Radiator lek en een vreemd geluid (opgelost)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2008 11:15 #1065196
door V700 register
Radiator lek en een vreemd geluid (opgelost) is gemaakt door V700 register
Een maand voor dat we met de caravan naar frankrijk gaan krijg in toch nog te makenmet wat onderhoud.Van de week hoorde ik als ik gas geef een geluid wat volgens mij het meeste lijkt op een lekke koppaking bij mijn brommer vroeger.Ik hoor het ook alleen maar als ik iets meer gas geef.Ik kon zo snel niks vinden en vandaag heb ik meer tijd dus maar even op zoek.Het eerste wat ik zie in een klein beetje koelvloeistof onder de radiator.Dus daar eerst maar even naar gekeken.Die is dus een heel klein beetje lek op de onderste rand die niet afgeschermt word door de interkoeler en de condensor van de airco.Waarschijnlijk gebeurd op de enkhuizen lelystad dijk met al die vliegen.Dat word dus een nieuwe radiator.Nu mijn vraag.Ik heb eens ergens gelezen dat er ook tropen radiatoren zijn maar dit kan ik nergens terug vinden.Welke radiator geeft de meeste koeling en past in mijn 945 lpt uit 98 met handbak en airco?En wat kost dat en waar haal ik die?Ps het waarschijnlijke lek ergens tussen de turbo en de cilinderkop heb ik nog niet kunnenontdekken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2008 13:29 #1200334
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Meeste
De emeste koeling krijg je, als je een radiateur van een turbodiesel plaatst. Die heeft eht grootste oppervlak van alle Volvo-radiateurs. helaas meot je dan wel zelf gaan velchten met slangen: de aansluitingen zitten op z'n zachtst gezegd niet ideaal voor een redblock.
Tropenradiateur voor een viercilinder kan je waarschijnlijk gewoon bij de dealer of Nordicar bestellen. Maar: waarom zou je? Heb je nu dan problemen met de koelcapaciteit? Normaal moet de gewone ook volledig voldoen in europa, inclusief caravan trekken en dergelijke. is dat niet zo, dan kan je eerder gan denken aan problemen met thermostaat, of met de koelvin.
Tropenradiateur voor een viercilinder kan je waarschijnlijk gewoon bij de dealer of Nordicar bestellen. Maar: waarom zou je? Heb je nu dan problemen met de koelcapaciteit? Normaal moet de gewone ook volledig voldoen in europa, inclusief caravan trekken en dergelijke. is dat niet zo, dan kan je eerder gan denken aan problemen met thermostaat, of met de koelvin.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2008 14:11 #1200338
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tropen
Je hebt wel gelijk Willem en de enigste problemen die ik met de koeling heb is dat de wijzer van de temperatuur meter altijd maar in de middenstand staat.Het is net of er een aanslag op zit vauit de fabiek maar daar is al vaker over gepraat.Maar de zomers worden warmer en ik rij op lpg wat toch iets heter word met een caravan de helling op met de airco aan.Een beetje over capaciteit geeft dan toch meer vertrouwen.Bij de volvo dealer in breda hadden ze nog nooit van een tropen radiator gehoord maar de service is er wel prima in orde en de korting met de lidmaatschapkaart op de tochal scherpe prijzen is ook prima
.Ze zijn al een paar keer goedkoper geweest dan de automaterialen groothandel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2008 14:29 #1200345
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic een nieuwe
Mijn ervaring is dat een nieuwe radiateur enorm veel verbetert aanje koelcapaciteit tov de oude. Als de vliegen al een gaatje maken in de oude dan is die echt niet best meer..
Een tropenuitvoering hoef je echt niet te hebben hier in Europa, zelfs niet met een caravan die het maximaal toegestane gewicht heeft, geen wonder dat ze dat niet kennen.
Een extra oliekoeler dat zou je wel beter op weg kunnen helpen. Volvo adviseert dat ook. En die zijn zo te krijgen (met korting)
Iemand met Vadis weet vast het onderdeelnummer wel
Overigens een radiateur is zo vervangen, half uurtje werk.
Een tropenuitvoering hoef je echt niet te hebben hier in Europa, zelfs niet met een caravan die het maximaal toegestane gewicht heeft, geen wonder dat ze dat niet kennen.
Een extra oliekoeler dat zou je wel beter op weg kunnen helpen. Volvo adviseert dat ook. En die zijn zo te krijgen (met korting)
Iemand met Vadis weet vast het onderdeelnummer wel
Overigens een radiateur is zo vervangen, half uurtje werk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2008 14:39 #1200350
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt
En dat is inclusief de kop koffie tussendoor.Jeroen schreef : Overigens een radiateur is zo vervangen, half uurtje werk.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2008 14:43 #1200352
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Heel goed
Net als Bose: precies in het midden! Dat is helemaal goed.
Het is uiteraard de thermostaat, die ervoor zorgt dat de temperatuurmeter altijd op dezelfde plaats staat: als hij boven halverwege komt tijdens het rijden, dan heb je niet voldoende koelcapacitiet. Komt hij niet tot halverwege, dan is er iets met je thermostaat of koelvin.
Natuurlijk kan je met een andere thermostaat die stand iets beinvloeden (88 versus 92 graden dacht ik) maar in principe is dit gewoon goed.
Het is uiteraard de thermostaat, die ervoor zorgt dat de temperatuurmeter altijd op dezelfde plaats staat: als hij boven halverwege komt tijdens het rijden, dan heb je niet voldoende koelcapacitiet. Komt hij niet tot halverwege, dan is er iets met je thermostaat of koelvin.
Natuurlijk kan je met een andere thermostaat die stand iets beinvloeden (88 versus 92 graden dacht ik) maar in principe is dit gewoon goed.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2008 14:57 #1200354
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt
Ik had hem er al bijna uit op zoek naar de lekage maar alles zit nu weer in elkaar.Hij lekt niet zo hard dat ik er niet meer mee kan rijden en ik zal toch een radiator moetenj halen straks.Eerst maar eens even afwachten waar ik het voordeligste zo,n ding kan halen.Dat lek ergens bij de uitlaat vind ik erger omdat ik dat nog steeds niet kan vinden
.Net met een koude motor even gestart en gevoelt of ik het voelde blazen ergensmaar het is allemaal tweifelachtig.De eerste paar slagen klonk het wel harder maar dat was na een halfe min al minder.Ik dacht toen ook dat ik het voelde lekken maar dat was ook maar even.Als ik de nieuwe radiateur er in zit dan ga ik verder kijken en de compressie even meten.Ben toch ook een beetje bang voor een verbrande klep.Weet iemand hoe dat klinkt?Aan de andere kant, zoiets gebeurd toch niet plotseling?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2008 15:24 #1200356
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic turbokwaaltje
is het niet gewoon het standaard turbo kwaaltje, waar iedereen met een benzine turbo een keer last van krijgt?
De aansluiting naar je spruitstuk is niet luchtdicht meer. er zit nl geen pakking tussen (hoort ook niet) en het gaat werken na verloop van tijd. en dan lijkt hij net te "kotteren"
Als het dat is, dan is het een kwestie van weer de bouten en moeren aandraaien (en evt met loctite sealen).
De aansluiting naar je spruitstuk is niet luchtdicht meer. er zit nl geen pakking tussen (hoort ook niet) en het gaat werken na verloop van tijd. en dan lijkt hij net te "kotteren"
Als het dat is, dan is het een kwestie van weer de bouten en moeren aandraaien (en evt met loctite sealen).
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-05-2008 01:40 #1200449
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic tropen
Een tropen radiateur is voor een 200 wel leverbaar!
Een radiateur kan niet te groot zijn.............
Een radiateur kan niet te groot zijn.............
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-05-2008 10:28 #1200463
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wytze
De nieuwe radiateur is besteld bij Wytze en komt waarschijnlijk vrijdag binnen.Morgen op mijn gemak de oude radiateur uitbouwen en meteen de andere twee radiateurs even schoonmaken.Een nieuwe waterpomp heb ik nog liggen dus die gaat er ook meteen maar insamen met een nieuwe thermosthaat en dop op het expantievat.Er zit nu een 150kpa dop op en ik ga eens kijken of ik er een lichtere op kan krijgen.Meteen even de klepspeling opmeten en de compressie meten en nog eens heel goed zoeken op ik dat rare geluid wat op een lek in het uitlaatspruitstuk lijkt kan vinden.Andre je hebt gelijk over die tropen radiateur maar voor de 940 kan ik hem ookniet vinden.Wytze trouwens ook niet en die heeft toch aardig wat conectie's.
Moderators: Jerry Stam