passen die velgen ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Scherp Hans, ik heb het aangepast.
Dan zou je zeggen, dan zijn het ze nog allemaal, maar helaas, ik heb vergeten te type dat tot dec 1984 de spoorbreedte vóór 1460 was en van december 1984 en later dit 11 mm meer geworden is.
Zo, nu is het compleet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
bedankt voor de uitgebreide en heldere uitleg.
spoorverbreders ga ik zowieso niet aan beginnen.
voorlopig rij ik op mijn 'slicks' door, tot er een mooi setje originele 5 spaaks velgen opduikt.
groet, en fijne dagen,
anthony
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
wij hebben nog een mooi setje liggen 760 lm velgen.

gr jangeert
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
We praten hier over spoorverbreders, maar is het niet zo dat wanneer je deze toepast bij gebruik van een velg met een andere ET-waarde, de virtuele middellijn gelijk blijft en er van "spoorverbreding" eigemlijk geen sprake is ?
De discussies over het wel of niet mogen gebruiken van spacers is denk ik een ander verhaal.
De jongens van European Tuning hebben deze constructie al wel toegepast, velgen van, naar ik kan herinneren, van een 850 op een 740 (of was het een 240 ?)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat is het verschil volgens jou dan, tussen spoorverbreders en spacers?
Ze doen beide hetzelfde, alleen heten ze anders.
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Willem V. schreef : Ging mij meer er om dat de spoorbreedte bij andere velden met spacers / spoorverbreders niet wijzigt. Is het dan wel toegestaan ?
Wie bedoel je precies?
Oh, wacht je bedoelde andere velgen.
Tsja, de spoorbreedte wijzigt per saldo dan wellicht niet, maar dat kun je alleen oplossen met een stuk ijzer wat volgens de RVV1990 en APK (wánt zonder keurmerk) niet is toegestaan.(tenzij iemand met ander bewijs kan aanleveren.)
- V700 register
- Nieuw lid
-
nog even een vraagje over et's, max en min spoorbreedtes, wel of niet aanlopen, en jullie advies.
een kennis heeft een setje OZ liggen, 17 inch met een ET 35.
van 25 naar 43 is een groot verscil.
maar wat gebeurt er met het monteren van 7J en ET 35 ? is dat binnen de marge ?
bedankt alvast....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik zou het, als het een goeie kennis is, even uitproberen.
Ik denk dat het je niet gaat lukken, want volgens mij zijn de velgen voor een standaard 740 6J, dus een hele inch minder breed.
Gezien op die 17 incher een band ligt van 215 breed in plaats van de standaad 195 (of zelfs 185) met een hoogte van 45 mm.
Los van het fiet of ie aanloopt aan de wielkast achter, kom je voor vrijwel zeker een reactiestang tegen bij beide maximale stuuruitslagen.
De velg komt dus (corrigeer maar indien nodig) een halve inch verder naar binnen door de velgbreedte en dan weer 10 mm naar buiten vanwege de ET. Per saldo komt de uiterste rand van de velg dus 7 mm naar binnen.
Ik denk dat dat geen punt zal zijn.
Alleen moet die enorme slof ook de bocht om en ik denk dat je dan bij de voorspoiler te weinig ruimte hebt.
Per saldo komt de band dus wel verder naar buiten, namelijk 27 mm.
De spoorbreedte blijft echter gewoon 20 mm breder dan orgineel en 1471 plus 2x10 blijft nog binnen de 1500,4mm die maximaal is toegestaan.