vragen ontrent M90 bak

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2008 09:35 #1216440 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja

Mathy schreef : Hallo JW
Het ding heet synchromeshring.
Als je toch de bak uit elkaar haalt, waarom vervang je dan niet de zwakkere delen?
Groetjes
Mathy

Hallo Mathy,
De synchromeshring zelf is volgens mij niet het directe probleem, het probleem is dat deze te ver kan doorschuiven en dan de boel laat vastlopen. Ik heb mijn M90 al gedeeltelijk opengemaakt en de synchromesringen zagen er nog echt fantastisch uit, er zat zelfs een voering op van een materiaal dat bijna diamant achtig leek, zeer hoogwaardig (is al weer jaar geleden dat ik die dingen gezien heb dus weet niet meer hoe/wat precies, zal wel geen diamant zijn ). Wanneer ik deze ring voor de 3e versnelling vastgezet heb kan ik beter beschrijven wat het probleem is, ik moet me nu ook orienteren op dingen die ik hoor/lees en een beetje van het bekijken van mijn M90.
<a href=" jw.cautela.nl/gallery/main.php?g2_itemId=2912 ">Hier kun je wat foto's zien van het binnenleven van een M90.

Het probleem is dat volvo bijna geen vervangingsdelen verkoopt voor de M90. Alleen seals en een enkel kogellager (voorste lager). interne delen zijn niet te koop.
Mvg,
JW

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2008 09:40 #1216441 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bak
Behalve als je de rest van de bak er ook bij koopt ? Of zijn de bakke ook los niet goed verkrijgbaar via volvo ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2008 13:13 #1216455 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja

henk 940LPT schreef : Behalve als je de rest van de bak er ook bij koopt ? Of zijn de bakke ook los niet goed verkrijgbaar via volvo ?

volvo doet wel aan reviesie, voor een bedrag ergens tussen de 1500-2000 euro meen ik me te herinneren. Zonder een oude M90 om in te ruilen kun je ook wel een nieuwe kopen neem ik aan maar dat is erg duur denk ik (logisch).
Het lijkt me interessant om eens een defecte M90 te proberen op te knappen met een M56 bak van een 850, die hebben gelijke onderdelen (hoeveel uitwisselbaar is is onbekend). 
De M90 is best een uniek ontwerp voor een achterwielaandrijver versnellingsbak. de 3 assige constrcutie (volvo noemt dit tri-shift) stamt af van de voorwielaandrijver 850 bak, die natuurlijk niet enorm zit te worstelen met de breedte van motor+bak tussen de voorwielen. daarom hebben ze de tandwielen over 3 assen verdeeld in plaats van de normale 2 assen zoals bij de M4x bakken. Doordat de bak zo kort is blijven de assen erg stevig, en kan een as ook dik worden uitgevoerd zonder dat ze extreem zwaar worden. resultaat is een M90 die best dik is maar wel kort (50 mm korter dan de veel zwakkere M47).
Door de constructie is ook het prise as lager in de krukas komen te vervallen en zit er alleen een stalen bus in de krukas geklemd om de koppelingsplaat nog eenvoudig met het klassieke gereedschap te centreren.
De M90 is niet zo sterk als de M56 van de 850, hoe dat komt weet ik niet, 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2008 21:13 #1217207 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic sorry sorry, was ff een
sorry sorry, was ff een poosje offline.
&#160;
het volgende is er veranderd, het wordt geen M90 bak, krijg de saab koppeling er niet in, bellbouse is te klein helaas.
 dus het enige volvo onderdeel wordt nu de achteras, 740 met een 3.53 of een 3.31 als die ergens te vinden zijn, vind de 3.73 eigenlijk net ff te kort, geeft bij 120 een toerental van 3000.
 bedankt voor jullie reacties in ieder geval.
Bas

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2008 12:16 #1217290 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Vroeger = beter

flip_21 schreef : M90? vroegere types kunnen last hebben met de derde versnelling (synchro). Latere zijn in ieder geval beter.

Dat is dan zeker de reden dat mijn V90 er ook al last van begon te krijgen, en dat Cees Timmermans al voor de tweede keer op zoek is naar een bak voor zijn exemplaar... In mijn ervaring is de M90 uitsluitend interessant als je vermogens wilt verwerken die de M46 niet aankan. Wil je een bak om gewoon te rijden en veel kilometers op te zetten, dan is de M46 de bulletproof bak, die niet aflaat voordat hij vijf ton heeft gezien. Bij drie houdt het wel een beetje op met de M90.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2008 23:58 #1217356 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Vroeger is niet beter
Hallo Willem
Vroeger is niet beter, als we het verhaal beperken tot de M90.  In een ander draadje heeft (o.a.??) Flip_22 uitgelegd dat de latere M90's beter zijn dan de vroege.   Ik weet alleen even niet, welk draadje dat was.
Groetjes
Mathy 

Moderators: Jerry Stam