Lekkende carterbak door versleten schroefdraad
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voor zover bekend zie ik drie opties:
1) Carterbak vervangen. Nadeel: dure reparatie omdat het motorblok los moet en omhoog. Voordeel: gelijk klaar voor de komende tig jaar.
2) Midlock of Heliko plug gebruiken. Dit komt neer op het opnieuw inbrengen van een schroefdraad. Nadeel: Setje kost € 100,- ex btw. Voordeel: Schijnt weer als nieuw te zijn.
3) 'Gewoon' een M18 bout erin draaien ipv de M16 bout die nu aanwezig is. De carterbak is aluminium en de dikkere schroef tapt zich dus vanzelf weer. Wel even voorzichtig draaien. Nadeel: ? Voordeel: Goedkoop en snel
Zijn er andere opties en wat zouden jullie doen.
Ik neig er nu naar om optie drie te doen. Mocht dit niet lukken, kan ik altijd alsnog zo'n midlock of heliko plug gebruiken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
volgens mij heb je daar met een grotere plug en vooral ook met de nieuwe inzetdraad kans op.
zou zeggen, probeer eerst eens een grotere draad te tappen (met een tap! niet met de plug zelf, dan draai je in het aluminium een gat ipv schroefdraad), zoals je zelf zegt goedkoop en snel. als dit niet blijkt te werken zou ik toch voor een nieuwe carterpan gaan. duurder, maar wel meteen goed. kan die niet op een andere manier (mbv een brug van onderen ??) gewisseld worden ?
flauwe opmerking, hier had je vast al rekening mee gehouden: je hebt wel een nieuwe (of uitgegloeide) koperen ring tussen plug en carter ? nogmaals gebruiken zonder uitgloeien kan problemen geven.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik weet niet vat voor spul het is, maar het zal wel hittebestendig en oliebestendig zijn, en daarom 100 euro kosten (HONDERD toch, is geen typefoutje?) Als je dan toch met vulmiddel aan de gang gaat, smeer die plug die eruit kwam, gewoon in met vloeibare pakking, draai hem terug, wacht een halfuurtje en klaar is klara.
Ik zou zelf liever kiezen voor een tweedehands carterpan, via bijvoorbeeld Nordicar of Carlo Schmidt.Ik neem toch aan dat een used-carterpan echt niet meer dan een euro of 40 hoeft te kosten, en je bent dan voor net zo veel tig jaar klaar als met een nieuwe.Of zie ik iets over het hoofd?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Baseman schreef : Ik weet niet vat voor spul het is
volgens wordt geen "spul" in de zin van iets vloeibaars bedoeld maar een een inzetstuk met nieuwe binnendraad. je moet dat er dus op één of andere manier in zien te krijgen (door nog grotere draad te tappen ?? of te persen oid) en die binnendraad neemt dan de functie van het oude draadgat over.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dan heeft het helemaal niet mijn voorkeur, draad tappen in je oliecarter.
Ik zou hem er dan zéker afhalen, en als je dan toch bezig bent, kun je er net zo goed een tweedehands in zetten.Wel zo handig, over een kilometer of 20000, het moet er tenslotte ook weer een keer uit.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Optie 5: Er weer een 3/4 UNF 16 3-A plug/schroef in draaien.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voor de nieuwe carterpan is de prijs van een nieuwe (gebruikte) carterpan niet het grootste bezwaar, maar ik heb begrepen dat dan mijn motor dan los of omhoog moet. Dit omdat de pan anders niet gewisseld kan worden. Ik schat dat in als een duur klusje.
Optie twee kost inderdaad 100 euro ex. Geen typfout. Dit omdat je niet alleen het nieuwe schroefdraad koopt, maar ook een apparaatje om het schroefdraad te monteren.
Volgens mij zit er nu een schroef in en ik kan niet zien of er nog een ring tussen zit. Ik heb zelf de schroef nog niet losgemaakt.
Vast bedankt voor jullie tips!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Daar hoort dus een koperen ring tussen, die je maar 1 keer kan gebruiken.Een maal los, betekend dus vervangen.Mdejong schreef : Volgens mij zit er nu een schroef in en ik kan niet zien of er nog een ring tussen zit. Ik heb zelf de schroef nog niet losgemaakt.
Een andere truc is, begreep ik van een der monteurs:Stook de ring heet en laat hem meteen erna afkoelen in ijskoud water.Als de ring niet gebarsten is, kun je hem waarschijnlijk nog net een keertje gebruiken, maar beter is een nieuwe, uiteraard.Standaard kofferbak artikel, wat mij betreft, net als vloeibare pakking, 3 snaren in de juiste maat, brandstofpomprelais en een distributieriem.