Lamdba-sonde: óf stuk, óf niet, of kan er tussenin ook.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2007 17:44 #1063011 door V700 register

Een lambdasonde waarvan ik tevens een vermoeden/twijfel heb dat ie stuk is (zie posting over AMS-gegevens) geeft op benzine redelijke waarden op, maar op gas regelt ie heel vreemd.

Lambda = 1 regeling, betekent volgens mij dat ie rond tussen de 0,5 en 0,9 volt mag schommelen (gemeten op de signaaldraad).

Dat gebeurd ook, op benzine. 

Echter, op gas meet ik waarden tussen de 0,95 en -0,15 (ja, negatief dus)

Mijn vraag is dan: Is er iets mis met de regeling in de computer of is de lambda sonde een "beetje" stuk. 

Kan een lambda-sonde uberhaupt een beetje stuk, of werkt ie gewoon óf wel, óf niet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2007 18:24 #1185528 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lambda sonde

voor wat ik er van weet is dat de sonde kan vervuilen (oa door lood) en het daarmee een beetje langer duurt voor de zuurstof bij het keramisch materiaal is, effect in de regeling is een langere looptijd dus een lagere frequentie van het signaal (closed loop). Je moet ook zorgen dat je met hoge ingangsimpedantie meet, volgertje er tussen oid, anders beinvloed je het signaal te veel. Eigenlijk kun je closed loop alleen maar met een oscilloscoop zinnig meten, een draaispoel instrument middelt nog mooi maar een DVM is eigenlijk minder geschikt hiervoor. De negatieve waarde.. goede massa gebruikt? Eigenlijk meet de sonde het verschil in zuurstof gehalte tussen buitenlucht en uitlaatgassen, dus als de buitenlucht niet goed in de sonde kan is er mogelijk ook een probleem. En verder moet de sonde wel op 350 graden zijn voordat ie goed werkt, reactietijd van de sonde is ook nog afhankelijk van de temperatuur, hoe heter de sonde hoe snellere reactie. Wordt de sonde op gas wel verwarmd?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2007 18:40 #1185530 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Check.

Admin schreef :
Wordt de sonde op gas wel verwarmd?

Ik neem aan van wel, maar ik ga dat morgen even nameten. 

Overigens laat die Signalite precies zien waneer ie open-loop en close-loop regelt alleen terwijl ik dit type, heb ik geen idee wat dat precies is, dus dat ga ik even uitvogelen. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2007 18:44 #1185531 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic open loop / closed loop

da's simpel, open loop is wanneer de lambda sensor meet maar het signaal niet aan de ecu gevoerd wordt, de ecu kan dus niet regelen op basis van dit signaal, de terugkoppellus (loop) is als het ware open geknipt.

closed loop ligt dan voor de hand..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2007 18:46 #1185532 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Duidelijk.

Maar lambda geregeld is toch lambda geregeld?

Waarom creëer je dan open loop? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2007 18:56 #1185533 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Open loop..

..omdat je het systeem closed loop niet goed kunt testen, omdat het systeem steeds aan alle kanten reageert weet je niet meer wat oorzaak en gevolg is. De truuk om een geregeld systeem te controleren is de regeling open knippen en de onderdelen ieder op zich te testen. Als je open loop aan de lambda sensor meet meet je alleen de lambda sensor en weet je wat er fout is evt. Als je datzelfde closed loop doet meet je ook de reacties van de ecu mee en weet je nooit waar precies de fout zit, in de sensor, in de ecu, er tussenin in de bekabeling etc. Open loop is alleen een test stand en een tijdelijke stand bijvoorbeeld vlak na starten als de lambda sensor nog niet goed werkt of bij noodloop.

Het verbaast me keer op keer hoe mensen conclusies trekken bij meten aan een closed loop regeling, je moet nogal een gevorderde meet en regeltechnicus zijn om dat goed te interpreteren, dat ben ik zeker niet en ik ben er nog maar weinig tegen gekomen. Sluit voor de gein een scoop aan en kijk maar eens hoe het signaal er uit ziet, bij opwarmen, bij het maken van een luchtlek etc

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2007 20:15 #1185535 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oke.

Ik zal ook vast wel (naar jouw mening) te snelle conclusies trekken, maar een ding vind ik dan wel raar.

Ik rijd rond met een multimeter en een analoge-voltmeter en op beide zie ik hetzelfde gebeuren, namelijk dat de spanning negatief wordt. Dit is niet even, nee, als het gebeurd en ik houd mijn voet op het pedaal, blijft dat zo, totdat de auto muisstil tot stilstand komt en ik daarna het contact afzet.
Ik meet een gelijkspanning en volgens mij meet ik correct.
Voor derest ben ik me ervan bewust dat eenlambda-signaal erg lastig meten is op een trage-bouwmarkt-elro-meter.

Ik was al aan het kijken naar een zelfbouwscope, handscope maar liever een USB-scope voor aan mijn laptop.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2007 20:21 #1185538 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nul?
negatief ten opzichte van wat? ofwel, waar heb je precies je nul genomen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2007 20:32 #1185543 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massa

Nul? Schreef ik dat? Ik bedoelde massa, maar die heb ik van het blok genomen.

Na de nieuwe massastrip afgelopen augustus is de weerstand nul tussen accu-min en blok. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2007 20:40 #1185544 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic afscherming
neem je nul maar eens op de afscherming van de signaaldraad, da's de enige betrouwbare (voor de lambda sensor), je wilt met zo'n klein signaal geen storingen (massastromen etc) elders in de auto mee meten

Moderators: Jerry Stam