Slecht starten/Lambda lampje brand/benzine meter schommelt bij 740 GLE 16v

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2008 17:05 #1208836 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik twijfelde ook al over
Ik twijfelde ook al over WD40, de bijsluiter gaf echter aan dat het ook daar geschikt voor kan zijn. Beter maar contactspray proberen? Overigens heb ik twee van zulke bosch plugs onder het inlaat spruitstuk zitten. Links en rechts van de koelwatermetertemperatuursensor... Waar zat die van jou Johan?
Dank voor de reactie!
Groetjes, Roderik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2008 18:36 #1208842 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1e
Bij mij is het de eerste van vooraf.
De andere Bosch plug is je klopsensor? zit iets lager, 3e in het rijtje. herkenbaar een een rond zwart geval met een centrale bout in het blok. De tempsensoren zitten zelf in het blok geschroefd.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2008 18:58 #1208845 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic het begin
De ellende begon toen je de dynamo er af hebt gehad. Ik zou die aktie herhalen en letten op een correcte aansluiting. eea duidt nl op stroom- of spanningsstoring. In een 8V zit voorop de kop de sensor voor de temp dashboard, midden de klopsensor, en tussen 3 en 4 een dubbele tempsensor voor ecu en ontstekingscomp. er hangt ook een stekker voor eventuele tempsensor van de egrklep

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2008 11:44 #1209858 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Om er behoorlijk bij te
Om er behoorlijk bij te kunnen moet ik mijn dynamo losnemen. Die is correct aangesloten en werkt ook. Ondertussen ben ik er ook achter welke nu mijn temperatuursensor is. De eerste van vooraf gezien. Hetzelfde als bij Johan dus.
Ik zie de connectie tussen een stroom/spanningsstoring niet echt bij alleen een slecht werkende temperatuursensor... Ondertussen is het me nog niet gelukt om het ding goed werkend te krijgen. Elke keer start hij moeilijk tenzij ik onder motorkap de stekker er weer even af haal en er weer op zet. Zeer irritant probleem. Is het aannemelijker dat de sensor gewoon kapot is of zou het nog steeds aan een slechte verbinding liggen.
Groet, Roderik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2008 12:05 #1209859 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic accu

Adrian schreef : In een 8V zit voorop de kop de sensor voor de temp dashboard, midden de klopsensor, en tussen 3 en 4 een dubbele tempsensor voor ecu en ontstekingscomp. er hangt ook een stekker voor eventuele tempsensor van de egrklep

Als je de sensor van de ECU bedoelt, is het dus niet de eerste maar de achterste. Het verband tussen spanning en de sensor is dat jij met beide bezig bent geweest. Technisch niet. Bij een slechte spanning gaat je ECU vreemd doen, net als bij een slechte sensorwaarde. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2008 12:28 #1209862 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koolborstels
Je hebt de dynamo losgehad. Stel dat je koolborstels net aan hun eind zitten, dan zou het kunnen dat met alle trillingen en gehannes je daar nou last van krijgt. Zie je je dimlichten een beetje sterker/flauwer branden? wordt dat erger als je veel electrische verbruikers inschakelt, dus de hele kerstboom grootlicht, mistlampen, achterruitverwarming, stoelverwarmingen etc. trek zo veel mogelijk electrisch vermogen met de motor stationair draaiend, zie je knipperende verlichting, soms ook dashboard verlichting, dan zijn je koolborstels waarschijnlijk bijna aan hun eind. De computers hebben ook last van die dips in de boordspanning.
De sensor kun je doormeten met een Ohm metertje, het is een NTC weerstand (Negatief Temperatuur Coefficient, weerstand wordt lager bij hogere temperatuur), heb zo de specs niet bij de hand maar mischien iemand anders wel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2008 12:47 #1209868 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier
<a href="/node/14243">Hier</a> staan de waarden. Wellicht kun je m m koud en warm ook doormeten zonder de sensor te demonteren. Mocht je dan gekke dingen zien, dan kun je m altijd nog demonteren + nauwkeuriger testen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2008 21:37 #1210110 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb de boel getest en
Ik heb de boel getest en neem geen flikkerende verlichting waar. Ik denk ook niet dat ik daar het probleem moet zoeken. Ik heb de dynamo niet onder de motorkap vandaan gehaald. Ik heb louter de stelbout losgenomen zodat ik hem weg kon draaien.
Ondertussen ben ik er net weer mee bezig geweest en ik heb de contactpunten in de sensor op het blok opgeschuurd en de boel ingespoten met contactspray. Zowaar sloeg hij in een keer aan en was het lampje uit om na een aantal seconden weer aan te gaan. Tot 2 keer heb ik de accu losgekoppeld om de computer te resetten en elke keer was het lampje even uit om daarna weer aan te gaan. Uit het obd kastje heb ik ook nog onder positie 6 code 2-2-4 waargenomen. Dit geeft een storing in het motormanagement aan door een slecht of niet werkende temperatuursensor waardoor de motor aanneemt 60 graden te zijn.
Ik heb ook wat andere symptomen ontdekt. Zodra ik de motor net aan heb is er een geplof waarneembaar, alsof de motor blijft hangen en er is een gepiep waarneembaar. Alsof er riem te strak gespannen staat.
Help!
Groet, Roderik

Moderators: Jerry Stam