Turbodrukmeter in de tellerbak: Hoe aan te sluiten?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2008 14:55 #1213019 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Belasting
Die onderdruk kan kloppen, dat je geen overdruk krijgt ook. De druk die de turbo in het inlaattraject levert wordt grotendeels bepaald door de "energie" in het uitlaattraject. Die energie kun je een beetje verdelen in flow en temperatuur. Flow kun je verhogen door meer toeren te geven (gas geven in N), wat zeker ook verschil maakt is de temperatuur. Als je stilstaand gas geeft zijn je uitlaatgassen warm maar niet heet. Als je motor veel vermogen moet leveren worden de uitlaatgassen heter, waardoor ze uit willen zetten. Het volume is beperkt en de enige weg is via de turbo, de druk voor de turbo wordt hierdoor hoger. Aan de uitlaat blijft de druk gelijk => groter drukverschil over de turbo mogelijk => turbo kan meer druk in inlaattraject maken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2008 15:53 #1213022 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja......
Volgens mij is de verbrandings temeratuur van benzine in een verbrandings motor gewoon een vast gegeven.Meer of minder vermogen vraag verandert daar denk ik niks aan.Meer vermogen vragen betekent meer benzine verbranden en dat lukt alleen met meer lucht toevoeren.De uitaatgassen worden alleen heter omdat ze minder tijd hebben om de warmte af te geven aan de turbo, uitlaat, enz.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2008 18:18 #1213030 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Belasting
Bij veranderende belasting en gelijkblijvend toerental (neem als voorbeeld een heuveltje op, aannemend dat de CC het toerental gelijk kan houden) zal de ECU meer benzine in gaan spuiten. Meer energie erin = meer eruit, waarvan 30% oid naar de aandrijving gaat en de rest min of meer wordt gebruikt voor het opwarmen van het blok/omgeving. Mi heeft dat wel invloed op de uitlaatgastemperatuur. Aan de andere kant: als je zelf met je voet op het gaspedaal zit zul je gas bijgeven (dieper indrukken) waardoor de gasklep verder open gaat en er meer lucht in komt. Mn, geen steekhoudende argumentatie tot zover. Bij scheepsdiesels kun je wel duidelijk verschil zien tussen de uitlaatgastemperatuur bij lage en hoge belasting, vaak is het toerental daar (bijna) constant.
Wat ik eigenlijk wel wilde zeggen is dat als je je max turbodruk wilt halen, dit hoogstwaarschijnlijk niet lukt met volgas geven in een stilstaande auto. Hoge snelheid of zwaar trekken zal beter willen. Vergeet trouwens niet dat een LPT standaard op 0.35 bar overdruk loopt en een HPT (waar de drukmeters voor gemaakt zijn) op 0.65 bar. Met een LPT de volle uitslag halen lukt je niet (tenzij je natuurlijk de druk omhoog gooit).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2008 20:28 #1213043 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt
en bij de diesel in de 740 en de 940 zul je ook verschil zien in de temp van de uitlaatgassen.De diesel heeft ook geen gasklep maar daar worden de toeren geregeld door de hoeveelheid brandstof.De diesel kan daarom ook arm lopen of rijk en dat geeft aardige temperatuur verschillen.ik heb zelf wat onderhoud verricht in de amsterdamse haven aan drijvende kranen en ander spul.Daar staan aardige dieseltjes in en die storten op gehoor bij zware belasting erg in maar volgens de toerenteller waren dat maar 5 toeren.Oke max toerental was dan 900 toeren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2008 21:38 #1213236 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 4,2 (millimeter?)...
... staat op het slangetje dat aan mijn turbodrukmeter zit. Het slangetje zat er aan toen ik het tellerblok afgelopen zaterdag op de VKB kocht. Het is 32 centimeter lang, er zit aan het andere einde een nippeltje (of hoe zoiets ook mag heten) en het ziet er erg origineel uit. Er staat op: VOLVO 976734 4,2 14 91 46 Sweden. Voor 4,2 staat het diameter-teken, maar dat kon ik zo snel niet vinden. De buitendiameter is net geen 9 millimeter. Op het tellerblok zelf staat 1991 11 15, dat zal wel een datum zijn.
De meter heeft inderdaad een bereik van -1 tot +1 bar (getest met een onder-/overdruktester).
Groetjes uit Zuid-Limburg,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2008 07:55 #1213261 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt !
Bedankt, hier kunnen we wel wat mee denk ik. Zal het nummer eens proberen op te zoeken in VADIS.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2008 08:58 #1213268 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gebeurd.

henk 940LPT schreef : Bedankt, hier kunnen we wel wat mee denk ik. Zal het nummer eens proberen op te zoeken in VADIS.

Opgezocht, maar helaas, niet meer leverbaar.
Ik heb de slang van de CC besteld, die zal ook wel werken.Koppelstukje stond nog wel een nummer bij, net als dat haakse stukje, beide meebesteld. 

Moderators: Jerry Stam