960 3.0 24v 1995 een 2e leven geven hij loopt weer! AKP gekeurd!!! joepie

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2008 23:43 #1069324 door V700 register
Beste volvo rijders/
Ik heb onlangs voor een prikkie een 960 3.0 24v uit 1995 gekocht. 276.000 km automaat en leer plus schuifdak.
Als 2e auto voor mijn vrouw.Deze heeft last van achter stallig onderhoud.
Een heledag zwaar poetsen van binnen en buiten en alles is weer als nieuw. het bruin grijse leer was weer grijs. ( wat bestaan er toch viespeuken)
1 koelvloeistof. er zou 10 liter in gaan maar ik krijg er maar 6 liter in. Ik heb de slangen aan de radiator en een dikke slang aan de motor los gehaald. Alles met water door gespoeld. even laten draaien met water er in, alles er weer uit en nieuwvloeistof er in.  wat ben ik vergeten?
2 De handremkabel moet ik kompleet vervangen. In welke volgorde moet dit?
3 wat zijn nog belangrijke punten om aan te pakken?
4 De automaat schakeld super. Moet ik deze toch verversen? Het olie pijl is goed.
5 De einddemper is kiele kiele.
6 de motor tikt een klijn beetje aan de inlaat kant. Staat al veel over op het forum dus maak ik me geen zorgen.
7 weet iemand een adresje om een een stukje leer te repareren (vervangen) van de rugleuning (instap schade)?
ik hoor het wel,
groeten
Martijn van Dijck

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2008 09:16 #1209425 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1. Er is nog een aftappunt
1. Er is nog een aftappunt op het blok war je een slang op kunt doen om alle koelvloeistof af te tappen. (ik meen deze te zien aan de rechterkant van het blok in VADIS, 4 cilinders hebben het in ieder geval wel)
Gebruik volvo koelvloeistof
3. Bougies, olie, oliefilter, luchtfilter, nieuwe stuurbekrachtigingsolie (als de auto niet fijn stuurt ofzo, ik weet niet hoe de 960 is mbt stuurhuizen), 
4. Tsja, wat werkt laten zitten, of toch verversen? Weet ik niet...
7. Ik heb wel eens iets over Dr. Vinyl gehoord, wie weet een optie.
Groet,
Philip

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2008 10:00 #1209427 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet acuut
Hej hej 
Dat je oliepEIl goed is en de automaat goed schakelT, betekent in ieder geval dat je het niet acuut hoeft te verversen.
Jje zou het wel een keer kunnen overwegen, maar nodig is het niet, op dit moment.
Wel grappig dat je vrouw als tweede auto een 960 rijdt. Veel dames vinden zo'n auto te groot.
En natuurlijk willen we foto's zien!

• Martin Deckers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2008 11:26 #1209434 door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic distributie-riem
Je weet wel wanneer de distributie-riem is vervangen? Anders is dit ook wel een aandachtspunt. Het is een interferentie-motor. Dus stuk-gaan riem, nieuwe motor.
Groet Martin 

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2008 14:01 #1209455 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Spaarpot
De beste tip die ik je kan geven: een stevige spaarpot aanleggen om de overige technische zaken aan te kunnen pakken, als ze optreden...

Het zijn heerlijke auto's om mee te rijden, maar als je de rubber bussen van de wielophanging meot gaan vervangen bijvoorbeeld, omdat het onderstel klappert op klinkerwegen, dan ben je heel wat duurder uit dan met de simpele wielophanging van een 940. En zo zijn er meer zaken die kostbaarder uitvallen dan je waarschijnlijk van een 740/940 gewend bent.

960: vorstelijk rijden, maar tegen stevige onderhoudskosten...dus als je er echt eentje hebt met achterstallig onderhoud, wat ik denk bij de term "opknappen", dan moet je daarop voorbereid zijn.

Punten om direct te doen:
- is het inlaatspruitstuk goed luchtdicht? Of hebben de rubber moffen hun veerkracht verloren? Zo ja, vervangen, inclusief de juiste klemmen of smalle (6 mm) slangklemmen met schroefdraad.
- Controleer de koelvloeistofslangen onderaan de motor: het warmtewisselaartje onder het blok wil weleens lekken, en de olie eet vervolgens je slangen op. Heb je lekkage: oleikoeler demonteren en de drie pakkingen vervangen, evenals de koelslangen. Kosten vallen wel mee, zelfs af-dealer.
- Gezien het tikken: olie verversen, en een goede vol-synthetische 5W30 (dacht ik) gebruiken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2008 00:38 #1209532 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic handremkabel van voor naar achter hoe?

Willem van Strik lidnr 328 schreef : De beste tip die ik je kan geven: een stevige spaarpot aanleggen om de overige technische zaken aan te kunnen pakken, als ze optreden... Het zijn heerlijke auto's om mee te rijden, maar als je de rubber bussen van de wielophanging meot gaan vervangen bijvoorbeeld, omdat het onderstel klappert op klinkerwegen, dan ben je heel wat duurder uit dan met de simpele wielophanging van een 940. En zo zijn er meer zaken die kostbaarder uitvallen dan je waarschijnlijk van een 740/940 gewend bent. 960: vorstelijk rijden, maar tegen stevige onderhoudskosten...dus als je er echt eentje hebt met achterstallig onderhoud, wat ik denk bij de term "opknappen", dan moet je daarop voorbereid zijn. Punten om direct te doen: - is het inlaatspruitstuk goed luchtdicht? Of hebben de rubber moffen hun veerkracht verloren? Zo ja, vervangen, inclusief de juiste klemmen of smalle (6 mm) slangklemmen met schroefdraad. - Controleer de koelvloeistofslangen onderaan de motor: het warmtewisselaartje onder het blok wil weleens lekken, en de olie eet vervolgens je slangen op. Heb je lekkage: oleikoeler demonteren en de drie pakkingen vervangen, evenals de koelslangen. Kosten vallen wel mee, zelfs af-dealer. - Gezien het tikken: olie verversen, en een goede vol-synthetische 5W30 (dacht ik) gebruiken.

Mensen, ik ben heel de avond bezig geweest de komplete handrem kabel te vervangen.Van de schijf naar de achter as is gelukt. geen probleem. De oude kabel (naar de handrem) met veel moeite verwijderd.Nu krijg ik de nieuwe kabel niet naar achter. Deze moet net boven de benzine tank komen te liggen.
Maar het lukt me niet.
Wie weet wat ik moet doen om deze kable goed op zijn plaats te krijgen?
het gedeelte wat binnen moet zitten krijg ik er wel in. maar dan...
Moet de benzine tank er af?
dank dank dank voor het juiste antwoord.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2008 07:42 #1209535 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tikken
Tikken hoort toch gewoon jongens...? Het is al weer wat jaartjes geleden dat ik een 960 3.0 heb gereden, maar het zijn zelfstellende kleppen. Dus als je wegrijdt hoor je tikken die na een tijdje (minuut-minuten) weer verdwijnen. Daar is dus niets mee aan de hand. Staat zelfs wat over in de gebuiksaanwijzing dacht ik (bijvoorbeeld niet wegscheuren = nooit goed).

Tjeerd

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2008 15:04 #1209565 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Handermkabel
Nu moet het lukken!
Van Martens volvo uit Deurne! Een handleiding ontvagen. Ik moet dus de benzine tank iets laten zakken. Niet los maken maar 15 mm naar beneden laten komen.
Dit moet voldoende zijn.
Vanavond nog een poging ondernemen:
Ik kan de handleiding indien gewenst als PDF sturen . Plaatjes zijn alleen niet goed zichtbaar (was origineel een Fax)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2008 15:07 #1209566 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic    ik gan nog eens goed

1.  ik gan nog eens goed zoeken
  2. Olie en olie filter en luchtfilter gedaan, Stuurbekrachtiging werkt goed maar ik kijk het na.
  3. ik kijk het even aan
  4. ?
dank!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2008 15:09 #1209567 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Jeroen, Ja het kan haar
Hoi Jeroen,
Ja het kan haar niet groot genoeg!
Foto's komen als ik klaar ben.
Ik wil eerst de bumpers laten spuiten. is helaas nodig.

Moderators: Jerry Stam