Automaten 940 LPT en HPT hetzelfde? Hoeveel sterker/zwakker zijn deze dan een handbak?

• Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2008 11:55 #1065778 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beste volvo-adepten,
 Ik ben druk bezig met het uitzoeken van mijn volgende auto en de kans is groot dat het een Volvo wordt, waarschijnlijk een laat model 940. Mijn ouders rijden al zo ongeveer hun hele leven Volvo en het is inderdaad echt waar dat ze niet of nauwelijks problemen kennen. Bovendien zijn de stoelen ongeevenaard!
Nu ben ik bezig voor mezelf te bepalen wat voor 940 ik exact wil. Qua motor zal het een 2.3LPT worden (HPT mag ook, maar die is ook makkelijk zelf te realiseren). Alleen twijfel ik nog tussen een automaat en een handbak. Ik moet zeggen dat ik de 4-bak automaat niet bepaald dynamisch vind, maar met al die files is het wel erg relaxed rijden.
Zijn de automaten veel zwakker dan de handbakken? Dit omdat ik erg graag een chip van bv Rica zou willen en daarmee met name het koppel flink toeneemt. Zit er verschil in de automaat van een LPT en een HPT?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2008 12:48 #1204144 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zal weinig zijn
Een HPT heeft meer vermogen en zal dat door de automaat moeten dirigeren naar de achterwielen. De automaat krijgt dus meer op z'n donder.
Overigens schijnt het te zijn dat bij enkele typen automaat er geen vermogenschip gemonteerd mag worden vanwege het beperkte overshout van de bak. Maar een meneer Haring heeft een erg opgevoerde 740 met automaat en die heeft bij mijn weten nooit problemen met de bak gehad. Dus in hoeverre dat verhaal opgaat, is ook weer elastiek.
Maar als je aanklopt bij Rica, kunnen zij jou toch fatsoenlijk informeren naar de mogelijkheden. Rica is te bekend om er een zooitje van te maken en dat geeft vertrouwen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2008 14:18 #1204153 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bak
De nieuwe versnellingsbak, de M90, die in de latere modellen te vinden is (1994+) is erg sterk, sterker dan de oudere M46 handbak (4+od). Enige 2 zwakke punten zijn:
1. dat er een dubbelmassavliegwiel gebruilkt is met de M90, dat kan niet goed tegen veel power (maar dat is makkelijk op te lossen met een "ouderwets" vliegwiel (met de gaten voor LH 2.4!) en een diesel M90 koppelingskit).
2. dat de 3e versnelling bij lomp gebruik problemen kan geven, een ring kan verschuiven. maar datn moet je denk ik wel lomp zijn. Sommige bakken hebben er eerder last van dan de andere (hoe later hoe beter)
De automaten kunnen ook veel hebben (AW71), mits je ze goede olie geeft, vaker verversen en een grote oliekoeler gebruikt.
Bovenstaande dingen geven alleen (echt) problemen bij tuning, en dan vooral als het echt boven de 200 pk gaat. Natuurlijk, als je lomp bezig bent krijg je alles met standaard vermogen stuk. Maar dat heeft niets meer met de auto zelf te maken....

Ik zou voor een M90 gaan. Schakelt echt fijn!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2008 14:24 #1204155 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Twee merken automaatbakken
Namelijk de AW (Asian Warner) en de ZF (Zahnrad Fabriek).
Beide mits goed onderhouden, lees regulier verversen en flushen van de bak, schier onverslijtbaar.
De ZF is in de auto herkenbaar aan de keuze standen 1-2-3-D-N-R-P, de AW mist de stand 3.
Onder de auto natuurlijk het typeplaatje op de bak.
Ook schakeld de ZF wat vloeiender dan de AW, overigens heeft deze laatste de beste reputatie.
Mijn LPT heeft een kleine opwaardering van zón 20 a 30 PK, geen enkel probleen voor de AW die eronder zit.
Bij zware omstandigheden altijd kiezen voor de extra oliekoeler.
Succes.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2008 16:21 #1204157 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic maximum koppel verschil?
Fijn dat er op dit forum zo snel en duidelijk gereageerd wordt!
 Als ik een handbak zou nemen, zou een M90 dus de beste optie zijn. Dit heb ik ook al op turbobricks gelezen.
Als ik een automaat zou nemen, zouden zowel de AW als de ZF goed zijn, zolang ik maar de olie regelmatig ververs en er wellicht een oliekoeler op monteer.
Zit ik eigenlijk nog steeds met de vraag of een automaat (veel) zwakker is dan een handbak. Zijn er ergens specificaties te vinden met daarin het maximum koppel wat de automaten nog aankunnen?
Ik verwacht niet dat ik heel veel meer zal doen dan een chip, luchtfiler en uitlaat, maar ik zal al dat vermogen en koppel wel regelmatig gaan aanspreken en een kapotte bak wil ik liever niet hebben...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2008 16:56 #1204159 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goede vraag
Ik heb over het max koppel geen antwoord, google er maar eens op los en je vind waarschijnlijk dat de ZF-22-HP bij veel autofabrikanten wordt toegepast.
Het zwakke punt is eigenlijk de koppeling of bij een automaat de lamellenkoppelingen die de versnellingen vergrendelen.
Mischien dat een ander forumlid de vermogens, koppelvraag kan beantwoorden.
Met de aanpassingen die je opnoemt zou ik ook voor de oliekoeler gaan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2008 17:35 #1204165 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic AW 71
bak is prima
Want ik heb er 192plus pekaatjes op zitten en nog NOOIT mijn bakolie ververst.
Ik rij er best wreed mee, maar alles gaat al bijna 340.000 km probleemloos mee.
een koppeling slijt echt 5x zo hard volgens mij.
 en niet dynamisch?
 lekker 33 keer zelf schakelen in de stad? das fijn dynamisch.
maar bij het stoplicht houdt alleen die 911 van gisteren me bij (die moest wel kijken trouwens, was erg leuk) ;-)
nee, voor mij NOOIT meer een handbak.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2008 17:42 #1204167 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lekker autmaat nemen
Heb met een m46 gereden en met een m56 in een 850.
Heb nu mijn 1e automaat een zf22 hp.
Wil nooit meer anders,een aanrader dus! 

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2008 19:52 #1204188 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic koppeling
Eigenlijk is het dus vooral de koppeling waar ik me zorgen over moet maken.
 Nu is een koppelomvormer wel iets duurder dan een normale koppeling

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2008 20:42 #1204195 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Kies wat je prettig vindt
Hallo GJ
Ik denk dat er niet echt heel veel verschil is in betrouwbaarheid. Ga af op wat je prettig vind. Schakelbak of Automaat.
Groetjes
Mathy (die zowel handbak als automaat gereden heeft, maar liever bij lage snelheden de controle heeft, die de handbak mogelijk maakt)

Moderators: Jerry Stam