Versnellingsbak vervangen (...) één groot drama + pookje opgelost

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2008 20:55 #1070820 door V700 register
Na twee dagen sleutelen... zit mijn oude bak er weer in. Maar schakelen ho maar!
zondag om twaalf uur begon ik met het demonteren van de versnellingsbak uit Lobbes 740 '89.
Een aardige klus als je dit voor het eerst doet. Na enige uren zat de "nieuwe" bak er onder. Ik stond wel een beetje lullig te kijken toen ik mijn koppelingskabel niet kwijt kon. De nieuwe (oudere??) bak was ingericht op kabel en niet hydrolisch. Affijn bak er weeronderuit, kogel overzetten, want de kabel trekt en de hydroliek drukt. Ik meen het koppelingshuis los te moeten halen, dit hoefde niet, want de moer bleek aan de achterzijde verborgen aanwezig te zijn. De -door een volvodealer...- geleverde oliekeerring voor de uitgaande as bleek veel te klein te zijn. Ik balen!
Deksel met oude keerring van de ander bak afgehaald, waarbij de pakking natuurlijk kapot gaat, Bij het weer willen monteren van het koppelingshuis blijkt de as iets naar buiten te zijn gekomen en wil niet meer "aanliggen" Bovendeksel eraf en tot mijn stomme verbazing ligt er een gebroken veerring tussen de tandwielen. Oude bak maar weer samengebouwd en maandag om 17.00 u, -om 9 uur begonnen- hangt alles er weer in.
Per saldo heb ik alleen de koppeling en drukgroep kunnen vervangen, maar niet het brommende lager op de uitgaande as. DAT IS  GRUWELIJK BALEN!!!!!
In het donker heb ik dus niet gezien dat de pook 180 graden was gedraaid. Dat gebeurde tijdens het aan de onderzijde draaien van de pasbus in het frame, het pooje draaide natuurlijk vrolijk mee...
een iets minder droevige baas van Lobbes,

Peter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2008 21:49 #1217793 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een vervelend verhaal zeg.
Een vervelend verhaal zeg. Echt balen.
Ik kan je verder niet helpen denk ik.. weet er niet genoeg van. 
Wel weet ik dat ik nu al 6 maanden wacht op mijn keerring voor de uitgaande as van de overdrive... ik ben het wachten een beetje beu.
Succes!
Philip

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2008 21:52 #1217796 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmmm...
Ik herinner me bij verwisselen van bak ook zoiets. Alleen werkten er meer versnellingen in dat geval, maar niet allemaal. Boven op de transmissie bij de versnellingspook staat een plaatje gemonteerd welke de pook gemakkelijk in de 1-e versnelling kan brengen. Deze glijdt dus tegen de versnellingspook. De plaat kun je afstellen. Wellicht staat hij scheeft zodat alleen de 3- versnelling kan worden gebruikt?
Je kunt er van bovenaf vanaf het interieur bij om de boel af te stellen. Hoop dat dit het is.
Robert 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2008 22:37 #1217805 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ondertussen al vier keer de
Ondertussen al vier keer de versnellingsbak onder mijn auto uitgehaald. Robertm heeft over het beveiligingsplaatje van de achteruit. Die kan inderdaad verkeerd teruggemonteerd zijn. Dit is millimeter werk, bij mij staat hij nu te strak, ik graag de eerste en tweede versnelling er moeilijk in.
Andere mogelijkheid is verkeerd monteren van de ringentjes om de versnellingspook. Ik heb begrepen dat dat op exact dezelfde manier teruggezet moet worden, anders wil dat nog wel eens voor problemen zorgen. Helemaal zeker ben ik hier niet van.
De laatste mogelijkheid is de versnellingsbak. Als deze in staande stand op zijn as heeft geleund dan kan dat ervoor zorgen dat er intern de boel niet meer gaat werken. Dit was bij mij de mogelijke oorzaak van mijn m46 bak die niet meer in zijn eerste danwel tweede versnelling wilde. Oplossing: andere versnellingsbak.
Groet, Roderik

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2008 23:36 #1217811 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 1e en 2de
Hallo Roderik

Roderik v. M schreef : Robertm heeft over het beveiligingsplaatje van de achteruit. Die kan inderdaad verkeerd teruggemonteerd zijn. Dit is millimeter werk, bij mij staat hij nu te strak, ik graag de eerste en tweede versnelling er moeilijk in.

Vertel hier eens wat meer over. Bij mij leek het een tijdje weg, maar langzaamaan wordt het weer moeilijker om de bak in de 1e en 2de versnelling te krijgen.
Groetjes
Mathy

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2008 23:41 #1217812 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Bovendeksel
Hallo Peter
Je hebt het bovendeksel eraf gehad en waarschijnlijk heb je die er verkeerd op gezet.
groetjes
Mathy

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2008 00:39 #1217816 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic pook
Eerst wat vragen.
Vraag 1 Heb je de pakking tussen de versnellingsbak en koppelingshuis ook vernieuwd of heb je daar soms met vloeibare pakking gewerkt? Zit er vloeibare pakking tussen dan komt de bak muurvast te zitten.
Vraag 2 De pook staat volkomen verkeerd, leg dat is wat nauwkeuriger uit! De cijfers op de knop staan natuurlijk wel in de goede richting?

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2008 01:49 #1217822 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Keerring
Een keerring mag toch geen probleem zijn ..............

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2008 15:19 #1217868 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een keerring is dus wel een
Een keerring is dus wel een groot probleem.
Ik heb begin mei dit jaar een besteld, en die is nog steeds niet binnen.. Volgens mij wachten ze tot ze er 10.000 kunnen maken ofzo..
Verder had ik er een bij NordiCar besteld, maar dat is de grootste flut kwaliteit die ik ooit gezien heb. dan laat ik liever een ietwat lekkende zitten.
Die van nordicar had eigenlijk alleen een lip om het vuil tegen te houden... en geen ''patroon'' ofzo om olie terug te duwen. (ik kan het niet anders uitleggen)
groet!
Philip

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2008 23:52 #1217940 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Achteruitrijden

wp001 schreef : Vraag 2 De pook staat volkomen verkeerd, leg dat is wat nauwkeuriger uit! De cijfers op de knop staan natuurlijk wel in de goede richting?

Ik zou geen sleutel meer ter hand durven nemen!
Het was toch niet zondag de dertiende?  Die schonste Freude ist Schadenfreude!

Moderators: Jerry Stam