Cruise Control 940
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Voor de tweede keer probeer ik deze website te ontdekken en te leren kennen.
Het zal nog wel effe duren voordat ik het doolhofje ken.
Ik weet niet precies waar deze tekst van mij terecht komt. Een uurtje geleden heb ik wat dingetjes laten weten over mijn toekomstig lidmaatschap en mijn volvo's.
Nu weer even over de cruise control voor mijn 940 2.3i automaat uit 1990.
Die wil ik dus <u>laten inbouwen</u>; <u>eerst uitbouwen uit m'n ander 940</u> 2.3i automaat 1991
en dan inbouwen in dezelfde 940 maar dan een andere, mijn echte!
De andere volvo 940 moet dan weer verkocht worden want de apk verloopt bijna.
Jammer want ik wil hem het liefst ergens opslaan, hij is te goed en identiek voor onderdelen etc.
Zijn er mensen die mij kunnen helpen? Ik woon in Valkenburg a/d Geul, tussen Maastricht en Heerlen dus.
Ook moet ik nog de radiateur met oliekoeler ombouwen van de een naar de ander.
Is dat veel werk, kan ik dat voor de deur half op straat?
Met de CC heb ik echt hulp nodig want ik heb zelf weinig tijd en weinig kennis...
Groetjes en hopende tot vele volgende keren, Micha
<u>Huidige auto's;</u> volvo 144 2.0 lpg 1973 / 940 2.3i automaat 1990 / 940 2.3i automaat 1991
<u>Ex volvo's;</u> 240 2.3 automaat 1986 / 760 2.8i automaat 1990 / 240 2.3i automaat estate
1984
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Wat je op straat kunt doen, dat weet je waarschijnlijk zelf het beste. Versachilt namelijk een beetje van plaats tot plaats. Ik kan bij mij thuis best olie verversen zonder dat er raar gekeken wordt, in andere wijken kan dat al wel gevoelig liggen.
Als je een radiateur met oliekoeler wilt overzetten, zal je zowel koelvloeistof als olie moeten verversen, bij twee wagens. Is dus een beetje een smerig klusje, moet je wel zorgvuldig zijn niet te morsen als je dat op straat wilt doen. Eigen oprit zou al veel beter zijn, of een zeiltje eronder leggen voor het milieu. En zorg dat je voldoende opvangteiltjes hebt.
Verder zal je de oliekoeler-aansluitingen moeten afdoppen bij de wagen die je kwijt wilt, en ze juist moeten kamen bij degene die 'm gaat krijgen. Ik weet niet precies hoe dat allemaal zit aangesloten, maar kon weleens lastig bereikbaar zitten. Eerst de leidingen maar eens volgen dus, dan weet je wat er los moet.
Los van die punten, is het vervangen van een radiateur een eitje, dat kan gemakkelijk op straat.
Cruise control is eigenlijk ook een kwestie van rustig een middagje de tijd nemen, alle aansluitingen volgen en 'm er gewoon uithalen. Gasrol en richtingaanwijzerhendel kan je gewoon overzetten ter plekke, is ene kwartiertje werk. En de rest van de CC zit er tussenin, en hoef je niet direct te monteren in de nieuwe. Kijk in het andere CC draadje van twee dagen gelden om te weten wat je allemaal moet hebben voor een complete set.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Om wat voor carrosserievorm praten we hier?volvo940automaat schreef : De andere volvo 940 moet dan weer verkocht worden want de apk verloopt bijna.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Alvast bedankt voor de moeite om mij te motiveren en te demotiveren betreffende vervanging oliekoeler. Ben blij dat ik er niet impulsief an begonnen ben.
Toch maar onderdak gaan zoeken want het weer zakt in tmprtr en nrslg.
Begrijp ik hieruit dat er al het nodige in het verborgene zit als voorbereiding CC?
Ook boren en plakken en pulken overbodig is?
Micha
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Enige montageplaatje dat niet in elke auto zit, is voor de pedaalschakelaars, maar die kan je zonder boren overzetten.
Verder is de CC zo gemaakt, dat hij eenvoudig kan worden toegevoegd aan een bestaande wagen, het systeem staat eigenlijk helemaal op zichzelf, met uitzondering van gasrol en richtingaanwijzerhendel hoef je niets te vervangen, alleen maar toevoegen.
In elke wagen zit het plaatje voor je rempedaal maar in geen enkele wagen waar niet al een cc in heeft gezeten zit het plaatje voor het koppelingspedaal.
Dat laatste montageplaatje ben ik al zowel geschoefd als gepopnageld tegen gekomen. In het 1e geval is verwijderen simpel, in het 2e geval moet je heel flexibel zijn en goed met een boormachine overweg kunnen in krappe ruimtes. (die laatste heb ik dus laten zitten, ik had er nog een
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- V700 register
- Nieuw lid
-

Het gaat om een 940 2.3i automaat SEDAN uit 1991.
Voorstoelen zijn niet mooi. Remleidingen vóór dienen oa vervangen te worden.

Straks voor de verkoop. Kan ook met cruise control verkocht worden, dan haal ik alleen de radiateur eruit en doe een
andere ering die werkt met af en toe water bijvullen.

Kan het kwaad als een auto alleen door water gekoeld word zonder koelvloeistof?

Groeten, Micha
- V700 register
- Nieuw lid
-

De oliekoeler zit toch aan de radiateur vast?
Ik kan toch niet alleen de radiateur vervangen en oliekoeler laten zitten?
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
In de zomer is het "kwaad" wat minder erg als in de winter... Water veroorzaakt roest, koelvloeistof niet. In de winter bevriest water en met een beetje pech knappen je leidingen en je radiator.volvo940automaat schreef : Kan het kwaad als een auto alleen door water gekoeld word zonder koelvloeistof?
In de koelvloeistof zit ook een olie component zodat je waterpomp gesmeerd wordt. Tevens zit er geen kalk in.
Met gewoon water heeft je waterpomp geen smering en je krijgt kalksteen in je blok. Als noodoplossing kan het, maar ook puur als nood oplossing. (en als je bijvult met water, gebruik demi, iets verdunnen kan wel in dezomer)
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)