aandrijflijn de neus uit! Een verse gezocht...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2008 19:32 #1206426 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kruiskoppeling
Die had ik dus gemerkt, alleen niet de priseasdelen...
Zou daar een merkje op staan? Ik heb niets gezien...

Peter Lobbes 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2008 09:39 #1206467 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic JPG
Trakteer ons eens op een JPG. Laat eens zien hoe de as er nu onderzit. Priseas uit elkaar? Is de bak er dan af geweest?
Als je het tussenlager ge/demonteerd hebt zonder de kruiskoppeling los te nemen dan is het niet denkbeeldig dat de naaldlagers beschadigd zijn, Je mag nooit en te nimmer bij montage een kracht over brengen via de wentellichamen. Deze stelling is natuurlijk een open deur.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2008 12:20 #1206487 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic drukken
hiermee bedoel je dat je niet op de kruiskoppelingen mag drukken/er aan mag trekken in de lijn van de as ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2008 23:37 #1206614 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic een beetje stuk gemaakt?
Kijk, als dat het geval is, heb ik misschien wel wat stuk gemaakt...

Peter,  Lobbes 

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2008 00:20 #1206617 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Wegbrengen
Ik heb destijds de cardanas van m'n camper weggebracht om te laten balanceren, lijkt met een betere oplossing.
ik zoek nog even naar de naam.
Reactie volgt.......

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2008 00:24 #1206618 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Reactie
<a href=" www.wijlhuizen.com/NL/bedrijf/toewaarde.php "> www.wijlhuizen.com/NL/bedrijf/toewaarde.php
Op de foto is de man net bezig een cardanas te balanceren............

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2008 08:23 #1206623 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hoeveel manieren
op hoeveel manieren kun je m eigenlijk in elkaar zetten ? als het aantal meevalt en je tijd en een brug hebt, zou je ze allemaal kunnen proberen.tenzij het 256 zijn oid, dan ben je even bezig

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2008 08:37 #1206624 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Los van de 2 flenzen?
Los van de 2 flenzen, die je op 4 manieren kan monteren? 8 dus?
Op mijn 164 meende ik gezien te hebben dat je steeds met een verschil van 15 graden de as weer kunt monteren, een groef of 24 dus.Overigens, als je gewoon aanhoud hoe de flenzen gemonteerd zaten (bak-zijde en diff-zijde) en je ervoor blijft zorgen dat de twee koppelingen in elkaars verlengde liggen, kan het eigenlijk niet missen.Het gaat pas mis, als de bak in zijn vrij en de handrem eraf is. Dan kan je beide flenzen verdraaien, wat niet handig is.De vorken van het middendeel moeten echt EXACT op 1 lijn liggen, dus in hetzelfde vlak.
<a href=" nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:Cardan_Shaft.jpg " target="_blank" title="Cardanas tussen twee machines"> upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/t...0px-Cardan_Shaft.jpg " border="0" alt="Cardanas tussen twee machines" width="180" height="150" />
Plaatje komt van Wiki (is click-able, opent in nieuw venster), heeft niets met Volvo te maken, maar geeft wel weer wat ik bedoel.
Je hebt dus 32 mogelijkheden, ongeveer, maar een groot deel kun je al uitsluiten.Zoals gezegd, de vorken in 1 lijn zetten moet wel lukken, dat kan op twee manieren.Dan heb je nog 8 manieren om de beide flenzen weer te monteren.Wat ik merkte toen ik de kruiskoppeling vervangen had, was dat de bouten M10 waren, maar het gat 11 mm rond. Ziedaar, je kunt dus bij het monteren een onbalans creaaren, door de flens eerst in de bouten te hangen, en vervolgens te monteren.1 van de twee (ik dacht de achterste) heeft een centreerring, maar de andere meen ik niet.Roest, zand en bramen tussen de flenzen, kunnen ook wel eens roet in het eten werpen.Ik zou het spul er weer af halen, goed schoonmaken en heel goed kijken hoe hij in elkaar moet, markeren, en vervolgens onder de auto hangen.Bij het aandraaien van de flensbouten héél goed kijken, of die mm speling gelijkmatig verdeeld is en daarna op moment zetten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2008 10:24 #1206629 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic markeren
vreemd, je zou aan beide kanten wel een centrering of stift oid verwachten.

zou de boel ook markeren voordat je het nu weer uit elkaar haalt. tis nu wel sub optimaal, maar je kunt dan altijd naar deze situatie terug. 

misschien is het handig om de boel met een meetklok en statief uit te klokken aan de zijde waar geen centrering zit. dan weet je zeker dat het daar goed (niet excentrisch) zit

Moderators: Jerry Stam