen enz..
Groetjes,
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2008 14:55 #1219190 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb exact hetzelfde
Ik heb exact hetzelfde gehad laat zondag smiddags op de Nurburgring... alles dicht natuurlijk!
Ik had alleen wat gereedschap dus toen was goede raad duur...
Ik heb de airco V-riem overgezet op de dynamo het was niet simpel en ook geen perfecte pasvorm want de airco V-riem is breder. Enfin, toch gelukt en rustig terug gereden naar NL, inmiddels in het donker! Geen enkel probleem.
 grt,
Jan

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2008 17:13 #1219221 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic V-snaren
Defecte V-snaren is toch een kwestie van onderhoud. Net als de distributieriem moet je de V-snaren periodiek vervangen. Ook moet je net als bij de distributieriem de riemspanning regelmatig controleren. Dat moet je gewoon zelf doen. Geen garage die dat doet!! zonder dat je daar opdracht voor geeft.
Zelf heb ik hele tas reserve-onderdelen bij me wanneer ik naar het buitenland afreis. Gelukkig heb ik nog maar eenmaal een onderdeeltje nodig gehad en dat was de spanningsregelaar. Wat ben je dan blij als je in de middle of noware je dynamo lampje ziet branden.
In ieder geval gaan in mijn tas nu ook de V-riemen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2008 22:57 #1219272 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic reserve-onderdelen mee
Als ik voor langere tijd de grens overtuf, gaat het kratje met "je weet maar nooitjes" mee: de computers, LMM, V snaar, waterpomp, benzinepomp en meer van dat grut.
Na één keer vijf dagen in Frankrijk te hebben moeten wachten op een ruildynamo ( vrijdagmiddag stuk...) ga je wel anders denken.
Hydroliekpomp en stuurhuis zie je vaak wel aankomen, alhoewel, na een draadje hiervoor...

Peter, Lobbes
vierkant tegen rond

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2008 23:43 #1219282 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Goed onderhoud.
Nou, ik ga dus geen komplete garage-inventaris en onderdeelmagazijn meeslepen. Een Bahco en een schroevendraaier volstaan dus wat mij betreft. Gewoon perfect regulier onderhoud en goed preventief onderhoud moeten voldoende zijn. En daar hoort wat mij betreft ook tijdige vervanging van alle snaren bij en ik meld dat dan ook bij de garage of doe het zelf. Bovendien is een V-snaar die jarenlang in je kofferbak ligt op een gegeven moment ook niet okselfris meer.
Ik maak met mijn dagelijkse auto vaak lange reizen door heel Europa en ook mijn oudjes worden wat dat betreft niet gespaard. Vakanties doe ik altijd met auto's van 25 jaar en ouder. Inmiddels na ruim 1,4 miljoen kilometer slechts één keer gestrand onderweg met mijn toenmalige 240 estate en daar had geen enkel magazijn en gereedschapsset aan geholpen: alle drijfstanglagers liepen er uit en motor dus total loss.
Dus voor mij een ANWB lidmaatschap met Europa dekking en de Bahco en de schroevendraaier. Scheelt tevens een hoop bagageruimte en brandstofverbruik.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2008 09:31 #1219287 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mmmm...

jsnijder schreef : Gewoon perfect regulier onderhoud en goed preventief onderhoud moeten voldoende zijn.

Mja...maar je weet hoe ik voor mijn rode 940 zorgde. Ik voelde me dan ook bijna onkwetsbaar toen ik vertrok.
En toch ging midden in Frankrijk de lambda-sonde kapot. Was toch fijn geweest als dit onderdeel achterin had gelegen
Joost

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2008 09:36 #1219289 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een kistje geluk meenemen
Een kistje geluk meenemen is ook altijd handig.
De allerbeste pech-verzekering bied een KNAC lidmaatschap, daar ziet automatisch ANWB+WW-allin verzekering bij in, maar ook een aanvullende verzekering op de WW beperking van buitenlandse sleephulp voor auto's ouder dan 12 jaar.
Dan kom je dus altijd MET auto thuis.

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2008 14:55 #1219310 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Voor de oudjes..........
heb ik dus inderdaad het KNAC lidmaatschap classic zodat bij grote pech je dierbare oudje terug thuis bezorgd wordt. Daar heeft Pierre dus helemaal gelijk in.
En voor de rest is het hiermee net als in het hele leven: een ons geluk is meer dan een pond wijsheid.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2008 17:28 #1219323 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja, ik neem ook best veel
ja, ik neem ook best veel reserve delen mee. heb standaard dingen als V-snaren, eindtrap, verdelerkap, bougiekabels, diverse relais, brandstofpomp (geloof ik), dop van koelvloeistofreservoir, olie, koelvloeistof, transmissieolie, ruitenwissers, bak schroeven/moeren, zip-ties, injectoren, kabels, kroonsteentjes, stekkers, gereedschapskistje, ventielen, afdichtringen, stukje slang, vanalles. Ik ga eens een ordening maken in de verzameling, is nu ongeordend en sommige dingen als brandstofpomp ga ik toch niet snel vervangen als ik in de buurt panne heb. 
tot nu toe enkele keren blijven stilstaan: Marter die boegiekabels had opgevreten (kon er wel mee rijden maar op 3 cilinders, snelle fix. Krukas sensor is stuk gegaan, maar dat was thuis. Benzine pomp relais een keer en de zekering van de brandstofpomp enkele keren slecht contact. Verder niets geloof ik, waren kleine problemen. En dat is alles op 200.000 km dat deze auto bij ons in de familie is. 
Laatste keer dat ik echt stilstond was omdat de benzine op was (meter is niet zo nauwkeurig en ik had weer eens te lang uitgesteld om te tanken...). 

Moderators: Jerry Stam