trillen bij optrekken

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2008 15:35 #1063470 door Eric Bakker (GAST)
trillen bij optrekken is gemaakt door Eric Bakker (GAST)
De laatste tijd is het voor mij redelijk onmogelijk om geheel trillingsvrij (soepeltjes) op te trekken. Bij het laten opkomen van de koppeling vanuit stilstand begint de auto dan te trillen. Is de koppeling geheel opgekomen, dan is er niets meer aan de hand. Bij optrekken met iets meer toeren (de koppeling met 2000 toeren op laten komen) wordt het effect al iets minder, maar nog niet naar tevredenheid.
Daarnaast voel ik het koppelingspedaal licht trillen in mijn linkervoet, als ik het pedaal bij (bijvoorbeeld) een verkeerslicht intrap om 'm alvast in de eerste versnelling te zetten. 
Een aantal maanden terug is in mijn 740 een nieuwe koppeling gemonteerd, met nieuwe gaffel. Aanvankelijk ging optrekken gewoon soepel.
Iemand een idee?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2008 16:24 #1188588 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic trillen
Wat bij me opkomt is een niet goed afgestelde koppeling. Maar dan kan helemaal niet met een Volvo-koppeling.
Toch ? 

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2008 16:33 #1188590 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic veren?
heb je al versterkte veren achter? Wanneer je auto  achter te laag staat,  kan dit als reactie op de torsie werking van de cardan optreden.

• clemens meijer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2008 17:39 #1188595 door clemens meijer
Beantwoord door clemens meijer in topic drukgroep
Is bij het vernieuwen van de koppeling er ook nieuwe drukgroep ingekomen?
Trillen alleen bij het optrekken, of ook onder het rijden( bijv. als je gas geeft)?

Clemens

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2008 19:59 #1188606 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic meer info
Om op alle gemaakte opmerkingen een antwoord te geven:
De auto hangt inderdaad ietsjes achterover, ik heb geen versterkte achterveren. Overigens is dit al sinds de aanschaf zo (ik heb de auto nu ruim een jaar) en heb ik nog niet eerder last gehad van trillen bij optrekken.
Het trillen (ik zou het bijna stuiteren willen noemen) is ALLEEN bij het optrekken, rijdend heb ik nergens last van.
Ik heb overigens ook nergens last van als ik in de 2e versnelling vanuit stilstand optrek. Het is dus alleen bij 1e versnelling optrekken vanuit stilstand.
Bij het vernieuwen van de koppeling is ook de drukgroep vernieuwd. 

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2008 23:08 #1188622 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Prise-as
Hallo Wouter
Ik heb dat ook lang gehad.  Het irriteerde me mateloos.  Sinds ik bij Van Hemert de bak eruit gehad heb (zie de laatste factor 700) heb ik het niet meer meegemaakt.  De heren van Van Hemert hebben de prise-as ingespoten met een goedje, waardoor de koppelingsplaat gemakkelijker over de prise-as zou moeten schuiven.
Dat je het bij optrekken in de 2de versnelling niet merkt, komt misschien omdat je dan toch wat voorzichtiger optrekt (koppeling langzamer laat opkomen).
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2008 15:50 #1188674 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aanvullende toelichting
Misschien toch nog een kleine aanvullende toelichtint/uitleg: het trillen gebeurt alleen tijdens het laten opkomen van de koppeling, vanuit absolute stilstand. Rol ik al (hoe langzaam ook), is de koppeling helemaal opgekomen, dan heb ik nergens last van. Bij (scherpe) bochten is het trillen heviger.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2008 13:34 #1188777 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Vliegwiel?
De koppelingsplaat moet dus even slippen en dan weer meer vat krijgen. Hoe is het contactoppervlak van het vliegwiel? Misschien veel haarscheuren in het vliegwiel/starterkrans oppervlak?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2008 10:05 #1188893 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1e en achteruit

wp001 schreef : De koppelingsplaat moet dus even slippen en dan weer meer vat krijgen. Hoe is het contactoppervlak van het vliegwiel? Misschien veel haarscheuren in het vliegwiel/starterkrans oppervlak?

Ik heb geen idee hoe dat oppervlak is. Hoe controleer ik dat?
Misschien nog een kleine toevoeging: ik heb er alleen last van in de eerste versnelling en bij de achteruitversnelling. Ik heb nu geprobeerd in 2e versnelling op te trekken, waarbij ik niet zo voorzichtig ben, en dat gaat redelijk soepel. Juist bij weinig gas en langzaam laten opkomen, vanuit stilstand, in de 1e versnelling of achteruit, gaat het niet goed. Geef ik flink gas en laat ik de koppeling flink snel opkomen, dan gaat het al soepeler.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2008 10:20 #1188896 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic ervaring?
Mijn diesel heeft hetzelfde gehad. Wat het precies verholpen heeft is niet duidelijk. Versterkte veren, misschien? Tussenlager, niet veel van gemerkt? Bak eronderuit om gaffel te vervangen, misschien?
Bij zware belading merk ik er nog wat van.
Blijkbaar moet je voor opheldering gaan sleutelen, of geduld hebben.

Moderators: Jerry Stam