2x B234F (16V), twee verschillende luchtmassameters..??
- Hedwig Lambrechts (GAST)
- Nieuw lid
-
Code 81 is niet een B234F maar een B234G.Deze G motor heeft:- geen Lambda-sonde en katalysator- de luchtmassamater is vervangen door een variant met CO-afstelschroef- de progammatuur van de regeleenheid LH-2.4 is andersDe motor is speciaal voor de overseas-landen en kan op loodhoudende brandstof rijden.hans dus schreef : @ Hedwig: ik heb volgens mijn VIN een code 89.
je schrijft dat mijn beschrijving past bij een blok met code 81.. betekent dat dan dat er in een 89 een andere LMM zit? Wat zou ik daar dan doorheen moeten zien? (Overigens, ik heb een B234F tot nu toe alleen maar aangeduid gezien met 89. Is een 81 dan misschien "foreign" of een K6 uitvoering?
Edit: voor zover ik weet moet er samen met de B234F vanaf 1991 een LMM met code Bosch 0 280 212 016 (Volvo nr. 35 17 020) in.
Groeten.Hedwig
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het wissen van foutcodesAlle foutcodes moeten ten minste één maal zijn uitgelezen voor ze gewist kunnen worden.
Handmatig wissen:-Druk de diagnoseknop gedurende minstens vijf seconden in. Drie seconden na het loslaten van de diagnoseknop gaat de LED branden.-Druk de diagnose nogmaals minstens vijf seconden in. (dus als de LED brand de knop voor de tweede keer indrukken gedurende tenminste 5 seconden)Wanneer de knop wordt losgelaten, moet de LED doven. Controleer of de foutcodes zijn gewist door één maal op de diagnoseknop te drukken.Indien code?1–1–1 verschijnt, zijn de foutcodes gewist.
Hieronder nog wat info uit VADIS geknipt en geplakt met betrekking tot storingen en codes
Diagnosefunctie 1
De regeleenheid controleert tijdens het rijden continu de volgende functies:
-De interne functies van de regeleenheid zelf.-De verwarmde lambdasonde en de adaptieve lambdaregeling.-De sensor voor de motorkoelvloeistoftemperatuur.-De luchtmassameter.-De accuspanning.-De gasklepschakelaar.-Het motortoerentalsignaal vanaf de motorregeleenheid.-Het signaal van de snelheidsmeter.-Het pingelverrijkingssignaal vanaf het ontstekingssysteem (geldt niet voor de motoren B 230 F, B 204 FT/GT).-De stationairregelklep.
Met diagnosefunctie 1 kunt u eventuele storingen in deze functies in de vorm van een storingscode weergeven.
Diagnosefunctie 2
Controlefunctie 2 wordt na 2 maal kort op knop A drukken in werking gesteld waarbij de lichtdiode snel begint te knipperen.
Met diagnosefunctie 2 kunt u de signalen van de volgende sensors controleren:*Gasklepschakelaar in vollaststand OK, 3–3–3.*Gasklepschakelaar in nullaststand OK, 3–3–2.*Motortoerentalsignaal vanaf EZ 116 K OK, 3–3–1.*Aan/uit-stand AC-regelaar OK, 1–1–4.*Start van AC-compressor OK, 1–3–4.*Motortoerentalcompensatie vanaf automatische versnellingsbak OK, 1–2–4.
Ik kwam ook de volgende codes tegen, lijken ietwat tegenstrijdig De regeleenheid geeft een bevestigingscode voor het ontvangen van een signaal uit:-De smoorklepstandgever, als de smoorklep uit de stationaire stand gebracht wordt (3-3-2).-De smoorklepstandgever, als de gasklep uit de vollaststand gebracht wordt (3-3-3).-Het startbeveiligingsrelais via de regeleenheid van de versnellingsbak, als de keuzehendel uit een rijstand in stand N (of stand P) gebracht wordt (1-2-4).-De toerental-/positiegever, als de startmotor werkt (1-4-1).-De ECC-bediening, als de AC-knop ingedrukt wordt (1-1-14).-Het relais in de vermogeneenheid voor de ECC en daarmee ook de elektromagnetische koppeling van de AC-compressor, als de AC aangezet wordt (1-3-4).
Diagnosefunctie 3
Controlefunctie 3 wordt na 3 maal kort op knop A drukken in werking gesteld.
Met diagnosefunctie 3 kunt u de signalen naar de volgende regelonderdelen testen:
*De lage snelheid van de motorkoelventilator (Geldt niet voor de motor B204FT)*De hoge snelheid van de motorkoelventilator (Geldt niet voor de motor B204FT)*De injectors.*De stationairregelklep.*De magneetklep van het koolfilter.*De koudestartklep.
Ik kwam ook de volgende codes tegen, lijken ietwat tegenstrijdig De regeleenheid antwoordt dan door achtereenvolgens in werking te stellen:-De elektrische ventilator 3 seconden op halve snelheid.-De elektrische ventilator 3 seconden op volle snelheid.-De injectoren met 13 Hz.-De luchtklep CIS met 1 Hz.-Het relais in de vermogeneenheid voor de ECC en daarmee ook de elektromagnetische koppeling van de AC-compressor met 1 Hz.Dit verloop wordt 2 maal herhaald.
Storingscodetabel voor controlefunctie 1
Opmerking! Voor de latere modeljaren zijn enkele storingscodes verwijderd.
Alle storingscodes zijn omkeerbaar. Dit betekent dat de regeleenheid wanneer een signaal dat tot een storingscode heeft geleid de volgende keer dat het contact wordt ingeschakeld juist is, de geprogrammeerde juiste waarde zal gebruiken in plaats van in het noodprogramma “limp-home” te blijven. De storingscode blijft echter in het geheugen opgeslagen.
StoringscodeStoringsbericht1-1-1Geen storingen waargenomen1-1-2Storing in regeleenheid1-1-3NoteLambda-integrator. Onjuiste aansturing1-2-1NoteSignaal luchtmassameter. Onjuist signaal1-2-3NoteSensor voor motorkoelvloeistoftemperatuur. Onjuist signaal1-3-1Motortoerentalsignaal vanaf ontstekingssysteem. Geen signaal1-3-2Accuspanning. Onjuist signaal1-3-3Gasklepstandschakelaar bij nullast. Onjuist signaal2-1-2NoteSignaal van verwarmde Lambdasonde. Onjuist signaal2-1-3Gasklepstandschakelaar bij vollast. Onjuist signaal2-2-1NoteAdaptieve Lambdaregeling, deellast. Arme deellast2-2-3Signaal van stationairregelklep2-3-1NoteAdaptieve Lambdaregeling2-3-2NoteAdaptieve Lambdaregeling3-1-1Rijsnelheidssignaal. Onjuist signaal3-1-2Pingelverrijkingssignaal vanaf ontstekingssysteem. Onjuist signaal3-2-2Luchtmassameter3-4-4Uitlaatgastemperatuursensor
Met betrekking tot het snelheidssignaal kwam ik ook het volgende tegen
Snelheidsmeter
De elektronische snelheidsmeter geeft niet alleen de snelheid weer, maar beschikt tevens over een kilometerteller, een tripteller en een uitgang voor het rijsnelheidssignaal. De snelheidsmeter ontvangt signalen van een inductieve sensor. Het aantal pulsen per kilometer bedraagt 25.793 bij een bandomtrek van 1,861 meter. De snelheidsmeter heeft twee tegen kortsluiting beveiligde uitgangen voor het signaal van de rijsnelheidssensor, één met dezelfde frequentie als het ingangssignaal (48 pulsen/omwenteling) en één met een frequentie die een kwart van het ingangssignaal bedraagt (12 pulsen/omwenteling). De frequentie van de uitgangen voor het rijsnelheidssensorsignaal is rechtevenredig met de frequentie van het ingangssignaal en wordt gebruikt voor de volgende systemen:12–polige uitgang: Ontstekingssysteem met verdeler, brandstofinspuitingssysteem, cruise control.48–polige uitgang: Elektronisch geregelde automatische versnellingsbakHet is van belang dat accessoires met het signaal van 12 pulsen worden verbonden. Als accessoires met het onjuiste signaal worden verbonden, kan de snelheidsmeter uitvallen en kunnen er storingscodes in het regelsystemen voor de brandstof, de ontsteking of de automatische versnellingsbak worden opgeslagen.Als de snelheidsmeter geen stroom ontvangt, mag de naald niet meer dan twee naaldbreedten onder het nulpunt staan.Boven 20 km/h mogen geen naaldtrillingen meer optreden. Bij snelheden onder 20 km/h mogen de naaldtrillingen slechts één naaldbreedte bedragen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik had inderdaad niet goed gelezen, het stond zeer duidelijk in je eerste posting...
Ik heb nog even gekeken of ik nog wat kon vinden over de LMM en ontdekte op de site van estateservices dat zij een 016 willen leveren voor blokken (B234F staat er overigens niet bij) vanaf '89... Dus vanaf U9(?) schat ik zo. Blok liep net als gisteren, maar ik had het gevoel dat ie vooral onderin wat fijner liep. (maar ja, dat kan ook gewoon wishfull thinking zijn...)
Overigens, ik heb de LMM 016 gehaald van een 740 gle 16V blok van.. '90.

- V700 register
- Nieuw lid
-
dan heb ik (als het buiten weer droog is) straks wat te testen. Ik heb ondertussen zo'n VADIS dvd via MP bestelt.. Als ik dit allemaal zo lees lijkt me dat zeer handig.
wordt vervolgd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb Vadis al een tijdje maar begin nu pas te leren hoe één en ander op te zoeken.hans dus schreef : dan heb ik (als het buiten weer droog is) straks wat te testen. Ik heb ondertussen zo'n VADIS dvd via MP bestelt.. Als ik dit allemaal zo lees lijkt me dat zeer handig.
Maar met rustig spitten kom je een eind.
Ik ben wel benieuwd naar de versie welke jij straks hebt.
Als je me dat kan laten weten, graag.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Na 2x drukken op het knopje van de diagnosebox, blijkt dat volgasstand ok is, maar..... dat gasdicht ongeveer 1 op 3 keer een foutscore oplevert... Dat zou betekenen dat de de gasklepschakelaar niet betrouwbaar is óf dat er iets anders met de gasklep aan de hand is....
Dit ga ik morgen uitzoeken in overleg met de gasinbouwer, want ik durf niet zo maar het gasinlaatstuk dat op het "normale" inlaatspruitstuk gemonteerd zit (met de gasklep als intermediair) los te halen...
Straks moet ik ads19 nog bekennen dat ik veel eerder naar hem had moeten luisteren....
"the quest ain't over yet!"
En Maarten, zodra de VADIS binnenis zal ik je laten weten welke versie het is....
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ik heb ook eindelijk eens gekeken (of het was donker of het regende).
In mijn 945 GLE van (als ik me net vergis juli of augustus) 1991 ligt een B234F, motorcode 89, met daarop de nummers zoals Hedwig die hierboven noemt. Met 016 en 020 op het eind dus.
Groetjes
Mathy (die ook maar even op de trekhaak is gaan staan om de schokdemping te testen. En helaas moest constateren, dat de auto niet alleen omhoog kwam, maar ook weer omlaag ging. En misschien daarna ook weer iets omhoog kwam. Maar nu wel gesterkt is in de overtuiging, dat het overdragen van enige dukaten aan Wytze een noodzakelijk iets was.)
- V700 register
- Nieuw lid
-
dat jij ook even zou kijken, want die twee 940's lijken te veel op elkaar.. Al door Hedwig overtuigd en ik heb de 016 LMM die ik gisteren op de kop heb getikt intussen een plekje onder de kap gegeven, direct achter een nu helemaal dicht luchtfilterhuis.
Ondanks de opmerkingen hierboven blijf ik het slordig vinden dat er geen goede inzat... Er is in het verleden een keer een flinke backfire geweest, dat zal het moment geweest zijn waarop de LMM aan vervanging toe was (en de luchtfilterkast geplakt met ductape..)
Trouwens Mathy, die toevoegingen achter je naam worden wel steeds langer... en duurder! Ga dan ook niet op je trekhaak staan!!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als ik door de LM meters heen kijk zien ze er beide identiek uit: Een rechtopstaand "staafje" en een super dun draadje dat een vierhoek (een trapezium om het wiskundig juist te zeggen) maakt...
(ik heb in dat andere draadje een update geschreven..)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zie mijn opmerking in het andere draadjehans dus schreef : Na 2x drukken op het knopje van de diagnosebox, blijkt dat volgasstand ok is, maar..... dat gasdicht ongeveer 1 op 3 keer een foutscore oplevert... Dat zou betekenen dat de de gasklepschakelaar niet betrouwbaar is óf dat er iets anders met de gasklep aan de hand is....

Ik hoor het wel.hans dus schreef : En Maarten, zodra de VADIS binnenis zal ik je laten weten welke versie het is....