Koelwater 760 GLE V6 : Thermostaat of de Pomp ?

• Jp Van Bommel (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-03-2008 21:27 #1064274 door Jp Van Bommel (GAST)
Koelwater 760 GLE V6 : Thermostaat of de Pomp ? is gemaakt door Jp Van Bommel (GAST)
Hallo allemaal,
Ik ben weer in de weer geweest met de temperatuur van het koelwater. Die blijft al een tijdje boven de horizontaal stand hangen....
Goed om te weten dat ie het voorheen wel goed heeft gedaan... en dat de temperatuur van de vloeistof in het expannsie-vat ook goed warm was....
Nu blijkt dat de temperatuur van het koelwater dat buiten het thermostaat omloopt, dus ook het expansie-vat en de radiator zelfs behoorlijk koud is. De rest is kneite heet, maar toch niet zo heet dat de Fan aanspringt.
Het thermostaat heb ik gecontroleerd in een pannetje water en hij gaat ongeveer 5 mm open. Dat lijkt me helaas (ik had liever gezien dat ie kapot was)genoeg, met de hand kan ik m ook niet verder open krijgen. Ik vraag me af of de waterpomp wel goed loopt. Voor de zekerheid heb ik toch een thermostaat besteld.  Verder, als ik in de toevoer-slangen knijp die naar de radiator lopen , loopt het expansie vat snel vol, dus daar zit niet echt iets verstopt lijkt me. Iemand een idee wat het probleem is of hoe ik dit aan moet pakken? Hoe kan ik de pomp controleren... ?
 Groeten Jpaul

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2008 21:39 #1194099 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic even filosoferen ...
Meter geeft hogere temperatuur aan dan normaal
Radiator en expansiebakje koud
Fan draait niet

Dat laatste kan want dat betekent dat de sensor niet voldoende heet water meet. En meteen kan het zijn dat de sensor kapot is. Maar dat spreek ik dan weer tegen want met gewoon rijden moet de motor toch voldoende kunnen koelen.
Thermostaten gaan nooit zover open dat je je vingers er door kunt steken. Die 5 mm lijkt mij dus normaal.
De waterpomp KAN stuk zijn, te weinig opbrengst, maar dan heb je in je motorblok te hoge temperaturen. Is het een optie om alles terug te bouwen, goed ontluchten en dan de motor na een nacht warm te laten draaien? Dan kun je de warmtestroming door het blok voelen en controleren hoe de radiator warm wordt. 

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2008 22:58 #1194110 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Klopt dat?
Hallo Jpaul

JPaulvanBommel schreef : Die blijft al een tijdje boven de horizontaal stand hangen....

Iets boven horizontaal?  Dus veel te koud?
groetjes
Mathy

• Jp Van Bommel (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-03-2008 15:36 #1194271 door Jp Van Bommel (GAST)
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic Hai allemaal,  ik heb de
Hai allemaal,
 ik heb de proef op de som genomen: de nieuwe thermostaat laat nog een dagje op zich wachten en ik heb het zonder thermostaat weer terug in elkaar gezet. Met een tijdelijke o-ring pakking uit een tube. resultaa. De motor komt gelukkig nauwelijks op temperatuur, hij haalt de midden stand niet eens. Het expansie vat blijft welliswaar ook vrij koel, maar de radiateur is goed op temperatuur.  Dit stelt me wel gerust. Morgen hopelijk de nieuwe erin en dan zou het allemaal weer goed moeten zijn. wat er aan de oude thermostaat niet deugt weet ik niet. Adieu..

Jpaul

• Jp Van Bommel (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-03-2008 16:08 #1194351 door Jp Van Bommel (GAST)
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic vervolg...en toch, ook met
vervolg...en toch, ook met het nieuwe thermostaat (92 graden)loopt de temperatuur weer optot nog wel een hogere temperatuur lijkt het...de waterpomp hoef ik niet al te zeer te verdenken want dan was het zooitje al lang kapot gweest nietwaar.Des te meer de Fan. Hoe kan ik die checken? het is een Fan die tussen de radiateur en het blok zit. Met een visco koppeling heet dat. Tegen houden en dan wachten tot ie weerstand geeft en perse mee wil draaien lijkt gevaarlijk?!Is het een goed advies om een 87 graden therm. erin te zetten??iemand advies??
groeten Jpaul

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2008 20:24 #1194380 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic  als je kachel het goed
 als je kachel het goed doet, ga er dan maar van uit dat de viscokoppeling kapot is, dat is ie bij 50% van onze voitures, alleen de ene wordt niet meegenomen en de andere draait konstant mee, dat resulteert dus in een te hete motor, of andere kant op op een hoog brandstofverbruik van 1 op 8, of nog meer, als alles goed werkt moet een b230F makkelijk 1 op 10 halen een V6 1 op 8 ofzo, gebruikt ie meer en draait je fan konstant mee is dat de oorzaak. Ik heb met mijn 240 en ook met de 740 waar ik nu mee rij allebei de fan al vervangen, ze halen nu 1 op 10 op gas, dus dan moet een benzineauto dat zeker kunnen halen. als je trouwens met een fohn op het hart van de fan richt moet ie op een gegeven moment vast gaan zitten of in ieder geval zwaarder te gaan doet ie dat niet, is ie stuk, en niet gelijk vol erop zetten want dan ploft de bourdonbuis voor op de viscokoppeling. gewoon rustig opwarmen dus. de 87 graden thermostaat is voor als je met zware karren rijd, dan wordt je motor wat minder heet van binnen.

Groeten, Co. 

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2008 21:46 #1194387 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Ik sluit me bij Co aan
Toen Ofilant net in ons midden was, duurde het "verekkes" lang alvorens deze op temperatuur was. Na op een sleuteldag bij Carlo een andere viscokoppeling te hebben geplaatst, was dat ook verleden tijd en kwam deze snel op de gebruiks temperatuur.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2008 11:04 #1194421 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aardig detail:
Ik heb de mechanische fan van mijn 760 V6 jaren geleden er gewoon afgehaald en een schakeling gemaakt dat mocht de temp te hoog worden, hij de electrische fan inschakelt. Nu,komt het: de motor is nog nooit te heet geworden, ook niet op bloedhete dagen in de file en de fan is hierbij nog nooit aangeslagen.
Ik denk dat er wat anders aan de hand is. Is je radiateur misschien voor een groot deel verstopt aan de buitenkant door troep en vet?? Neem hem er eens uit en spoel hem eens schoon met een MATIGE hoge druk....
Robert 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2008 11:21 #1194424 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toevoeging
Robert,
Mee eens, zou zomaar kunnen.
Toevoeging: let er op dat de B28 motoren (in tegenstelling tot de B280 motoren) ERG gevoelig zijn voor de kwaliteit van het koelwater.
Vaak koelwater verversen om troep te voorkomen is het bekende advies.
Bij de modificatie van B28 kop naar B280 kop zijn onder andere de oliekanaaltjes vergroot maar volgens mij OOK de koelwaterkanaaltjes.
Mijn gevoel zegt nu dat een wellicht eventueel dichtgeslibde radiateur ook een waarschuwing kan zijn voor eventueel dichtslibben van de rest van het koelsysteem.
Groeten, Lieme Huib

• Jp Van Bommel (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2008 12:58 #1194443 door Jp Van Bommel (GAST)
Beantwoord door Jp Van Bommel (GAST) in topic Hi allemaal , ik lees
Hi allemaal ,
ik lees jullie ideeen en mijn gedachten gaan nu het meest naar de Fan uit. Ik heb het thermostaat er even uitgehaald en ben erbij gebleven toen hij opwarmde. Ik heb voor de tijd even de koelslangen dichtgeknepen. het duurde dus niet lang voordat hij opwarmde. DE FAN kon ik met een doek heel makkelijk tegenhouden. Dat was ook toen de temperatuur opgelopen was tot wat boven de horizontaal. EN dat bleef zo. terwijl de motor liep kon ik m beide kanten op draaien. Zodra ik m losliet ging hij snel meedraaien en zoals het leek draait ie mee met de as. Meer gas hogere.. snellere fan. Maar ik kon m ook telkens gemakkelijk stoppen. Hoe moeilijk moet je m kunnen stoppen? hoe zwaar moet het aanvoelen? Bij stationair kon ik de fan een tik de verkeerde kant op geven en dan draaide hij een halve slag voordat hij omdraaide en mee ging draaien.
Over de electrische Fan. Dan bedoelen jullie een fan die aangedreven wordt door een externe motor...?
De conditie van de radiateur en het koelwater zijn heel goed. Die vrees ik niet.
Even een andere vraag.... hoe lukt het om gemakkelijk alle lucht uit het koelsysteem te krijgen. Bij openen en dichtmaken van het thermostaathuis liep er telkens 1.0 liter uit weg , wat ik netjes opving en weer terugmikte als het weer in elkaar zat. Als ik in de slangen knijp klotst het meteen in het expansie vat. Communicatie is er wel duidelijk. Alleen weet ik niet of de slangen vol staan met koelvloeistof. Wat is trouwens de capacitieit van de waterpomp?
Jpaul

Moderators: Jerry Stam