Verschillen rode- en gele Koni's

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2007 20:45 #1063325 door V700 register
Verschillen rode- en gele Koni's is gemaakt door V700 register
Beste mensen, Beetje vreemd. Koni is twee jaar geleden gestopt met het fabriceren van schokdempers voor de 740, maar op Marktplaats lijkt er een explosie plaats te hebben gevonden van leveranciers van rode en gele Koni's. Ze beweren dempers voor al onze modellen te hebben, niet alleen de 740. Nu zou het zo kunnen zijn, dat men de dempers zelf aanpast. Bij mijn weten levert onze Wytze geen Koni's meer, maar deze prijzen komen ook niet over als zeer hoog. Rode Koni's rondom voor 240 euro.  Ik heb nog niet gevraagd wat de bijkomende kosten zullen zijn, maar dit is toch niet zoveel? Ik weet dat er hier enkele ervaringsdeskundigen zijn als het gaat om de rode Koni's. Hopelijk zijn er ook mensen die ervaring hebben met de hardere gele Koni's.  Willen jullie hier je ervaringen eens neerzetten? 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Leon Doensen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2007 23:39 #1187629 door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic Konis

Rode koni's dempen alleen de uitgaande slag en gele Koni's dempen de in- en uitgaande slag van de schokbreker.

Als je dus van lekker stug houdt zou ik gele nemen(iets wat niet echt overbodig is met dat veelsteveel overhellen van de Volvo's) Ook met remmen duikt de auto minder. Je kunt ze ook nog instellen voor het monteren(helemaal induwen en dan naar links of rechts draaien)

Als je niet echt van stug houdt en je houd van 'roeien op volle zee' ;-) dan zou ik voor de rode gaan. ook deze zijn in te stellen in stugheid net als de gele.

Suc-zeven!

PS Als jullie toch eens wisten hoe lux het voelt om al drie weken in de sneeuw en vorst te zitten :-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2007 23:45 #1187633 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Over de grote plas

ldoensen schreef :
PS Als jullie toch eens wisten hoe lux het voelt om al drie weken in de sneeuw en vorst te zitten :-)

Zit je nu al weer in Canada???

• Siang Phoa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2007 23:46 #1187634 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic roeien op zee
Roeien op zee is niet nodig met zwaardere stabilisatoren (IPD) ;  ik heb dit icm gasdempers, en dit is te veel van het goede. Als de dempers versleten zijn, neem ik weer gewone oliedempers.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2007 01:17 #1187647 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koni gasdempers of oliedempers?

Ik dacht min of meer dat Koni alleen met olie werkte omdat ze in het persbericht van de FSD zo enthousiast waren over olie.

Wat zit er in rode resp. gele Koni's?

• Leon Doensen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2007 02:29 #1187655 door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic ehhhhmmmm....

mderijke schreef :

ldoensen schreef :

....actually Maarten, nog steeds want ik ben er al vanaf 9 december  Maaaar volgende week om deze tijd zit ik al weer in het vliegtuig op weg naar huis en zitten mn 4 weken er hier op. Jammer dat ik niet zo handig met fotos ben(ik krijg em niet ge-upload) want ik heb wel mooie plaatjes geschoten hier. Maar dat komt wel als ik weer thuis ben.

• Leon Doensen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2007 02:31 #1187656 door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic olie....

Volvo Project schreef :
Ik dacht min of meer dat Koni alleen met olie werkte omdat ze in het persbericht van de FSD zo enthousiast waren over olie.

Wat zit er in rode resp. gele Koni's?

Ik weet niet anders dan dat er olie in zit maar niets is mij vreemd

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2007 08:14 #1187658 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Genieten

ldoensen schreef :

mderijke schreef :

ldoensen schreef :

....actually Maarten, nog steeds want ik ben er al vanaf 9 december  Maaaar volgende week om deze tijd zit ik al weer in het vliegtuig op weg naar huis en zitten mn 4 weken er hier op.

Nou Leôn, geniet dan nog maar van je laatste week sneeuw en zo, want als je hier sneeuw zoekt is dat meer een mission impossible

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2008 16:00 #1187767 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rood en geel

Ik dacht altijd begrepen te hebben dat de rode koni's standaard vervangingsdempers waren, dus met dezelfde eigenschappen als de "gewone".

De gele zijn de sportieve en volgens mij ook instelbare variant.

Ikzelf heb op mijn 940 rondom gele koni's zitten )en ie is 4cm verlaagd) omdat ik het amerikaanse karakter niet kon waarderen. Met de gele koni's voelt de auto een stuk veiliger aan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2008 19:55 #1211054 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koni's
Even een update voor dit topic:

Alle dempers in de handel zijn gevuld met olie.
Gasgevulde dempers staan onder extra druk, wat een extra (kleine) veerkracht tot gevolg heeft. Ook het aanspreek gedrag kan iets anders zijn.
Verder zijn er enkelpijps dempers, waarbij op de zuiger de demping voor ingaande en uitgaande slag gemonteerd zit (doorstroom kanaaltjes al dan niet afgesloten met een klepje en/of een veer waar de olie langs stroomt)
Dubbelpijps dempers hebben (meestal) de demping voor de ingaande slag op de zuiger zitten en de demping voor de uitgaande slag op een bodemklep (de bodemklep is een klep tussen de binnenste pijp en de buitenste pijp). De binnenste pijp is volledig gevuld met olie, expansieruimte voor de olie bij ingaande slag zit in de buitenste pijp. Dit type demper dient voor montage ontlucht te worden.
Rode Koni's zijn vrijwel identiek aan de gele versie (dubbele pijp en beide na-stelbaar). Het grote verschil zit hem er in dat de gele van buitenaf, terwijl ze gemonteerd zitten, na-stelbaar zijn (alleen uitgaande slag). Bij de rode versie moet de demper gedemonteerd worden, volledig ingedrukt worden en dan is deze na te stellen.
De rode versie is qua instelling gelijk aan de originele, maar kan zwaarder gezet worden. De gele zijn wellicht iets harder in de basis afstelling. Op verzoek kan ik daar achter komen.

Moderators: Jerry Stam