Wegrijden na koude start: eerst wachten of niet?
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
mbroeren schreef : [
nou, als ik mijn koelwatertemperatuurmeter moet geloven, krijgen de inzittenden duidelijk voorrang op het opwarmen van de motor (een olietemperatuurmeter laat helemaal schrikbarende cijfers zien: de motor is pas echt lekker warm na een 25 km). Als ik hier de straat uit rijd en de hoek om ben, begint de CC al te blazen als een gek (met warme lucht) terwijl het temp.metertje nauwelijks nog van z'n plek is.
Ik vraag me af of dat dan wel goed is bij jou, m.n. de thermostaat van het koelsysteem. Bij mij staat de temperatuurmeter al binnen vijf minuten strak in het midden, en dat is als ik met na een sukkelgangetje van 40-50 km/u de ringweg bereikt heb.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Het klopt toch wel: de kachel geeft vrijwel direct warmte af, terwijl de temperatuurmeter nog ergens ver onderin staat. Ook wel nodig in de scandinavische winters waarvoor onze auto's ontworpen zijn.
De watertemperatuurmeter van een 960 hoort inderdaad al heel snel op normaal te staan: binnen een kilometer of twee is dat al bekeken. De olietemperatuur is een heel ander verhaal: die plas van 6,5 liter is pas redelijk op temperatuur na een kilometer of 25, of zelfs meer.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Willem van Strik lidnr 328 schreef :
Het klopt toch wel: de kachel geeft vrijwel direct warmte af, terwijl de temperatuurmeter nog ergens ver onderin staat. Ook wel nodig in de scandinavische winters waarvoor onze auto's ontworpen zijn.
De watertemperatuurmeter van een 960 hoort inderdaad al heel snel op normaal te staan: binnen een kilometer of twee is dat al bekeken. De olietemperatuur is een heel ander verhaal: die plas van 6,5 liter is pas redelijk op temperatuur na een kilometer of 25, of zelfs meer.
Een duidelijk verhaal, dank je. Dit betekent dat (in de winter) mijn motor dus niet op temperatuur komt op mijn woon-werkverkeer ritten van 12,5 km!
Dus volgens mij is de algemene opinie nu: na het starten even wachten tot de motor mooi rond loopt (ongeveer 10 seconden) en dan rustig wegrijden. Pas na 25 km maximaal belasten, daarvoor niet boven de toeren van het maximum koppel.
Ten overvloede: het ging mij dus niet om de binnentemperatuur, het gaat mij om motorslijtagebeperking (3x woordwaarde).
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Helemaal correct, Eric!
Als je de 960 (en jezelf) wilt verwennen, dan lijkt me een motorverwarming zeker in jouw situatie wel het overwegen waard. Ofwel de electrische dompelaar, ofwel een uitgebreide standkachel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
tijdens de themadag bij Webasto (oa over standkachels) gaf Pieter aan dat ze bij Webasto de vuistregel aanhouden dat je dagelijks ongeveer net zo lang moet rijden als je standkachel aanstaat om te voorkomen dat je na een winterse week ongemerkt je accu hebt leeggetrokken. bij normale omstandigheden (vorst, maar geen -20) staat de kachel, ook afhankelijk van type, tussen de 20 tot 40 minuten aan voor vertrek. dit geldt voor de brandstof gestookte webasto kachels, maar ik kan me voorstellen dat zoiets ook geldt voor andere merken.
met korte afstanden, bijv. 12 km van Eric, is misschien een elektrische kachel (op 230 v) dan een betere keuze.
bij koud weer start ik eerst, zet kachel op ontwasemen, temperatuur laat ik op 22 graden (ECC), ventilator op 3, achterruit/spiegelverwarming aan en ga dan krabben. tijdens die 2 minuten warmt de olie al een beetje op en verspreid zich lekker door het blok. dan rustig wegrijden, toeren onder de 2500 houden, zoals altijd overigens. eerste 5 km (of totdat watertemp meter in het midden staat, en dan nog een paar km) niet boven de 80, daarna rustig versnellen tot 130. is tegen de 3000 toeren.
met een B230FK maak je niet zoveel lawaai, auto staat ook niet onder het raam van de buren
- Hedwig Lambrechts (GAST)
- Nieuw lid
-
Eric Bakker schreef : Bij mij staat de temperatuurmeter al binnen vijf minuten strak in het midden, en dat is als ik met na een sukkelgangetje van 40-50 km/u de ringweg bereikt heb.
De 960 rijders hebben een belangrijk voordeel met hun luchtpompen!
Groeten.
Hedwig
- V700 register
- Nieuw lid
-
hukami schreef : dan zit ik toch met een probleem denk ik . ik heb namelijk na 18 km enige warmte in de auto.heeft iemend idee wat dat is dan en dan niet lekker maar eerder nog naar koud .
als er te weinig koelvloeistof in de auto zit, loopt het kachelcircuit niet vol.
dan blijft het koud binnen.
of kapotte kachelkraan, of verstopping ?
koelstysteem flushen met soda....
groet, anthony.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hedwig, ik denk niet dat de 960-rijders een voordeel hebben aan die luchtpomp. Die is alleen maar gemonteerd om de lambda-sonde sneller op te warmen.
Een motor draait het best als deze warme motorolie heeft en daar zorgt een luchtpomp beslist niet voor.
Voordeel ? Ik zie het nog niet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hukami,
Dan zit er nl een defecte thermostaatklep in jouw auto, deze dient er voor om de warmte zolang als nodig is in je motor te houden,eea wil dus zeggen dat er geen warmte naar de radiator wordt gestuurd totdat de motor een kleine 90 graden is, de warmte wordt dus in het binnenste gebruikt van de auto, voordat de boel gekoeld wordt, het kan natuurlijk ook zijn dat je ventilator blijft draaien, maar dat komt niet vaak voor.

Groeten,Co.