ruitensproeier lekkage

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2007 23:34 #1061917 door V700 register
ruitensproeier lekkage is gemaakt door V700 register
Bij de 740 / 1989 van mijn collega lekken de T-verbindingen van de ruitensproeierslangetjes bij gebruik van de ruitensproeier. De slangen zelf lijken nog in orde. Het T-stuk bij de voorruit heeft een rood dopje met een gaatje wat lekt. Weet iemena dwat de functie van dat rode dopje en het gaatje is? Ook het T-stuk aan de voorkant (dichtbij de pomp) lekt bij gebruik. Heeft iemand al eens slangklemmetjes hiervoor gebruikt? Ik zal morgen eens kijken of de sproeiers verstopt zitten, dat zou de druk kunnen verhogen natuurlijk. Als iemand een tip heeft dan hoor ik het graag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2007 23:41 #1179192 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja.

Dat T-stukje zorgt ervoor dat er sproeiervloeistof naar twee kanten wordt gebracht en zo, dat het wel heen, maar niet meer terug kan.

Als ie stuk is, loopt dus de leiding leeg die naar de sproeikop loopt, waardoor je ruitenwissers al drie keer heen en weer gingen, voordat er water op zat. Niet best lijkt me.

de T-stukjes kostten mij 5,75 bij de dealer, maar toen ik de oude eraf had, had het ook gewoon met een diepvriezakje gerepareerd kunnen worden.

Het rooie dopje kun je eruit wippen en dan zie je een gescheurd stukje rubber. Dit kun je vervangen door een strakgespannen stukje diepvriesplastic, dopje er terug op, restante afknippen. Mooiste is origineel, heb ik inmiddels ook, maar als noodoplossing kan het best. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2007 07:28 #1179195 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gaan allemaal kapot
Bij alle 940's die ik tot nu toe heb gehad was of ging het verdeelstuk kapot.
Bijkomend probleem kan zijn dat je ruitensproeiervloeistof in de verdelerkap loopt, waardoor het lijkt of je een ontstekingsprobleem hebt.

Niet te lang wachten met vervangen dus.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2007 07:51 #1179196 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de reacties,
Bedankt voor de reacties, ik bestel vandaag nog een nieuw T-stukje en tot die tijd maar even niet sproeien.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2007 08:22 #1179199 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tijdelijk.

edvandaalen schreef : ........tot die tijd maar even niet sproeien.

Vandaar de diepvrieszaktruc, dan kun je wel sproeien, tot het nieuwe t-stukje binnen is. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2007 17:11 #1179315 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vandaag bij de VOLVO

Vandaag bij de VOLVO dealer in Ede (Scholten, ben ik tot nu toe altijd prima geholpen) een nieuw T-stukje opgehaald en geplaatst: geen lekkage meer. Ik zal vanavond eens kijken wat er met de oude mis is, verslag komt eraan. Het viel me op dat de nieuwe geen gaatje in het rode dopje heeft.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2007 10:04 #1179376 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic dealer
Inderdaad gewoon nieuw bij de dealer halen.

Overigens, vrijwel hetzelde ding zit ook in de 240, maar die heeft geen terugslagklepje. Kan ook bij onze wagens gebruikt worden, met als voordeel dat ze minder snel gaan lekken.

Maar ik zal eens met een oude kijken of Bas' methode ook wat definitiever reparaties kan opleveren, ze gaaan best regelmatig stuk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2007 10:16 #1179377 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aanvulling

Willem van Strik lidnr 328 schreef : ..........Maar ik zal eens met een oude kijken of Bas' methode ook wat definitiever reparaties kan opleveren, ze gaaan best regelmatig stuk.

Het werkt, mijn vadeer rijdt er met zijn Saab 900 zo mee rond, te lam om een nieuw T-stukje te kopen ("het werkt toch...?" en gelijk heeft ie.)

De duurzaamheid van de oplossing hangt een beetje af van welk materiaal je gebruikt denk ik.
Als je een diepvrieszakje gebruikt, zal het langer heel blijven dan een boterhamzakje.
Nog beter is volgens mij latex........je weet wel.

Zorg alleen dat er geen rimpels tussen de sluiting komen door het gebruikte plastic iets uit te rekken. Eigenlijk zou je moeten proberen de vorm van de sluiting in het plastic te "rekken" dan past het goed, en blijft proefondervindelijk in ieder geval 2 maanden heel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2007 10:33 #1179378 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het lukt mij niet om een
Het lukt mij niet om een scherpe foto te maken van dat stukje rubber (of waar het ook van gemaakt is), maar het ziet er vleeskleurig uit en het is duidelijk kapot. Toen ik het rode dopje eraf haalde zat er al een gaatje in en nu het een dag droog staat is het helemaal verweerd en poreus. Zou het kunnen dat het sneller kapot gaat door bepaalde bestanddelen in de ruitenwisservloeistof? Ik gebruik niets speciaals hoor, maar ik kan me voorstellen dat er moderne toeveogingen inzitten die niet zo vriendelijk zijn voor dat membraan. Aan de andere kant: de slangen zijn ook van rubber, dus ...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2008 15:09 #1208383 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic T-stukje

Baseman schreef : Dat T-stukje zorgt ervoor dat er sproeiervloeistof naar twee kanten wordt gebracht en zo, dat het wel heen, maar niet meer terug kan.
Als ie stuk is, loopt dus de leiding leeg die naar de sproeikop loopt, waardoor je ruitenwissers al drie keer heen en weer gingen, voordat er water op zat. Niet best lijkt me.
de T-stukjes kostten mij 5,75 bij de dealer, maar toen ik de oude eraf had, had het ook gewoon met een diepvriezakje gerepareerd kunnen worden.
Het rooie dopje kun je eruit wippen en dan zie je een gescheurd stukje rubber. Dit kun je vervangen door een strakgespannen stukje diepvriesplastic, dopje er terug op, restante afknippen. Mooiste is origineel, heb ik inmiddels ook, maar als noodoplossing kan het best. 

Mijn t-stukje begon gister ook te lekken dus ik heb de Bas-truc gedaan maar zie dat er nog steeds een kleine hoeveelheid vloeistof uit het rode dopje komt. Zat er bij jullie ook een veertje in en is het eigenlijk geen t-stuk maar een h-stuk? Van de week maar langs de dealer.
Groet,
Jan-Willem

Moderators: Jerry Stam