Vergelijkend warenonderzoek: V70 en V90
- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
Sorry hoor, maar status vind ik wel het laatste argument om een auto voor aan te schaffen. Een klojo blijft een klojo, onverschillig welke auto hij/zij rijdt. En er zijn onder Volvo rijders, ongeacht welk type, ook klojo's zoals er ook zat leuke mensen onder zijn. Maar dat geldt voor alle merken.
En als mensen menen hun status af te moeten meten aan hun auto, daar kan ik alleen maar meewarig mijn hoofd om schudden. Ik koop een auto omdat IK die auto mooi vind/ lekker vind rijden/ veilig vind. En wat een ander daar van vindt zal me een zorg zijn. En mensen beoordelen cq. in een hokje zetten vanwege de auto die ze rijden............... dat getuigt van weinig mensenkennis. Ik ken mensen met veel poeha, dure auto's etc. die geen nagel om hun reet te krabben hebben en mensen in een bescheiden gewoon gezinskarretje in gewone huizen die bij de komst van de Euro nog steeds miljonair waren. En er zijn zat rijke lieden die ik als mens niet erg hoog heb staan en ik ken mensen die weliswaar geen geld hebben, maar die ik als mens heel hoog in mijn vaandel heb staan.
Dus status ontlenen aan een auto........................ laat maar. Als mensen me niet beoordelen om wie ik ben maar om wat ik rijd of om wat ik bezit, die mensen laat ik liever voor wat ze zijn. Dat zijn de ware broeders niet.
Blijft onverlet dat de 7 en 9 serie Volvo's geweldige auto's zijn. ( Tenminste naar mijn subjectieve oordeel)
Grtx, Jan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb dit jaar 8000 km met een V70 classic bj 2000 2.4 140 pk gereden. Voordelen tov de bakstenen:
-Stiller, heel mooi lopende 5 cilinder met variabele kleptiming
-Superfijn schakelende adaptieve 5 traps automaat
-Een dijk van een wegligging
-Zuinig (1:11,5 gemiddeld)
-Achterbankverwarming -
-Gewoon een hele mooie auto
Nadelen:
-Minder ruim
-Stoelen van een 940 veel beter
-Bagageruimte is minder
-Je kan er niets meer zelf aan doen (uitlezen ook niet mogelijk)
-Enorme draaicirkel
-Minder degelijk gebouwd
Qua uiterlijk vind ik de V70 classic toch een van de mooiste Volvo's. Stoer en toch sierlijk.

Groet,

Paul
- V700 register
- Nieuw lid
-
nee het is juist andersom vind ik.jsnijder schreef :
Sorry hoor, maar status vind ik wel het laatste argument om een auto voor aan te schaffen. Een klojo blijft een klojo, onverschillig welke auto hij/zij rijdt. En er zijn onder Volvo rijders, ongeacht welk type, ook klojo's zoals er ook zat leuke mensen onder zijn. Maar dat geldt voor alle merken.
En als mensen menen hun status af te moeten meten aan hun auto, daar kan ik alleen maar meewarig mijn hoofd om schudden. Ik koop een auto omdat IK die auto mooi vind/ lekker vind rijden/ veilig vind.
Grtx, Jan.
Als je zo'n auto kiest omdat je hem leuk fijn veilig mooi vindt dan zegt dat wat over jou.
De een vind een Honda sivisch met speulers en dikken piep mooi, de ander heeft gouden kettingen en een Vito met donkere ramen en een derde heeft een strakke baksteen.
De keuze die je maakt is niet gebaseerd of je een bepaalde status wil krijgen, maar de auto die je kiest is mede bepalend over hoe mensen tegen je aan kijken.
en dat is maar al te vaak een stereotiep, of een cliché. En ook jij weet dat een cliché een cliché is omdat er een kern van waarheid in zit.

- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik heb het begrip status anders opgevat dan Paul het bedoelde. Maar helaas wordt een mens te vaak op uiterlijkheden gewogen en in een hokje gezet, iets wat typisch een Nederlandse gewoonte is. Nergens ter wereld is er zoveel verzuiling als bij ons. Kijk maar in het verenigingsleven. Waar het buitenland één overkoepelende merkclub heeft waar alle typen een onderkomen vinden, kent Nederland voor elk type een aparte club.
En natuurlijk heb je gelijk, Jeroen, dat een bepaalde keuze voor een product iets zegt over diegene. Maar ik blijf me verzetten tegen cliché-denken. Ieder mens is uniek en niet makkelijk in een bepaald hokje te zetten. En toch zijn er hele volksstammen die bepaalde keuzes wel maken met als doel om een bepaalde status te verkrijgen en dat heb ik aan de kaak willen stellen. Evenals de zienswijze dat de bezitters van automerk A per definitie goed zijn en de bezitters van automerk B per definitie fout.
Maar ook ik erken dat bepaalde merken en producten vaak een specifiek soort mensen aantrekt, al dan niet in goede zin. Maar daar moet je je dus niet door laten leiden. Als je iets mooi vindt dan kies je daarvoor. Ongeacht de waarde-oordelen van anderen.
Maar goed, Paul bedoelde iets anders dan ik dacht en ik ben met hem eens dat de 960 en de s en v90 chique automobielen zijn. Maar dat gaf ik ook al aan in mijn eerdere verhaal in dit draadje.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wij Nederlanders zijn blijkbaar dol op hokjes: het geeft je de mogelijkheid ergens bij te horen in een afgebakend geheel.
Het geeft ook een vals gevoel van veiligheid. Zodra je iemand ziet kun je hem/haar in een hokje zetten en weet je meteen wat voor figuur het is ...
Ontzettend fout natuurlijk.
Je kent helemaal niemand, hoeveel hokjes je ook gemaakt hebt. Alleen door met iemand te spreken en proberen te begrijpen hoe en waarom iemand zo leeft en reageert, geeft je de gelegenheid die persoon in een hokje te plaatsen. En pas dan kom je er achter dat er net zoveel hokjes zijn als mensen.
Maar daar ging het eigenlijk niet over maar ik wilde u deze opmerking niet onthouden.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Jeroen Post
-
- Nieuw lid
-
Een bekend fenomeen bij solliciatatie gesprekken is bijvoorbeeld dat een PR medewerker al binnen 20 seconden weet of iemand aangenomen wordt of niet. Dan heeft hij/zij je dus al in een hokje geduwd. De rest van het gesprek doet er veel minder toe en versterkt meestal alleen het gevoel, omdat men geneigd is alleen de punten eruit te pikken die de keus voor het hokje bevestigen.
Gelukkig zijn er ook mensen die wel het hokje nog aan willen passen, maar dat zijn er maar weinig.
Status aflezen aan een auto, huis, kleding, enz. is misschien niet juist, maar het gebeurd gewoon, zo zijn mensen nu eenmaal. Anders kun je nooit iemand binnen 20 seconden in een hokje stoppen.
Ik kan me daarom voorstellen dat je liever in een V90 ergens voor komt rijden dan een roze lowrider of gepimpte Civic CRX. Net zoals je beter netjes gekleed op een sollicitatie gesprek kan verschijnen.
Mij kan het ook geen moer schelen. Veel mensen vinden de S90 maar een 'oude lullenbak'. Ach ja, die weten niet hoe fijn zo'n auto rijdt.
- V700 register
- Nieuw lid
-