Nokkenassen van de 960/S90 B6304S2 180 pk versie verwisselen met die van de 204 pk versie nadelig ??
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2008 20:08 #1065683
door V700 register
Nokkenassen van de 960/S90 B6304S2 180 pk versie verwisselen met die van de 204 pk versie nadelig ?? is gemaakt door V700 register
Beste clubleden.
Ik heb een S90 uit 1998 met een B6304S2 motor met een LPi installatie van Vialle. Dit is dus de 180pk versie
Ik moet de cilinderkop vervangen. Ik heb daartoe een gereviseerde cilinderkop uit amerika laten overkomen, echter zitten daar de nokkenassen in van de 204pk versie (van de B6304S1 motor). Verder ziet de kop er exact hezelfde uit als de oude kop. Het verschil tussen deze nokkenassen en mijn oude (180pk) nokkenassen is dat ze een grotere lichthoogte hebben.
Wat ik mij nu natuurlijk afvraag is hetvolgende: als ik deze nieuwe kop er op schroef zal dit dan geen negatief effect hebben op het rijden op benzine c.q gas? Moet dan ook de computer vervangen worden?
Wie kan mij hierbij helpen.
Mocht dit juist meer vermogen geven dan zou dat misschien mooi meegenomen zijn, maar daar is het mij absoluut niet om te doen. Belangrijker vind ik de vraag of het niet juist nadelig is.
Ik zie jullie reacties graag tegemoet.
Piet den Hollander

Ik heb een S90 uit 1998 met een B6304S2 motor met een LPi installatie van Vialle. Dit is dus de 180pk versie
Ik moet de cilinderkop vervangen. Ik heb daartoe een gereviseerde cilinderkop uit amerika laten overkomen, echter zitten daar de nokkenassen in van de 204pk versie (van de B6304S1 motor). Verder ziet de kop er exact hezelfde uit als de oude kop. Het verschil tussen deze nokkenassen en mijn oude (180pk) nokkenassen is dat ze een grotere lichthoogte hebben.
Wat ik mij nu natuurlijk afvraag is hetvolgende: als ik deze nieuwe kop er op schroef zal dit dan geen negatief effect hebben op het rijden op benzine c.q gas? Moet dan ook de computer vervangen worden?
Wie kan mij hierbij helpen.
Mocht dit juist meer vermogen geven dan zou dat misschien mooi meegenomen zijn, maar daar is het mij absoluut niet om te doen. Belangrijker vind ik de vraag of het niet juist nadelig is.
Ik zie jullie reacties graag tegemoet.
Piet den Hollander

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2008 20:42 #1203505
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic er was iets mee
Er is al eerder over gesproken om een 180 PK motor op te voeren naar 204 PK.
Er was sprake van een andere nokkenas (met andere lifthoogte) en je zult de juiste ECU moeten gebruiken. Dat waren de belangrijkste ingrepen.
Voor het gebruik kan er 2 dingen gebeuren:
1 verbruik hoger (want meer vermogen dat je gaat gebruiken)
2 verbruik lager (want meer vermogen en dus heeft de motor het makkelijker, eerder schakelen).
Maar verder ? ... door mij lastig te beantwoorden.
Er was sprake van een andere nokkenas (met andere lifthoogte) en je zult de juiste ECU moeten gebruiken. Dat waren de belangrijkste ingrepen.
Voor het gebruik kan er 2 dingen gebeuren:
1 verbruik hoger (want meer vermogen dat je gaat gebruiken)
2 verbruik lager (want meer vermogen en dus heeft de motor het makkelijker, eerder schakelen).
Maar verder ? ... door mij lastig te beantwoorden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2008 20:49 #1203506
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic alleen nokkenassen, verder geen veranderingen
Hallo mark
Bedankt voor je reactie!!
Het is eigenlijk helemaal niet mijn intentie om hem op te voeren. ik krijg eigenlijk min of meer die nokkenassen in mijn maag gesplitst.
Ik vraag me dus eigenlijk meer af wat er zou gebeuren als ik ze gebruik zonder verdere aanpassingen. Dus zonder vervanging van de ECU.
Zou die dan slechter gaan rijden of zal je er niet veel van merken.

Bedankt voor je reactie!!
Het is eigenlijk helemaal niet mijn intentie om hem op te voeren. ik krijg eigenlijk min of meer die nokkenassen in mijn maag gesplitst.
Ik vraag me dus eigenlijk meer af wat er zou gebeuren als ik ze gebruik zonder verdere aanpassingen. Dus zonder vervanging van de ECU.
Zou die dan slechter gaan rijden of zal je er niet veel van merken.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2008 20:55 #1203508
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic helaas
Ik zou een antwoord kunnen bedenken maar ik weet het echt niet (slechter of beter lopen).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2008 21:03 #1203510
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitproberen maar.
Ik denk dat ik het gewoon maar zal gaan uitproberen.
Ik zal jullie mijn ervaringen dan in ieder geval laten weten.
Mocht er iemand zijn die er ervaringen mee heeft of iets meer er van af weet dan verneem ik dat nog graag.
Piet.
Ik zal jullie mijn ervaringen dan in ieder geval laten weten.
Mocht er iemand zijn die er ervaringen mee heeft of iets meer er van af weet dan verneem ik dat nog graag.
Piet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2008 21:15 #1203511
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik verwacht weinig problemen
ik verwacht geen problemen.
- de ECU is tot op zekere hoogte zelflerend en zal zich aanpassen aan de nokkenassen.
- de LPi ECU leidt zijn inspuithoeveelheden weer af van de inspuit-mappings van de benzine ECU. Dus ook op LPG zal de motor goed draaien.
- ik denk dat de lpi-installaties in de 6cil blokken ook 50pk max per injector kunnen leveren dus te kort aan LPG zal je niet krijgen (theoretisch is 6x 50pk met die injectoren mogelijk)
voor de zekerheid zou je kunnen proberen uit te zoeken of de ECU van een 180pk versie hetzelfde is als de ecu van een 200pk versie. Ik verwacht nl. van wel.
PS ik baseer e.e.a. op eigen ervaringen. Ik heb in mijn 940lpt op LPi respectievelijk al een T-cam (= standaard), M-cam, VX3-cam, K-cam gemonteerd gehad en dan nu een bewerkte K-cam. Op alle cams paste de ECU zich na enige tijd aan.
- de ECU is tot op zekere hoogte zelflerend en zal zich aanpassen aan de nokkenassen.
- de LPi ECU leidt zijn inspuithoeveelheden weer af van de inspuit-mappings van de benzine ECU. Dus ook op LPG zal de motor goed draaien.
- ik denk dat de lpi-installaties in de 6cil blokken ook 50pk max per injector kunnen leveren dus te kort aan LPG zal je niet krijgen (theoretisch is 6x 50pk met die injectoren mogelijk)
voor de zekerheid zou je kunnen proberen uit te zoeken of de ECU van een 180pk versie hetzelfde is als de ecu van een 200pk versie. Ik verwacht nl. van wel.
PS ik baseer e.e.a. op eigen ervaringen. Ik heb in mijn 940lpt op LPi respectievelijk al een T-cam (= standaard), M-cam, VX3-cam, K-cam gemonteerd gehad en dan nu een bewerkte K-cam. Op alle cams paste de ECU zich na enige tijd aan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2008 21:27 #1203514
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vadis
Hoi JanV
Duidelijk verhaal, lijkt me ook aannemelijk.
Ik heb even gekeken in Vadis. Ik zie daar geen verschil gemaakt qua ECU tussen de B6304S en de B6304S2, maar echt duidelijk staat het er echter niet in.
Piet
Duidelijk verhaal, lijkt me ook aannemelijk.
Ik heb even gekeken in Vadis. Ik zie daar geen verschil gemaakt qua ECU tussen de B6304S en de B6304S2, maar echt duidelijk staat het er echter niet in.
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2008 21:46 #1203516
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic werkt
Het is vaak gedaan, alleen de nokkenassen wisselen.
Op turbobricks heeft nog nooit iemand erover geklaagd, maar sommige mensen daar zijn ook niet zo nauwkeurig
In ieder geval zul je er niets door stukdraaien (Als alles gewoon netjes loopt).
Op turbobricks heeft nog nooit iemand erover geklaagd, maar sommige mensen daar zijn ook niet zo nauwkeurig
In ieder geval zul je er niets door stukdraaien (Als alles gewoon netjes loopt).
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2008 00:13 #1203554
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Indien
Mocht het wel problemen geven, dan heb ik nog een ECU van de 204 pk versie liggen (die is namelijk wel anders). Je hebt kans, dat het geheel iets te arm gaat lopen met de hogere lift, als de inspuiting van de injectoren niet ook bijgeregeld wordt, en dat doet de computer.
Maar: je hebt een kop uit Amerika, met 204 pk assen erin? Uit welk jaar komt die kop dan? Vanaf modeljaar 1994 is namelijk de tamme versie van de assen geleverd in de VS!
Wat de gascomputer betreft: geen probleem! Die volgt namelijk gewoon het signaal van de benzine-injectoren, en zal dus geen weet hebben van de andere nokkenassen.
Maar: je hebt een kop uit Amerika, met 204 pk assen erin? Uit welk jaar komt die kop dan? Vanaf modeljaar 1994 is namelijk de tamme versie van de assen geleverd in de VS!
Wat de gascomputer betreft: geen probleem! Die volgt namelijk gewoon het signaal van de benzine-injectoren, en zal dus geen weet hebben van de andere nokkenassen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2008 13:46 #1203600
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je hebt gelijk Willem.
Je hebt gelijk Willem.
Ik ben er nu niet meer zo zeker van welk type het is.
Op de kop staat als type 95. ik had begrepen dat bij de types 95 en 98 sprake zou zijn van de 204pk versie en bij het type 97 van de 180 pk versie
Met de nokkenassen is iets merkwaardigs aan de hand:
-die voor de uitlaatkleppen heeft als nr. 3531900 PCE wat volgens mij bij de 204pk versie past
-die voor de inlaatkleppen heeft als nr. 1275129 POI wat volgens mij weer bij de 180pk versie past !!
Kortom ik ben nu even het spoor geheel bijster.
Ik ben er nu niet meer zo zeker van welk type het is.
Op de kop staat als type 95. ik had begrepen dat bij de types 95 en 98 sprake zou zijn van de 204pk versie en bij het type 97 van de 180 pk versie
Met de nokkenassen is iets merkwaardigs aan de hand:
-die voor de uitlaatkleppen heeft als nr. 3531900 PCE wat volgens mij bij de 204pk versie past
-die voor de inlaatkleppen heeft als nr. 1275129 POI wat volgens mij weer bij de 180pk versie past !!
Kortom ik ben nu even het spoor geheel bijster.
Moderators: Jerry Stam