vragen ontrent M90 bak

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2008 23:42 #1070610 door V700 register
vragen ontrent M90 bak is gemaakt door V700 register
goedenavond,
 mijn eerste posting, leuk om wat rond te surfen hier, complimenten voor de site.direct maar een technische vraag als jullie mij toestaan. Had al even lopen googlen naar wat specs van een M90 versnellingsbak maar een bevredigend antwoord heb ik niet kunnen vinden. Is het bekend hoeveel een M90 bak kan handelen? pk's en koppel? En zit er verschil in deze bakken, iemand advies voor de sterkste bak en welke het grootste koppelingshuis heeft voor huisvesten van een redelijk fors vliegwiel? Dit voor montage in een Saab met achterwielaandrijving. alvast bedankt. Bas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2008 00:01 #1216127 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic PB
Hallo Bas,

Je hebt een PB.

Gr. Cees

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2008 07:54 #1216136 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Turbobricks
Kijk eens op turbobricks (engelse website) of google M90 eens. Op turbobricks stond dacht ik een stuk over de M90, ook over de verschillen daarin tussen bepaalde bouwjaren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2008 08:33 #1216140 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vraag en beantwoord?

ceesvane schreef : Je hebt een PB.

Cees: Als het PB een antwoord op de vraag betreft en naar jouw mening een zinvolle bijdrage levert voor deze site, zou ik die informatie ook graag ontvangen. Zo hebben we er allemaal iets aan.Overbrengingsverhoudingen van de bak staat trouwens gewoon achter in je instructieboekje

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2008 09:29 #1216143 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic heren bedankt tot zover
heren bedankt tot zover alvast.
 De PB die ik kreeg was een quote van een engelse site met als conclusie dat een 740 turbo-bak de meest sterke is. er staat zoiets op marktplaats te koop, moet ik ergens op letten bij aanschaf van een bak? kan ik iets voelen/zien aan een losse bak? Zit niet zo in de volvo's meer dus mijn kennis is zeer beperkt wat dat aangaat.
 Ook de weg op het wereld wijde web is nog een puzzeltje als het om volvo's gaat dus excuus als ik dingen vraag die voor jullie misschien eenvoudig te vinden/googlen zijn.
zit meer in de Saabs. reed eerder wel een volvo 144 en 164 maar die tijden zijn alweer even geleden.
 Is er nog iemand bekend met een fijne starre achteras? zit daar nog verschil in of kan ik ongestraft een 740 achteras van de sloop halen?
 mijn dank is weer groot..
 Bas

welliswaar geen volvo maar misschien leuk om eens te bekijken, mijn auto's:  <a href=" www.garaget.org/?car=107615 "> www.garaget.org/?car=107615

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2008 09:31 #1216144 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vreemd
Komt een beetje vreemd op mij over dat de 740 turbo bak de sterkste is. De M90 bakken zijn in ieder geval wel geleverd op de 3 liters 6 cilinders met 204 pk. Let bij de as even op de overbrengverhouding, en de evt. invloed op je snelheidssignaal.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2008 09:40 #1216145 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic sorry je hebt gelijk,
sorry je hebt gelijk, vergiste me in de 7 en 9. 940 turbo bedoelde ik dan.
deze quote kreeg ik.
The M90L, M90H and M90H2 are the same type of gearbox, but with different axles and gearings.
The M90L2 is the most durable gearbox, and it has the updated synchros and updated stop-ring on the third gear. It is also the smoothest of them all. They only came with the latest (last 3500) 940 Turbo and Classic in 1998. ~70% of them were sold in Sweden. The rest of them were sold in north Europe (Norway, Denmark, UK, Germany, Netherlands and Belgium).
The M90H2 only came with the 2.5L whiteblocks, but you can swap the internals over from a whiteblock M90 to a redblock M90 if you absolutely want the gearing from the M90H2.

en deze staat op marktplaats.
  link.marktplaats.nl/198538900

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2008 20:16 #1216297 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mmmh, op turbobricks is er
Mmmh, op turbobricks is er wel wat over te lezen.
M46 kan maximaal 300 pk aan..... en dan moet je heel voorzichtig doen. (HEEL voorzichtig)
M90? vroegere types kunnen last hebben met de derde versnelling (synchro). Latere zijn in ieder geval beter. 
Peekaas? 400 moet toch kunnen denk ik, misschien meer? Hang ook altijd van het gebruik af. Mijn broer heeft zich er wat meer in verdiept, zal hem eens vragen..
Groet,
Philip 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2008 23:05 #1216423 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De latere (97 en verder)
De latere (97 en verder) M90 bakken zijn de beste, dat de L2 alleen de goeie is lijkt me sterk.
In Zweden rijden mensen 11 seconde 400 meter met de M90 (dat is sneller dan veel echt snelle wagens), het is een goede combinatie tussen duurzaamheid (weet M90's van 500kkm die nog achter een 270 pk motor zitten), soepel schakelen en sterkte (sterk genoeg voor de meeste toepassingen).
Een nadeel is dat de syncro stop ring (weet niet precies hoe het heet) van de 3e versnelling niet stevig genoeg vast zit bij de vroegere, bij de latere is het wel wat beter dacht ik. oplossing is het vastlassen van die ring, dat ga ik ook doen ergens komend jaar wanneer ik mijn M90 weer ga gebruiken. daarvoor moet de bak wel wat uitmekaar. een rotklusje maar het is beter dan de de bak in de soep draaien als ik ergens op vakantie sta ofzo.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2008 00:30 #1216431 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Synchromesh
Hallo JW
Het ding heet synchromeshring.
Als je toch de bak uit elkaar haalt, waarom vervang je dan niet de zwakkere delen?
Groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam