Vraag mbt automatische versnellingsbak: Gebruik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2008 22:56 #1065237 door V700 register
Vraag mbt automatische versnellingsbak: Gebruik is gemaakt door V700 register
In mijn 940 zit een AW71 automaat (zie signature voor de rest van de info) waar ik een vraagje over heb.
Tijdens mijn reis naar zuid-frankrijk, waarbij veel hellingen in de route zitten, ontdekte ik dat de automaat mooi van 1 naar 2 naar 3 en naar 4 schakelt, waarna bij lichte acceleratie een lock-up gaat werken. Prima dus.Alleen, waarom gaat de lockup niet uit en schakelt ie eerst dus terug naar 4 om te zien of dat met 120 in zijn 4 lukt, maar knalt ie gelijk de 3de versnelling erin, om na enig versnellen weer terug te schakelen naar 4 en meteen de lock-up erin te schakelen.
Ik zou liever hebben dat de automaat zijn best doet in zijn 4, en als dat niet lukt, hij alsnog de 3 aangrijpt.
Klopt dit gedrag?
Stel dat ik het uit wil hebben, dan moet daar dus een schakelaar op gezet worden, want ik neem aan dat de lock-up electronisch bekrachtigd is en dus uit kan. Is daar iets op tegen?
U merkt, automaatrijden is even wennen, kennis opduikelen erover, heb ik nog niet echt veel tijd voor gehad.Het gebruik ervan wel, geen moment spijt van de aanschaf.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2008 22:59 #1200652 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmm....
Ik lees in <a href="/node/15187" target="_blank">dit draadje</a>, dat robertm er ook al mee stoeide, maar ook lees ik dat de lockup in 2 en 3 aangrijpt.Ik neem toch aan dat dat bij een AW71L niet het geval is, maar bij de AW30 in een 960 wel, of is er meer stuk?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2008 23:07 #1200655 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic   Helemaal goed Bas een

Helemaal goed Bas een AW71L is hydraulisch en de enige manier om de schakelmomenten enigzins te beinvloeden is het stellen van de kickdownkabel, wat ik persoonlijk niet zou aanbevelen, wat overigens ook nog wel eens een positieve werking heeft op de bak is het verversen van de bakolie, het artikletje wat je bedoelde ging inderdaad over een AW 30/43 van een 960, waar ik overigens absoluut helemaal niet aan de elctronica zou gaan zitten klooien, omdat ze zo aan puin zijn, vooral ook door de motor ontwikkelde vermogen, waar de bak zo al voldoende problemen mee heeft.
Groeten, Co.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2008 23:10 #1200658 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Okee.
Dus ook het inschakelen van de lockup is door hydrauliek gestuurd. Electrisch uitschakelen kán dus niet.
Klopt het door mij gestelde schakelgedrag wél? 
En klopt het dus, dat ie meteen vanaf lockup naar 3 terugschakeld bij een inhaalpoging, maar niet bij rustig aan versnellen? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2008 16:32 #1200722 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic YEP
klopt...
 Door de turbodruk meter kun je ook zien wat er gebeurt...
Bij geleidelijk versnellen slaat de meter verder uit dan bij abrupt versnellen. Bij heel abrupt versnellen daarentegenkrijg je en terug schakelen en turbodruk.
en dan.....
....moet je weer afremmen voor het volgende stoplicht...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2008 16:54 #1200720 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt

Baseman schreef : En klopt het dus, dat ie meteen vanaf lockup naar 3 terugschakeld bij een inhaalpoging, maar niet bij rustig aan versnellen? 

Dit gedrag herken ik ja. Mijn 740 met AW71 had daar ook 'last' van. Vooral met aanhanger erachter.
Groet,
Jan-Willem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2008 17:29 #1200724 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja......
.........maar hóórt het ook zo?
En ik heb helaas (nog geen) trubodrukmeter. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2008 18:47 #1200725 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klinkt allemaal normaal
ook mijn automaat doet dit en het kan ook niet anders.
Nadat de lock-up inschakeld bij ca. 105 km/u blijft deze erop staan.
Bij een langzame versnelling blijft de bak de lock-up erop houden.
Wil je sneller accellereren dan is er maar 1 mogelijkheid en dat is terug naar z'n 3.
doe je dat met bijna volgas dan komt de lock-up erop zodra de bak uiteindelijk doorschakeld naar de 4e versnelling.
Af en toe is dit inderdaad vervelend gezien de 1500 toeren verschil en de dan matige acceleratie (met de caravan red ie het net niet om de 110 km/u vast te houden) 
Een paar weken geleden m'n bak geflushed met een goed resultaat.
Schakelt weer als boter!
Groet,
Erik 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2008 20:09 #1200729 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic AW bak

nvliet schreef : het artikletje wat je bedoelde ging inderdaad over een AW 30/43 van een 960, waar ik overigens absoluut helemaal niet aan de elctronica zou gaan zitten klooien, omdat ze zo aan puin zijn, vooral ook door de motor ontwikkelde vermogen, waar de bak zo al voldoende problemen mee heeft.
Groeten, Co.

Dit is voor mij de eerste keer dat ik dit hoor,de AW is juist een hele fijne en betrouwbare bak.Maar goed dit is  mijn ervaring met deze automatische bak.
groet Mischa

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2008 00:31 #1200744 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Voor het eerst

nvliet schreef : het artikletje wat je bedoelde ging inderdaad over een AW 30/43 van een 960, waar ik overigens absoluut helemaal niet aan de elctronica zou gaan zitten klooien, omdat ze zo aan puin zijn, vooral ook door de motor ontwikkelde vermogen, waar de bak zo al voldoende problemen mee heeft.

Eerlijk gezegd is dit de eerste keer in de 2,5 jaar dat ik hier op het forum rondhang dat ik iemand hoor over problemen met de AW30/43 (anders dan de knipperende lampjes). Zelf heb ik ook geen problemen ondervonden met deze bak.
Vanwaar de kritiek? 

Moderators: Jerry Stam