"Vierkante" band(en) na stalling auto?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2007 09:44 #1062723 door V700 register
"Vierkante" band(en) na stalling auto? is gemaakt door V700 register

Ons nieuwe boodschappenautootje is door de vorige eigenaar 6 maanden tot een jaar niet gebruikt (en dus helemaal niet van z'n plaats geweest).

Alles is prima in orde, auto heeft grote beurt gehad en rijd goed.

Maar... Bij hogere snelheden is het rollen van het linkerachterwiel goed te horen. Je hoort als het ware elke omwenteling.

Nu vermoedde ik al dat de band wellicht wat plat is aan een kant en bij testen met het reservewiel is het geluid (bijna) weg. Bijna komt waarschijnlijk doordat de andere kant ook net niet helemaal rond meer is...

De banden zijn zo goed als nieuw dus om ze nu meteen te vervangen is ook wat zonde.

Is er een manier om ze weer rond te "kneden"? Het lijkt dat het geluid na een paar honderd kilometer snelweg al wat minder begint te worden maar het kan ook zijn dat we eraan gaan wennen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2007 10:03 #1183850 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Hoe erg

Als het extreem is, dan trekt het niet meer weg, maar meestal verdwijnt het effect van vierkante banden inderdaad na een paar honderd kilomter weer helemaal.

Bandenspanning in de gaten houden, en als het bijna weg is een keertje de banden laten balanceren zou voldoende moeten zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2007 10:10 #1183851 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alternatieve methode

Hier op m'n werk kreeg ik de raad om de vierkante band(en) tijdelijk wat minder hard op te pompen (1-1.5 ipv 2) en dan lokaal en met aangepaste snelheid een stukje te rijden om zo het rubber wat te "kneden".

Klinkt op zich niet geheel onredelijk maar met de suggestie van Willem dat het vanzelf weg kan trekken ben ik ook erg blij!

Kan het trouwens ook nog alleen een balanceerprobleem zijn? Ik kan geen platte kant (hoogteslag) aan de band zien als ik hem ronddraai. Zou de bandenboer dat beter kunnen zien of wil die meteen vervangen en verdienen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2007 10:12 #1183852 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lagers?

Mijn Deusjevoo staat vaak langer stil, wel met harde bandjes.

Alleen de lagers kunnen minder goed tegen stilstaan. Het lawaai kan ook daardoor worden veroorzaakt,

Joost 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2007 10:17 #1183854 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lagers lijken goed

Hallo Joost,

Ik dacht eerst ook aan de lagers en om zeker te weten waar het aan lag monteerde ik het reservewiel. Hiermee bijna geen geluid (en wat ik hoorde kwam naar mijn mening nu van het rechterachterwiel, dus ik ga er vanuit dat de lagers goed zijn).

Het wiellager had ook geen speling en liep erg mooi en soepel.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2007 10:23 #1183856 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Even wachten

Ik zou eerst wat kilometers maken. Suggestie van wat lagere bandenspanning is misschien niet verkeerd: ik heb er zelf geen echte ervaring mee.

Maar niet te snel laten balanceren: dan balanceer je de platte kant weg, waarna de band zich langzamerhand gaat zetten en je opnieuw zult moeten balanceren. Goed voor de bandenboer, maar niet voor je portemonnee...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2007 12:31 #1183866 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic als het erg is gaat het niet meer weg

heb het bij mijn eerste auto ook gehad, fiesta uit '93. maakte aardig geluid (bij lage snelheid, ongeveer 10-15 km kon je de vlakke kant horen en voelen als "bonk", bij hogere snelheid constant lawaai) en werd steeds erger. bij monteren nieuwe banden was de vlakke kant in de leeggelopen band ook duidelijk te zien, lengte ongeveer 10 cm in de draairichting. dit was bij lege band duidelijker te zien dan bij volle/opgepompte band. 

pas hier wel een beetje me op, als je een vlakke kant op je band hebt is ook het karkas wat voor de sterkte in de band zit vervormd en /of "geknakt" wat karkasbreuk en/of klapband kan veroorzaken

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2007 21:57 #1183904 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic onregelmatig slijtpatroon

Daar heb ik last van gehad met mijn Duitse Renault.

Op de achteras, wel te verstaan. Gewoon happen rubber uit de banden, daar leek het op.

En dat is enorm hinderlijk. Waarom is nooit duidelijk geworden maar met montage van nieuwe banden ...

Een idee Johan om een rondje te rijden met donorbanden?

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2007 23:41 #1183930 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Raarrrrrrrrrrrrrr
Een lager dat kapot gaat van stilstaan, lijkt me sterk..............

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2007 22:14 #1184011 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet raar

Een los lager in een magazijn,dat zal inderdaad niets te lijden hebben.Onder een auto heeft een kogel in een lager heeft een grote druk te verwerken,slechts een zeer klein deel van de kogel heeft contact met de ring van het lager (puntbelasting),dus zal over een lange tijd de kogel in de ring zakken.

Daarom zal men bij een auto in de winterstalling de auto ook op bokken moeten zetten,om zowel de banden geen vlakke kant te laten krijgen,alswel te voorkomen dat de lagers beschadigen.

Mvg Mischa 

Moderators: Jerry Stam