Versnellingsbak M47
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-06-2007 16:09 #1168522
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gaffel?
Ik zat aan de gaffel van de bak te denken.
Ik heb namelijk ook een M47 met zo'n squiek erin, waar ie al 25dkms probleemloos mee rijdt, reparatie staat op de planning.
De gaffel steek langs je stuurpen uit de bak, en die kun je een beetje bewegen.
Als je motor stationair loopt (let op eventuele stropdas en langs haar!!) rommel daar dan eens aan.Als het minder wordt of (zoals bij mij) zelfs weggaat, dan zou ik toch de gaffel als hoofdverdachte aanmerken.
Als je hem gaat vervangen, ben ik benieuwd naar de hoeveelheid werk, want zoals gezegd hij staat op de planning. Heb ik er eerst een nieuwe brandstofpomp onder gehangen om van die zoem af te zijn, krijg je dit........
Ik heb namelijk ook een M47 met zo'n squiek erin, waar ie al 25dkms probleemloos mee rijdt, reparatie staat op de planning.
De gaffel steek langs je stuurpen uit de bak, en die kun je een beetje bewegen.
Als je motor stationair loopt (let op eventuele stropdas en langs haar!!) rommel daar dan eens aan.Als het minder wordt of (zoals bij mij) zelfs weggaat, dan zou ik toch de gaffel als hoofdverdachte aanmerken.
Als je hem gaat vervangen, ben ik benieuwd naar de hoeveelheid werk, want zoals gezegd hij staat op de planning. Heb ik er eerst een nieuwe brandstofpomp onder gehangen om van die zoem af te zijn, krijg je dit........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-06-2007 17:30 #1168528
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gaffel??
Hallo Baseman,
Ik ben een leek wat is een gaffel!!
Volgens mijn monteur een Rus is het in 2 uurtjes bekeken. Ik zorg voor de tweedehands M47 versnellingsbak en hun doen de rest. Monteren kost dan ongeveer 100.- euro.
En ja jongens, we hebben auto´s die al een dagje ouder zijn en problemen blijven komen. Hopelijk wordt het niet al te bond met de kosten (smile). En voor ons wordt rooie Mien als tweede wagen gebruikt en ze is een hobby. Als de kosten te hoog worden dan wordt het toch zoeken naar een andere of einde hobby. Alles een kwestie van de financien.
Mvg. Roelof.
Ik ben een leek wat is een gaffel!!
Volgens mijn monteur een Rus is het in 2 uurtjes bekeken. Ik zorg voor de tweedehands M47 versnellingsbak en hun doen de rest. Monteren kost dan ongeveer 100.- euro.
En ja jongens, we hebben auto´s die al een dagje ouder zijn en problemen blijven komen. Hopelijk wordt het niet al te bond met de kosten (smile). En voor ons wordt rooie Mien als tweede wagen gebruikt en ze is een hobby. Als de kosten te hoog worden dan wordt het toch zoeken naar een andere of einde hobby. Alles een kwestie van de financien.
Mvg. Roelof.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-06-2007 18:58 #1168538
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gaffel
Als ik wel ben ingelicht, door Volvo Vos in Oss, dan is de gaffel de "vork" waar de koppelingscilinder aan trekt, zodat aan de andere kant de koppelingsplaat wordt ontkoppeld.
Jan Huijsmans heeft er bij zijn auto <a href="/?q=node/1156&highlight=gaffel" target="_blank">eens mee gestoeid</a> .
Jan Huijsmans heeft er bij zijn auto <a href="/?q=node/1156&highlight=gaffel" target="_blank">eens mee gestoeid</a> .
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-06-2007 23:19 #1168604
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gaffel
Hallo Baseman,
Bedankt voor de uitleg, nu weet ik ook wat een gaffel is.
Groeten Roelof.
Bedankt voor de uitleg, nu weet ik ook wat een gaffel is.
Groeten Roelof.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-06-2007 01:38 #1168620
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Lagers van de hulpas
Hallo Roelof
In een bak zitten drie grote assen (plus een kleintje voor de achteruit). De ingaande as, de uitgaande as en de as van het torentandwiel. In de eerste, tweede en derde versnelling wordt dat torentandwiel/die hulpas gebruikt, in de vierde versnelling niet. Hoe het met de vijfde versnelling is, weet ik even niet. Bij een M46 wordt die as niet gebruikt, bij een M47 weet ik dat niet.
Groetjes
Mathy
Klinkt alsof een van de lagers van het torentandwiel/hulpas versleten is. En anders is er een tandje van het torentandwiel af.Zilvershadow schreef : De 1, 2 en 3 de versnelling ratelt het en in de 4 en 5 is het weer normaal.
In een bak zitten drie grote assen (plus een kleintje voor de achteruit). De ingaande as, de uitgaande as en de as van het torentandwiel. In de eerste, tweede en derde versnelling wordt dat torentandwiel/die hulpas gebruikt, in de vierde versnelling niet. Hoe het met de vijfde versnelling is, weet ik even niet. Bij een M46 wordt die as niet gebruikt, bij een M47 weet ik dat niet.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-06-2007 11:21 #1168639
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic M 47 versnellingsbak.
Hallo Marthy,
Interresant hoe een versnellingsbak functioneerd. Maar, ik heb nu dank aan alle Volvo Fan´s raad over de problematiek van het geratel besloten om een gebruikte M47 te zoeken. Deze laat ik dan plaatsen. En hoop dat dan het probleem is opgelost.
There´s only one real car in this world it´s called Volvo.
Mvg.Roelof

Interresant hoe een versnellingsbak functioneerd. Maar, ik heb nu dank aan alle Volvo Fan´s raad over de problematiek van het geratel besloten om een gebruikte M47 te zoeken. Deze laat ik dan plaatsen. En hoop dat dan het probleem is opgelost.
There´s only one real car in this world it´s called Volvo.
Mvg.Roelof

Moderators: Jerry Stam