Vraag mbt automatische versnellingsbak: Gebruik

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2008 14:32 #1200771 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic inschakelen lockup en kickdown
Bas, 
Inschakelen lockup bij deze auto gebeurt op basis van het snelheidssignaal. In mijn lpt gebeurt het altijd precies bij 100 km/u en alleen wanneer de bak in 4 staat. Wordt gestuurd door de ecu, als ik me niet vergis.
Kickdown wordt door de bak hydraulisch geregeld aan de hand van de gaspedaalstand. Kickdown veroorzaakt terugschakelen. 
Het gedrag, zoals je dat beschrijft, klopt volgens mij. Wil je niet dat de bak naar 3 schakelt boven de 100, dan moet je of minder gas geven of de kickdownkabel wat lossen.
Bij mijn lpt heb ik het gedrag niet opgemerkt. Kickdown gebruik ik slechts een enkele keer bij acceleratie op lagere snelheden. Het kan zijn dat je kickdownkabel te strak is afgesteld. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2008 00:18 #1200823 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Kickdown kabel
Door "mijn" verhoogde turbo-druk werd ik simpel van de kickdown. Veel te snel en onnodig.
Kabel heb ik dus losgegooid.
Rond de 90 KM/U gaat tie in z'n lockup.
Eruit of kickdown regel je nu met het gaspedaal.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2008 21:22 #1200915 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic kickdown bij 100km
Gasplank bij  100 km  geeft terugschakelen naar 2, toerental naar 5000 en doortrekken in 2 tot  120. Daarna  door in 3  tot 140, kan nog een heel eind verder in 3 , maar  bij gaslos  wordt er weer keurig naar 4 in lockup geschakeld. Gaspedaal moet bijna geheel worden ingetrapt om kickdown te veroorzaken. Bij normaal gebruik op de snelweg is dit voor accelereren niet nodig, met gaspedaal half ingetrapt blijf je in lockup en kun je ook nog aardig accelereren. Bij een inhaal actie op een tweebaansweg heb je er wat aan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2008 15:21 #1200948 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic WSE

nvliet schreef : het artikletje wat je bedoelde ging inderdaad over een AW 30/43 van een 960, waar ik overigens absoluut helemaal niet aan de elctronica zou gaan zitten klooien, omdat ze zo aan puin zijn, vooral ook door de motor ontwikkelde vermogen, waar de bak zo al voldoende problemen mee heeft.

Wat zo lekker is aan deze bak...zet 'm maar in S,en dat is puur rijplezier! De mechanische bakken hebben dit helaas niet,ik heb ooit eens een FPT Saab 9000 gehad,met ZF22 bak. Hele fijne motor,maar de bak...die kon het vermogen dus niet aan,dat gaf me toch klappen bij volle acceleratie,maar het ging als de brandweer.
De AW in de S stand,dat is in vergelijking hiermee een feest,vol accelereren tot een 5800 toeren,en toch zijdezacht overschakelen naar de volgende versnelling en bij 180 (ikzelf) besluiten dat het genoeg is geweest,(aerodynamisch gezien ook ;-) )
Met de huidige (en toekomstige) benzineprijzen maar in E blijven rijden,ha ha ha

Moderators: Jerry Stam