HELP! Verkeerde aansluiting op M46+OD Advies/onderdelen gevraagd!
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-02-2008 14:28 #1064022
door Mathy van Nisselroy
HELP! Verkeerde aansluiting op M46+OD Advies/onderdelen gevraagd! is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Ik ben bezig om mijn/Roderik's versnellingsbak te wisselen.
Ik heb 2 stuks M46 met OD (P Type) liggen, maar de aansluiting van de uitgaande as op beide bakken is afwijkend van de bak die er bij mij onder zit (P/J Type).
Op de P Type bakken die ik heb zit een aansluiting met 3 gaten. Op de huidige P/J bak en de as naar het differentieel toe zitten 4 gaten.
Heeft iemand een aandrijfas voor een M46 met OD waar 3 gaten op zitten? Of een M46 met een 4-gaats aansluiting, dan hoor ik het graag!
P Type bak en aansluiting: <a href=" img528.imageshack.us/img528/32/dscn8820wr8.jpg " target="_blank">
img528.imageshack.us/img528/32/dscn8820wr8.jpg
" border="0" alt="P Type" width="568" height="426" />
img528.imageshack.us/img528/6206/dscn8812yl4.jpg
" target="_blank">
img528.imageshack.us/img528/6206/dscn8812yl4.jpg
" border="0" alt="P-type" width="568" height="426" /> P / J Type bak met aansluiting:
img528.imageshack.us/img528/9075/dscn8816uj9.jpg
" target="_blank">
img528.imageshack.us/img528/9075/dscn8816uj9.jpg
" border="0" alt="P / J Type" width="568" height="426" />
img528.imageshack.us/img528/618/dscn8818zn7.jpg
" target="_blank">
img528.imageshack.us/img528/618/dscn8818zn7.jpg
" border="0" alt="P / J Type" width="568" height="426" />
[edit moderator: foto's zijn verkleind, zodat ze gemakkelijker te bekijken zijn. Wil je de foto's op originele grootte zien, click dan op de betreffende foto.]
Ik heb 2 stuks M46 met OD (P Type) liggen, maar de aansluiting van de uitgaande as op beide bakken is afwijkend van de bak die er bij mij onder zit (P/J Type).
Op de P Type bakken die ik heb zit een aansluiting met 3 gaten. Op de huidige P/J bak en de as naar het differentieel toe zitten 4 gaten.
Heeft iemand een aandrijfas voor een M46 met OD waar 3 gaten op zitten? Of een M46 met een 4-gaats aansluiting, dan hoor ik het graag!
P Type bak en aansluiting: <a href=" img528.imageshack.us/img528/32/dscn8820wr8.jpg " target="_blank">
[edit moderator: foto's zijn verkleind, zodat ze gemakkelijker te bekijken zijn. Wil je de foto's op originele grootte zien, click dan op de betreffende foto.]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-02-2008 15:04 #1192322
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat is pech hebben!
Kun je de uitgaande as van de transmissie of alleen de flens afnemen en omwisselen??
Robert
Robert
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-02-2008 16:47 #1192323
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Helaas...
Voor zover we kunnen zien niet. We hebben met een dop 29 met een "arm" van 60 cm de bout op de kop van de uitgaande as los proberen te maken, maar daar zit geen beweging in.
De overdrive openmaken om de uitgaande assen om te wisselen zie ik ook niet zitten gezien het bizarre aantal onderdelen en de redelijk hoge kilometerstand van de oude...
De overdrive openmaken om de uitgaande assen om te wisselen zie ik ook niet zitten gezien het bizarre aantal onderdelen en de redelijk hoge kilometerstand van de oude...
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-02-2008 18:40 #1192332
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic een van de twee
Een van de twee moet ik zeker hebben. Ik heb laatst met hetzelfde bijltje gehakt. Verbaasde me er ook over dat de assen verschilden. Het omzetten ben ik ook maar niet aan begonnen. De bout moet trouwens wel los willen. Ik heb er nog een speciale tegenhouder voor gemaakt. Stuur even wat goede JPG´s zodat we precies kunnen zien wat je wilt hebben, dan kunnen we ook wat gerichter zoeken.

- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-02-2008 18:56 #1192333
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Dat zou mooi zijn!
Nadat we de bak voorzien hadden van een houten balk om hem mee tegen te houden konden we genoeg kracht zetten om de bout lost te maken. De flens bleef echter gewoon zitten. Die zit of vanbinnen vast of flink strak conisch geklemd o.i.d.
Een betere foto heb ik niet...
Wat ik wil is:
Een betere foto heb ik niet...
Wat ik wil is:
- Óf een cardan/aandrijfas voor een M46+OD met aan de bak-kant een aansluiting met 3 bouten.
- Óf een M46 met ongeveer (of minder dan 180.000 km) met een 4-gaats aansltuiting. Eventueel ruilen tegen een M46 met 180.000 km en 3-gaats bak-aansluiting.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-02-2008 21:05 #1192344
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je bent in ieder geval al een eindje op weg
Je bent in ieder geval al een eindje op weg, de bout is al los. Is het nu niet een kwestie van voorzichtig doch behoorlijk meppen op de flens? Spuit de boel desnoods met WD40 in en laat het een nachtje weken.
Robert
Robert
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-02-2008 21:10 #1192347
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Geen idee...
Ik wil niet blijven zitten met een flens die schijnbaar vanbinnen nog ergens aan vast zat voordat ik hem lostikte...
Als iemand mij met ZEKERHEID kan vertellen dat dát de oplossing is, wisselen we morgen gewoon de versnellingsbak om...
Als iemand mij met ZEKERHEID kan vertellen dat dát de oplossing is, wisselen we morgen gewoon de versnellingsbak om...
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-02-2008 00:05 #1192358
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Poelietrekker
Wanneer de bout er uit is. De flens zit met een "spline" op de as. Met een vrij zware poelietrekker moet het lukken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-02-2008 04:21 #1192365
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een poelietrekker. Daar heb
Een poelietrekker. Daar heb je me een stuk gereedschap... Ik denk niet (ik weet het haast wel zeker) dat Jeroen dat stuk gereedschap heeft.
Als het om een spline zit, is grof geweld dan funest voor de versnellingsbak? Kan je de flens met een aantal schroevendraaiers om hoog wippen? Tangen, hamers, doppen, dat is allemaal aanwezig, maar een poelietrekker?
Groet, Roderik
Als het om een spline zit, is grof geweld dan funest voor de versnellingsbak? Kan je de flens met een aantal schroevendraaiers om hoog wippen? Tangen, hamers, doppen, dat is allemaal aanwezig, maar een poelietrekker?
Groet, Roderik
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-02-2008 13:09 #1192375
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Heeft iemand in de omgeving
Heeft iemand in de omgeving Utrecht of Oosterhout een dergelijke poelietrekker te leen? Ik heb inderdaad niets wat daar in de buurt komt.
Met die trekker trek je de flens er af en de kracht die daarvoor nodig is zet je op de bout zelf.Als je gaat hameren of wrikken krijgt het binnenwerk van de overdrive die krachten voor z'n kiezen...Bij de oude is dat geen probleem, die gaat toch naar de schroothoop, maar de andere moet nog even mee. Beuken en wrikken lijkt me geen strak plan dus.
Met die trekker trek je de flens er af en de kracht die daarvoor nodig is zet je op de bout zelf.Als je gaat hameren of wrikken krijgt het binnenwerk van de overdrive die krachten voor z'n kiezen...Bij de oude is dat geen probleem, die gaat toch naar de schroothoop, maar de andere moet nog even mee. Beuken en wrikken lijkt me geen strak plan dus.
Moderators: Jerry Stam