wil niet meer starten....... Opgelost !!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2007 12:38 #1061163 door V700 register
wil niet meer starten....... Opgelost !! is gemaakt door V700 register

Mijn 740 GL uit 1989 heeft startproblemen.

Het begon met niet goed of zelfs helemaal niet starten bij (half) warme motor; na afkoeling starte hij weer gewoon. Inmiddels start hij koud ook niet meer. Eigenaardig feit daarbij: starte niet meer koud. Heb hem 10 dagen laten staan (vakantie) en kom terug en hij start direct weer !

Heb inmiddels op aanraden van de Volvo garage de BOSCH ignition module (BOS 0227100124; vonkversterker; op linker spatbord) vervangen. Deze trouwens gekocht via internet in de USA: € 70 incl. verzending ipv € 240 via Volvo!. Probleem is echter - in tegenstelling van wat ik eerdere meldde - NIET opgelost. Hij staat nu weer stil voor de deur en wil weer helemaal niet starten.

Heb gecontroleerd dat er een vonk komt en is is ook benzine (eigenaardig: bij lostrekken brandstofslang lijkt het wel of de bezine stroom retour komt bij starten ?).

Weet iemand nog een oplossing ??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2007 12:50 #1174146 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan van alles zijn, maar het lijkt op teveel benzine...

Dag Ed,

Kan volgens mij van alles zijn, maar hierbij een poging:

Ruik je een sterke benzinelucht tijdens het starten? Het kan zijn dat dan de motor verzuipt en er daardoor geen of een slechte vonk ontstaat.

Is het een handbak? Probeer dan de auto aan te slepen, zodat het teveel aan benzine verdwijnt. Indien dat lukt een eindje gaan rijden. Motor afzetten en wat laten afkoelen.

Probeer opnieuw te starten. Indien dat niet lukt bij de eerste keer (maximaal een seconde of 5 starten) dan kun je de 4 connectortjes van de injectoren eens lostrekken. Vervolgens starten en kijken of de motor aanslaat. Logischerwijs slaat hij daarna weer af, want de injectoren worden ten slotte niet bediend.

Vervolgens de connectortjes weer terugzetten en starten. Waarschijnlijk slaat dan de motor aan.

In dat geval verdenk ik (één van) de injectoren van lekkage. Dát kun je vervolgens testen door de injectoren er met brandstofdrukrail-en-al (zit met een paar boutjes aan het inlaatspruitstuk vast) voorzichtig uit het inlaatspruitstuk los te trekken (rechtstandig) en de injectoren op een tissue te leggen. Vervolgens het contact aanzetten en kijken of er ergens (een minuscule hoeveelheid) brandstof uit (één van de) injectoren komt.

Indien dat zo is, heb je waarschijnlijk de oorzaak te pakken en moeten de injectoren ultrasoon en onder aansturing door de Bosch-service worden gereinigd (zie een draadje elders op dit forum).

Succes,

Lieme Huib ("ervaringsdeskundige" )

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2007 13:25 #1174150 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het Coos-effect?

Check inderdaad even of hij behoorlijk naar benzine stinkt als iemand anders de auto probeert te starten.

Bij TurboCoos was het zo dat de steker van de temperatuursensor los lag, waardoor het motormanagement dacht dat het blok koud was en zodoende meer brandstof inspoot. Gevolg hiervan is dat het blok verzuipt, je ruikt dan een benzinelucht uit de uitlaatbuis.

Doe er uw voordeel mee.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2007 13:34 #1174152 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic foutcodes uitlezen
lees eens de foutcodes uit

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2007 13:42 #1174153 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kleine toevoeging.

Het is een NTC-weerstand.

Hoe hoger de temperatuur van de sensor, hoe lager de weerstand.
In theorie moet je de computer dus kunnen foppen door sluiting te maken tussen massa en de signaaldraad, stekkertje eraf, draadbrugje maken.

De motor zou volgens mij, nu moeten denken dat het blok erg warm is, en de brandstof toevoer zal geknepen worden. Na even doorstarten zou hij moeten aanslaan. 

Overigens zou volgas starten ook moeten werken, na een seconde of 15.
BTW: niet te lang starten,  dat kan je de starmotor kosten, maar ook de accu leegtrekken, maar dat moge duidelijk zijn.....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2007 13:46 #1174154 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hij start weer...

Beste Lieme e.a.  Dank voor jullie adviezen !

Heb - mede op aanraden van forumdiscussie - wat zitten pielen aan de stekkertjes rond de bobine.... Hij start weer gewoon. Volgens mij zit er iets van een contactstoring in deze stekkers, wel gek want bij niet starten kreeg ik op de bougies wel gewoon een vonk.

Ik zal - als die verdomde buien over zijn - de contacten in de stekkers allemaal goed schoonmaken en inspuiten met contactspay (is dat een goed idee trouwens ????) nen kijken of het u ect verholpen is. Geloof niet zo erg in de injectoren eerlijk gezegd. Blijf het gevooel houden dat het iets van een electrisch contact probleem is. I will keep you posted !

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2007 14:27 #1174156 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schakelbeveiliging

Omdat je aangeeft dat het probleem eerst alleen voorkwam bij warme moter kan het ook nog liggen aan de schakelbeveiliging van de automaat. Oplossing vind je door op deze site te zoeken op 'startprobleem automaat'. Kun je wel starten door de startmotor kort te sluiten? 

Groet,

Jan-Willem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2007 14:32 #1174157 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic antwoord schakelbeveiliging

Jan Willem,

Ik zoek het op maar de startmotor + motor zelf draaien keurig rond ook bij niet starten bij warme motor.  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2007 14:34 #1174158 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic temp sensor

bij een storing in dit circuit neemt de computer een temp van 60 gr celc. aan.

deze weerstand zou bij koude motor en een buitentemp van 20 gr  ong rond de 2500 Ohm moeten liggen

bij bedrijfstemp rond de 300-400 Ohm  (koelwatertemp ong 80 gr)

foutcodes: in a2 lees je het inj. systeem uit, a6 voor de ontsteking

indien er problemen zijn met de ntc zou dat ook via de foutcodes naar boven kunnen komen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2007 16:22 #1174645 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slaat niet mee aan....... (continuing story)

Het startprobleem (zie alle omliggende berichten) blijft zich - nu bij lauwe motor - voordoen. Ik heb alle testjes zoals jullie aangaven uitgevoerd. Niks helpt. Helemaal koud start hij normaal (en rijdt ook heel normaal; niks aan te merken). Bij echte warme motor start hij ook onmiddelijk weer. Als de motor aan het adfkoelen is (lauw, na pak een beet 30 miniuten na op bedrijfstemperatuur) begint de ellende. Hij slaat absoluut niet meer aan en moet volledig zijn afgekoeld om weer aan te slaan. Bij het starten ruik ik een minimale brandstoflucht bij de uitlaat. Heb alle contacten (stekkers)los gehad en ingespoten.

Kan het nog de  brandstof drukregelaar zijn of heeft eimand nog een andere suggestie ??

Moderators: Jerry Stam