Vervangen tussenlager - Wat moet je allemaal bestellen ?
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
Timen,wp001 schreef :
Het rubber in steun no 15 is altijd naar zijn grootjes.Het rubber is vaak te zacht geworden of is gescheurd, Het kogellager is meestal nog wel goed (13). Dit lager kost overigengs nog geen 10 €. De beschermringen (12 en 14 ) zijn van staal deze gaan niet stuk of je kunt ze niet goed demonteren. Het beschermrubber no 16 heb ik nog nooit stuk gezien.MSuidgeest schreef : De nummers 12 t/m 16 gewoon vervangen.
Niets zo vervelend en stom om alles weer te demonteren omdat het resultaat niet lijkt wat het is.
Belangrijk is dat je het lager er goed inperst. Zoals je weet mag er tijdens de montage geen kracht via de wentellichamen plaatsvinden. Heb je hiervoor geen goed montagegereedschap dan kun je er beter niet aan beginnen.
Afgelopen week de remschijven en remblokken vervangen (schijven waren krom) en gelijk even gekeken of we de klus van het tussenlager gelijk mee zouden pakken.
Jouw opmerking over het lager er goed inpersen deed ons besluiten om nog even te wachten en wat extra info te vragen.
Kun jij aangeven op welke wijze deze gehele procedure dan in zijn werk zou moeten gaan ? Ik heb een complete set gekocht bij Wytze.
Alvast bedankt voor de moeite!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Je hebt nogal wat hulpstukken nodig.Willem V. schreef : .
Jouw opmerking over het lager er goed inpersen deed ons besluiten om nog even te wachten en wat extra info te vragen.
Kun jij aangeven op welke wijze deze gehele procedure dan in zijn werk zou moeten gaan ? Ik heb een complete set gekocht bij Wytze.
Het kogellager in de rubberbehuizing persen.
A 1 Steunbus onder het rubber. 2 Een grote bus iets kleiner dan de buitendiameter van het kogellager. 3 Kleine pers min 2.5 ton.
Demontage steunlager aandrijfas.
B Wanneer de as van de auto verwijderd , het oude lager er afdrukken. Eigenlijk heb je hier ook hier weer hulpstukken voor nodig. De stofringen graag heel houden maar er zijn nieuwe te koop.
Opnieuw monteren.
C Nu het complete tussenlager weer op de as persen. Wel eerst de stofring monteren, Voor het oppersen heb je weer een bus nodig die alleen op de binnenring van het kogellager drukt.
Wellicht wat summier gesteld maar anders ben ik met de handleiding langer bezig dan met de echte uitvoering en dat zal toch niet de bedoeling zijn?

- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
Timen,wp001 schreef :
Je hebt nogal wat hulpstukken nodig.Willem V. schreef : .
Het kogellager in de rubberbehuizing persen.
A 1 Steunbus onder het rubber. 2 Een grote bus iets kleiner dan de buitendiameter van het kogellager. 3 Kleine pers min 2.5 ton.
Demontage steunlager aandrijfas.
B Wanneer de as van de auto verwijderd , het oude lager er afdrukken. Eigenlijk heb je hier ook hier weer hulpstukken voor nodig. De stofringen graag heel houden maar er zijn nieuwe te koop.
Opnieuw monteren.
C Nu het complete tussenlager weer op de as persen. Wel eerst de stofring monteren, Voor het oppersen heb je weer een bus nodig die alleen op de binnenring van het kogellager drukt.
Wellicht wat summier gesteld maar anders ben ik met de handleiding langer bezig dan met de echte uitvoering en dat zal toch niet de bedoeling zijn?
Bedankt voor de toelichting, vond het inderdaad al vreemd dat het lager er los bijgeleverd was. Zal de exploded view wel uitprinten, samen met het bovenstaande