Slecht starten/Lambda lampje brand/benzine meter schommelt bij 740 GLE 16v

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2008 20:01 #1066379 door V700 register
Beste Volvisti,
Afgelopen zondag dacht ik eens de temperatuursensor (die voor de koelwatertemperatuurmeter) te vervangen en een bout van de de stuurpomp te vervangen. Die bout zit erin, dus dat was gedaan. Voor de temperatuursensor had ik de dynamo losgehaald en twee stekkertjes links en rechts van de temperatuursensor losgehaald voor meer bewegingsruimte. Ik kreeg echter geen beweging in de temperatuursensor en besloot de boel maar weer vast te zetten/draaien en tzt een dealer ernaar te laten kijken.
Toen ik de auto wilde wegzetten viel mij na het starten (geen problemen) op dat én het lambda lampje brandde en de benzinemeter zijn lolbroek had aangetrokken, oftewel; die stond te dansen. Ik baal(de) natuurlijk als een stekker. Zeker nu bij de koude start de motor met moeite en geplof wil aanslaan en eigenlijk daarna ook meteen weer wil afslaan tenzij ik het gas erop houd. Wanneer de motor eenmaal warm is heb ik nergens last meer van en rijd hij als vanouds ondanks dat lambda lampje wat dan brand. Zelfs de start is dan ok.
Vanmiddag in Friesland toch maar weer een uur de motorkap opengehad en de accu losgehaald, de lmm losgehaald/schoongemaakt (hoewel ik die er niet van verdenk), de draad van de lambda bij de kat gecheckt, de 2 stekkertje die links en rechts van de temperatuursensor zitten losgehaald en voor zover dat kan schoongemaakt en weer vastgeklikt. Na de accu weer aangesloten te hebben startte ik de auto en liep die zowaar goed en brandde het lambda lampje zowaar één seconde niet. Bij de tweede keer starten ging het weer moeizaam en brandde het lampje ook meteen.
Iemand enig idee? Op dit moment heb ik ook een behoorlijk grote olielekkage (lekke krukaskeerring). Deze is zo erg dat zelfs het draadje van de lambda sonde bij de kat nat is. Heeft dit iets ermee te maken? Wat kunnen mogelijke oorzaken zijn? Eigenlijk sluit ik een kapotte lmm of lambda uit en denk ik dat er ergens een slechte verbinding is.
Oftewel: Help!
Groet, Roderik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2008 20:33 #1208236 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stekkers
heb je de stekkers weer goed teruggezet ? als je een paar verwisseld hebt, kan het zijn dat de ECU een verkeerd bloktemperatuur signaal krijgt. ECU denkt dat het koud is => rijker mengsel => valt buiten bereik van de regeling => lambda lampje aan.  wat je nog kunt proberen is de stekkers wat vaker vastmaken en lostrekken, mogelijk krijg je ze dan van binnen nog beter schoon.

waarom de benzinemeter schommelt durf ik niet te zeggen. signaal komt van achteren, wat wil invloed heeft is de spanning. dus je zou die ook nog kunnen checken: accuklemmen een beetje los ? zoiets zou ook het slechte lopen kunnen verklaren. 

olielekkage is natuurlijk ook niet fijn, maar die had je al langer (en toen deedtie het ook).  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2008 21:26 #1208242 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic storingscodes
Lambda lampje aan betekent "check de storingscodes", heb je dat al gedaan?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2008 22:37 #1208252 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Johan, Ik heb de
Beste Johan,
Ik heb de storingscodes geprobeerd af te lezen. Wanneer ik echter de sleutel op contact II heb staan en ik het pinnentje in één van de gaatjes van het diagnosekastje doe er geen lampje gaat branden. Ik houd het knopje ongeveer 3 seconden ingedrukt en wanneer ik het loslaat blijft het ledje uit. Het is hierbij opmerkelijk dat het lampje wel brand (continue) wanneer ik het knopje ingedrukt hou. Het systeem resetten door 5 seconden het knopje ingedrukt te houden heeft ook geen zin. Erg merkwaardig allemaal...
Groet, Roderik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2008 22:47 #1208254 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic computer
dat klinkt idd wel vreemd, massa verbindingen rot? boordspanning laag? lijkt of de computer niet goed reageert op commando's, dan houdt de rest al snel op.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2008 23:55 #1208256 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kwam in mij ook al op. Ik
Kwam in mij ook al op. Ik heb te weinig verstand van elektronica om daarvan het probleem te kunnen constateren. De elektronica werkt echter naar  behoren in de auto. Ik heb één keer last gehad van een doorgebrandde zekering en de verlichting achter de ventilatieknoppen/sigarettenaansteker/etc. werkt niet. De auto startte voor het lambda gezeur ook altijd na drie keer ronddraaien. Het lijkt me stug dat er te weinig boordspanning is. Als er iets op een lagere spanning (dan bijv. een autoradio) zou moeten werken dan zou het het diagnose kastje moeten zijn. Althans dat ik zou verwachten van Volvo. Ik heb het echter niet nagemeten dus meerdere uitspraken durf ik daar niet over te doen.  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2008 11:59 #1208366 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heeft trouwens iemand enig
Heeft trouwens iemand enig idee waar de andere twee stekkertjes voor dienen die links en rechts van de temperatuursensor zitten? Ze zitten net onder het spruitstuk...
Alvast bedankt,
Groet, Roderik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2008 12:04 #1208367 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic eentje
2 van de 3 weet ik denk ik

1 voor motortemperatuur ECU
1 voor motortemperatuur dashboard meter

die 3e weet ik niet 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2008 15:00 #1208824 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ondertussen gister weer
Ondertussen gister weer bezig geweest met het lambda lampje. Zowaar kreeg ik een diagnose uit het kastje en dat was storingscode 1-2-3.
Het signaal van de koelvloeistoftemperatuursensor is niet als verwacht, mogelijk is er iets mis met die sensor of met de bedrading daar naartoe of met de thermostaat. Kijk wat er met de koelvloeistofmeter gebeurt in de auto zelf. Let op, voor de computer en metertje worden 2 verschillende sensoren gebruikt.
Ik ben aan de stekkertjes gaan frutselen die ik ook had los gehad bij de poging tot het vervangen van de koelvloeistofmetersensor. Nu weet ik niet welke van de twee sensors de temperatuursensor van de ECU is, maar ik heb ze allebei losgehad en schoongemaakt. En zowaar startte de auto na één keer en was het lampje uit..... om na een aantal seconde weer aan te gaan.
Iemand nog tips om de boel weer beter werkend te krijgen? Ik heb de stekkertjes met WD40 ingespoten en met een wcpapiertje schoongemaakt. Weet iemand waar de temperatuurmeter voor de ECU zit?
Alvast bedankt,
Groetjes, Roderik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2008 15:34 #1208830 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic met de metalen borgclip

Roderik v. M schreef :  Weet iemand waar de temperatuurmeter voor de ECU zit?

Onder het inlaat spruitstuk, herkenbaar aan de metalen borgclip (een Bosch plug)
Wat mij hielp is de plug in de borging wat heen en weer jutteren, niet aan de kabel maar op de plug pakken dan kan die er best tegen, je schuurt de contacten wat tegen elkaar. Ik zou denk ik geen WD40 gebruiken voor electrische contacten, te vettig.

Moderators: Jerry Stam