Airco 960 bij laten vullen maar werk niet goed...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vandaag heb ik de airco van mijn Volvo 960 bij Kwikfit(jaja) laten bijvullen en doormeten. De airco werktte niet goed, er was geen koude lucht. Kwikfit heeft hem nagekeken en beldde met het goede nieuws dat de airco weer volledig naar behoren functioneert! De eerste 10 minuten waren geweldig! Na die 10 minuten begon het eventjes heftig te stinken, waarnaar het blazen van de koude lucht veranderde in de oude 'warme' lucht. Balen natuurlijk, maar hij heeft het dus wel gedaan. Later bij een parkeerplaats de auto even uitgezet en een tijdje uit laten staan. Enkele minuten na het starten van de auto begon de airco weer koude lucht te blazen zoals het hoort! Dit was wederom van korte duur.
Sindsdien heeft hij het niet meer gedaan. Zou iemand mij kunnen vertellen wat het probleem zou kunnen zijn?
Alvast bedankt voor de reacties.
E.Dijkstra
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
groet Mischa
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-

Als de airco elke keer maar een paar minuten werkt (koude lucht geeft) en dan ophoudt en bij de volgende rit weer hetzelfde liedje is een tiepies geval van een versleten koppeling, deze houdt het niet meer als hij (de koppeling) wat warmer wordt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Misschien moeten we hier ook maar eens de moeite doen het op te schrijven, komt toch regelmatig voor denk ik en is relatief makkelijk op te lossen voor de hobbyist. Als je bij de koppeling kunt hoeft het airco systeem er niet eens voor leeg.Willem V. schreef : Er moet hier nog ergens een link rondzwerven, maar die kan ik zo gauw niet vinden.
Er zijn trouwens wel wat linkjes naar het documentatie centrum te geven, bijvoorbeeld: <a href="/node/11739"> www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/11739 kan een beginnetje zijn
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Ik onderschrijf de oproep van Johan om eens duidelijk aan te geven hoe dit probleem verholpen kan worden.Ik zou het dus op prijs stellen als iemand van onze club of gastdeskundige de moeite doet om hier een antwoord op te geven. Dus, hoe haal ik de koppeling eraf; wat ik moet ik verder demonteren; zijn de magneten bij te stellen enz.
Als ik alles eens doorlees over het aircoprobleem, bestaat er een duidelijke behoefte aan dit onderwerp.

gr.
Jan
- V700 register
- Nieuw lid
-
In <a href="/node/16653" target="_blank">dit </a>draadje staat de link naar het 850 forum over de aircopomp.Willem V. schreef : De hele procedure met de ring is beschreven op het 850 forum. Er moet hier nog ergens een link rondzwerven, maar die kan ik zo gauw niet vinden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dan heb je mazzel gehad, ik heb destijds ook de koppeling laten reviseren, dan zou het weer goed moeten zijn.Johan Vlagsma schreef : Dit lijkt op wat ik met de V70 had, daar kon de compressorkoppeling het niet meer trekken bij warmer weer, in het begin goed maar als je 'm echt nodig hebt uitvallen. Met die koppeling afstellen door een vulring te verwijderen was dit opgelost. Gelukkig kun je er met een 960 waarschijnlijk een heel stuk beter bij dan bij de V70..
Na ongeveer 250 kilometer liep dus de hele pomp in elkaar, de magneetkoppeling was toch gaan slippen en verbrand, en dat vindtie niet lekker.
De problemen komen (zo is mij verteld) door metaalslijpsel wat op de koppeling neerslaat door het in- en uitschakelen, het vervuilt dus gewoon.
Ik hoopte destijds door een reparatie van ongeveer 100 euro de pomp te kunnen redden, maar helaas, 250 kilometer later werd het toch en reparatie van een kleine 1000 euro.
En als klein drama naderhand, die pomp liep dus een maand geleden ook in elkaar, 76.000 kilometer en 23 maanden verder. Toch maar eens gebeld, en ondanks dat ik maar 1 jaar garantie had op het uitgevoerde werk kreeg ik een gratis nieuwe pomp, alleen moest ik het arbeidsloon betalen en het leeghalen en vullen van het systeem, dat was slecht 270 euro, dat viel dan weer mee en was ook best wel redelijk van Volvo.
- V700 register
- Nieuw lid
-