Wegrijden na koude start: eerst wachten of niet?

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2007 22:53 #1063183 door Eric Bakker (GAST)
Wegrijden na koude start: eerst wachten of niet? is gemaakt door Eric Bakker (GAST)

Al jaren vraag ik mij het volgende af, en nu ga ik de vraag hier maar eens in de groep gooien.

Hoe snel mag je wegrijden met een koude motor?

Toen ik nog jong was en onbedorven dacht ik altijd dat het beter was de motor eerst even een minuutje te laten draaien, zodat de olie zich eerst kan verpreiden door de motor heen en zodoende voor voldoende smering kan zorgen bij de het wegrijden. Dit werd mij door een technische vriend ingefluisterd, die overigens zelf in een oude MB diesel reed.

Later waren er mensen die mij verzekerden dat je dit beter niet kan doen, omdat de motor veel sneller op temperatuur komt als je gaat rijden. Eerst stationair laten lopen zou juist extra slijtage geven omdat hij langer koud blijft. Hun advies was om zo snel mogelijk weg te rijden na het starten.

Waar ligt de waarheid? Zeker weer eens in het midden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2007 23:18 #1186505 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op je gevoel...?

Ik laat de auto even warmdraaien met de verwarming en blaasmonden volledig open. De auto is ook vrij snel redelijk op temperatuur binnenin. Doe ik dat niet dan beslaat de auto binnen een mum van tijd als ik instap en sta ik nog langer te ontdooien. Ik moet er wel bij vermelden dat ik geen airco heb dus dat zal ook een boel uitmaken.

Ik maak de ruiten ijsvrij met lauw water en trek het dan even na. Werkt beter en sneller dan antivries is mijn ervaring. 1 minuutje werk en ik rij zo weg...Wel heel kalmpjes uiteraard en met zo min mogelijk toeren...

Groeten Rik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2007 23:24 #1186509 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet laten blazen

ik zou m niet te lang laten draaien van te voren.

even de ruiten schoon maken,

verwarming UIT, verbruikers ook uit zoveel mogelijk.

en dan rustig wegrijden.

de verwarming aan zorgt er voor dat de motor langer koud blijft want die warmte wordt dan in de "cabine" gebruikt.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2007 23:46 #1186518 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Gelijk wegrijden

Hallo Eric

Starten en rustig wegrijden, tot de motor op temperatuur is.  Dat laatste geldt overigens voor een dieselmotor meer nog dan voor een benzinemotor.  Zeker niet stationair warm laten draaien.  Slecht voor de motor en het milieu.

Er zijn trouwens dieselmotoren die stationair niet op bedrijfstemperatuur komen.

BTW in de verenigde states (where else) zat ooit een firma die een oliepompje met timer aanbood.  Voor het starten zorgde de pomp ervoor dat de olie al rondgepompt werd.  En nadat je de motor uitgezet had, liep de pomp ook nog even, om er zo voor te zorgen, dat de olie je turbo (als je die had) nog even koelde.  Of de firma nog bestaat weet ik niet.

Groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2007 20:43 #1186608 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik geef het blok ongeveer

Ik geef het blok ongeveer 10 sec voor ik ga rijden, ik meen het ook te kunnen horen dat de motor net even wat fijner rond draait.

Bij auto's met hydraulische stoters moet het nog sneller hoorbaar zijn. zodra die op druk zijn: rustig vertrekken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2007 20:45 #1186609 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koude motor

van de week de zelfde discussie op het werk gehad.in de handleiging van de 940 gl die er per ongeluk bij zat staat rustig weg rijden en laag in toeren houden . dat je op die manier niet de motor niet teveel belast tot hij warm is .

nog  wat volgens mij krijg je pas warme lucht in het interieur zodra de thermostaat op gaat in je koel systeeemdus als de motor al redelijk warm is

groeten huub

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2007 20:56 #1186612 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic brrrr

hukami schreef :
nog wat volgens mij krijg je pas warme lucht in het interieur zodra de thermostaat op gaat in je koel systeeemdus als de motor al redelijk warm is

nou, als ik mijn koelwatertemperatuurmeter moet geloven, krijgen de inzittenden duidelijk voorrang op het opwarmen van de motor (een olietemperatuurmeter laat helemaal schrikbarende cijfers zien: de motor is pas echt lekker warm na een 25 km). Als ik hier de straat uit rijd en de hoek om ben, begint de CC al te blazen als een gek (met warme lucht) terwijl het temp.metertje nauwelijks nog van z'n plek is.

On topic: de motor warmt sneller en beter op als deze enigszins belast wordt (en als de thermostaat werkt). Starten en even (een minuut of langer) laten draaien is niet best voor de motor en bovendien milieuvervuilend en irritant gezien de herrie en stank in de straat. Lauw/handwarm water uit een colafles ontdooit de ruiten in 5 seconden: starten en wegwezen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2007 21:54 #1186623 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koude start ...

... is bij ons starten, de garage uitrollen, uitstappen en garage sluiten en vervolgens wegrijden.

In die tijd dat je rommelt met de garagedeur en je riem weer omdoet bij instappen, zit de olie toch wel door het hele blok heen.

En daar gaat het om, die olie. 

• Siang Phoa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2007 22:35 #1186632 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic B18

van de B18 weet ik dat die ± 40 km snelweg nodig heeft om een olietemperatuur te bereiken van 70º. Hoe dat bij de B230 blokken is, weet ik niet, maar zal ongetwijfeld vergelijkbaar zijn.

Volvokachels kan ik hogelijk waarderen: ik heb ooit in de herfst een onvrijwillig bad genomen in de rivier de Tarn ( autorijden gaat prima, kanovaren gaat minder ) en na luttele kilometers kwamen we weer op temperatuur.  Het andere uiterste was een keer bij 48º in de Sahara, toen had ik de kachel nodig om de motor extra te koelen, zelfs bij die buitentemperatuur voel je dat de kachel het doet!

Waarmee ik alleen maar wil zeggen, dat 5 seconden of 5 minuten stationair draaien hoegenaamd niks doet voor de temperatuur van de olie, dus rijden met de hap, lage toeren, maar ook weer niet te laag, niet hoger dan het toerental van maximaal koppel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2007 22:37 #1186634 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koelsysteem: kortsluitingscircuit

hukami schreef :
nog  wat volgens mij krijg je pas warme lucht in het interieur zodra de thermostaat op gaat in je koel systeeemdus als de motor al redelijk warm is

groeten huub

Dit klopt niet.  De verwarmingsradiateur in het dashboard zit in een appart ( zogenaamd kortsluitings) circuit aangesloten.

D.w.z. dat het water dat door de verwarming stroomt rechtstreeks van de pomp komt en terug stroomt de kop in zonder eerst langs een thermostaat te zijn gekomen of door de hoofdradiateur te gaan. Er is dus ook enige beperkte circulatie ( door de verwarmingsradiateur)( ook als de thermostaat nog gesloten is (start bij koude motor)

Bij mijn 850 was de verwarming al merkbaar aan het einde van de straat! (200m) Echt su-per-snel. Bij de 940: na 500m? Alles dicht zetten behalve de voorruitontwaseming, lekker snel warme oren ;-) De stoelverwarming doet de rest.

Moderators: Jerry Stam