Remmen lopen aan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-07-2007 13:35 #1174825 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aanvulling

Alleen als de zuigers erg vast zitten kom je wellicht wat kracht te kort.

De kracht was geen probleem (of juist wel), want bij de lijmtang brak het handvat af. Het was een nieuwe lijmtang van het Karwei huismerk (€ 7,39), wel mijn geld teruggekregen. Geen aanrader, dus wederom bevestiging om goed gereedschap te kopen. Of het te gebruiken waarvoor het bedoeld is..

Tijdens het remmen om de zuiger weer naar buiten te duwen zat de lijmtang op de wel goed lopende zuiger om te zorgen dat alle druk op de vastzittende zuiger kwam.

Ik heb er nog wel een blokje tussen gedaan om te voorkomen dat de "vaste" zuiger door te ver zou kunnen schieten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2007 08:59 #1174912 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic niet te voorzichtig

De remcylinders zetten veel kracht voor de remwerking. Ze kunnen dus wel wat hebben. De zuiger zal niet snel stuk gaan. Alleen de buitenwand mag niet beschadigen en die zit mooi in de klauw.

Met een waterpomptang kun je ook de zuiger terug drukken. Door de kracht te pulseren komt de keerring niet klem te zitten. Achter: blokje eruit en hefboom toepassen van grote schroevendraaier, klein breekijzer of bandenlichter oid.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2007 13:21 #1174946 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic wel voorzichtig...

Als de bek van de lijmtang van de zuiger afschiet en langs de zuigerwant schraapt heb je wel een probleem.

Vandaar dat ik hem liever op een dop zet die ik in de zuiger stop.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2007 13:33 #1174949 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Optie 2

Die dop heb ik ook gebruikt op jouw advies, inderdaad een goede oplossing.

Je kunt trouwens ook de gangbare zuiger blokkeren met de pijpsleutel die bij de standaard Volvo gereedschapset zit. Ik had eigenlijk een paar foto's moeten maken ter documentatie, maar met vieze handen gebruik ik mijn camera liever niet..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2007 23:20 #1175129 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kruipolie

Beetje raar dat een autodealer (Volvo nog wel) adviseert kruipolie te gebruiken. Nooit gebruiken in de buurt van je remsysteem. Afgezien van de APK kan dit tot onveilige situaties leiden.

Groet,

Jan-Willem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2007 09:10 #1175136 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bart, Gisteren heb ik een
Bart, Gisteren heb ik een service manual over remmen in Docbase gezet. Kijk daar maar eens in. Het is veel werk om alles los te halen, maar het effect is grandioos.

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2007 11:45 #1175152 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic schijf dikte geen apk punt

bodejodel schreef : Ik zag wel dat mijn schijven eigenlijk schandalig veel te dun waren, vreemd dat dat bij de vorige APK niet opgemerkt is.

Ze horen 22.1 mm te zijn en mijn schuifmaat wist me te vertellen dat dat nu nog maar een kleine 18 mm is!
Even vervangen dus!

De dikte van je remschijven is geen apk punt. De apk moet geheel gedaan worden zonder onderdelen te verwijderen. Aangezien je minimaal het wiel, maar meestal ook de schijf (en dus de klauw) moet verwijderen om ze te meten mag men er niet aan zitten.

Er mogen echter geen barsten en andere enge dingen op de schijven te vinden zijn. De kans hierop is erg groot als je meer dan 2 mminder dan nieuw aan dikte hebt. (vandaar dat ze tijdig vervangen moeten worden)

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2007 11:59 #1175154 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic slechte zaak...

Van mij zouden ze dat best mogen controleren bij de APK, lijkt voor de veiligheid niet overbodig...

Gelukkig dat ik er zelf even naar keek...

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2007 14:25 #1175162 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic APK overschatting

Volgens mij is de apk alleen voor het vaststellen van de volgende punten:
  1. er valt niets van de wagen
  2. de wagen is niet scherper dan ie hoort te zijn
  3. de verlichting doet het (niet verblinden zou ook een goede zijn, al wordt dat te veel vergeten)
  4. de motor loopt en is niet smeriger dan ie mag zijn
  5. de remvertraging is niet dusdanig dat de wagen bij een rem actie scheef remt
  6. de papieren/platen horen bij de wagen
  7. de banden zijn geen slicks
Is vast wat te kort door de bocht, maar ik kom met een samenvatting van de regels niet verder dan dit. (en nee, ik heb ook geen hoge pet op van de apk, zegt mij alleen dat het geen compleet hok is als ie het haalt)

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2007 01:05 #1175209 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ???

Hallo Jan

Volgens mij zit je er een heel eind naast. De wielen moeten er volgens mij af en bijv. de gordel wordt ook gecontroleerd.

Groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam