cruise control 780, 1987

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2007 21:01 #1159866 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klopt

Mathy schreef : Hallo Jeroen
Je verhaal klopt helemaal, maar waar hier over geklaagd wordt is iets anders. Het gaat hier over het bijna continu varieren van de stand van de gasklep terwijl daar geen reden voor is. Dus zonder dat voorliggers, veranderende weer- of wegcondities daartoe dwingen.
Groetjes
Mathy

Klopt mathy, ik klaag alleen niet, ik constateer en wil weten of dit normaal is. Ergens kan ik me wel indenken dat dit normaal is, maar zeker weten doe ik het niet. Het is ook geen schokken, maar je voelt het een klein beetje.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2007 21:10 #1159868 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CC in 1989 745 16v
Hans, ik begrijp precies wat je bedoeld. de cc werkt vanaf ca 45 km/u. Wanneer je hem inschakeld bij 50 voel ik ook duidelijk dat de auto om de 3 a 4 seconden iets gas bijgeeft. Op hogere snelheid is het veel minder te voelen,maar nog wel aanwezig. Omdat het systeem met vacuum werkt zou het kunnen zijn dat ergens iets lucht weg lekt. In een Kluwer (nederlandse Haynes) van de 240 serie kom ik wel een beschrijving tegen van het cc systeem.Uiteraard weet ik niet of dat systeem identiek is aan het in de 740 gebruikte systeem. De hoofdonderdelen van het systeem zijn, de schakelaar, de snelheidsopnemerspoel, de regelaar, die de signalen van de spoel 'vertaald'naar de gasklepstelmotor, koppeling en remschakelaars, vertragingsschakelaar, die het systeem uitschakeld boven een van tevoren ingestelde drempelwaarde (bij een aanrijding dus). Deregelaar is tijdens productie ingesteld op maximale gevoeligheid waardoor hij voortdurend de gasklep versteld. De gevoeligheid kan worden verminderd en het benzineverbruik verbeterd als de auto bijna uitsluitend alleen door de bestuurder wordt gebruikt zonder bagage, door een schroevendraaier in het SENSITIVITY-gat te steken en de schroef linksom te draaien. Rechtsom verhoogt de gevoeligheid.
Ik weet alleen niet of dit verhaalook opgaat voor de 7 serie. Het hier beschreven systeem gaat volgens mij nog wel uit van een electrische gasklepstelmotor, terwijl bij de 7 serie sprake is van een vacuum balgje (de 'servo unit'). Er schijnt iemand te zijn binnen onze club die een pdf bestandje heeft met een cc handleiding van de 7 serie.  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2007 22:44 #1159884 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mathy of Baseman?

Emo van Halsema schreef : Ik weet alleen niet of dit verhaalook opgaat voor de 7 serie. Het hier beschreven systeem gaat volgens mij nog wel uit van een electrische gasklepstelmotor, terwijl bij de 7 serie sprake is van een vacuum balgje (de 'servo unit'). Er schijnt iemand te zijn binnen onze club die een pdf bestandje heeft met een cc handleiding van de 7 serie.  

Mathy of Baseman denk ik? Klopt dat heren?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2007 22:49 #1159891 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 110 ?
Wordt het niet eens tijd om de automaat te reviseren ?
Het kan toch niet zo zijn dat deze bij 110 km/uur locked en unlockerd. Dat hoort toch ergens bij 90 km/uur te liggen ! In rij in mijn derde automaat en allemaal gingen ze in lock-up rond de 90 km per uur.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2007 22:53 #1159892 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic je bedoeld

MSuidgeest schreef : Wordt het niet eens tijd om de automaat te reviseren ?
Het kan toch niet zo zijn dat deze bij 110 km/uur locked en unlockerd. Dat hoort toch ergens bij 90 km/uur te liggen ! In rij in mijn derde automaat en allemaal gingen ze in lock-up rond de 90 km per uur.

Je bedoeld de automat van Jeroen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2007 23:01 #1159898 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jeroen ja.
Maar aan zijn automat(ten) mankeert niets.
Ik bedoel de automaAt van zijn 745.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2007 23:01 #1159897 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ehhh
Jeroen Dus Hans schakelt graag.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2007 23:39 #1159902 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Semantiek
Hallo Hans

Hans L schreef : Klopt mathy, ik klaag alleen niet ...

Af en toe kan ik niet helemaal het juiste woord vinden. Sorry, ik ben een echte beta (zoals in "exacte vakken"). Mijn woordenschat is redelijk groot, maar ik kan tussen al die woorden niet altijd het juiste vinden.
En ja, ik heb die PDF. Ik heb even gekeken, maar er wordt wel iets gezegd over de montage van de regeleenheid, maar niet over de afstelling er van. De PDF die ik heb, is alleen voor dát deel van de cruise control dat afhankelijk is van het model/bouwjaar. Het deel dat afhankelijk is van het type motor (haspel en servo-motor) wordt niet besproken. En afstellen van de regeleenheid (als dat bij de 700/900 inderdaad kan) heeft uiteraard alleen zin, als de cruise control compleet ingebouwd is. Het zou dus kunnen, dat dat afstellen in dát deel van de inbouwhandleiding staat, dat ik niet heb.
Groetjes
Mathy

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2007 00:05 #1159905 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic wat ik weet van cruisecontrol,
lezend in het electrisch schema is dat er een computer een vacuummotortje aanstuurt dat verbonden is via een rubber slangetje met een vacuumpotje die de gaskleprol mechanisch bedient. Dus bij (te grote) variatie in de toerentallen krijgt de computer geen goede meetresultaten van de  snelheidsmeter of is het vacuummotortje niet zo goed meer of is de leiding naar het potje of het potje een beetje lek. Of de computer doet het niet meer, maar volgens mij doet die het nooit een beetje.
dus vacuumlek of een slechte verbinding met de snelheidsmeter (dan valt er af en toe een pulsje weg waardoor de computer ten onrechte gaat regelen).
Maar dat is een ongeschoolde mening dus houd me aanbevolen voor commentaar. 

• Marco
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2007 01:19 #1159908 door Marco
Beantwoord door Marco in topic Had ik ook en hoe ik dit heb verminderd
Al mijn auto’s beschikken over Cruise Control. Mijn 740 GLE rijdt extreem constant en rustig met de cc ingeschakeld. Je voelt eigenlijk nooit een "gas bijregel moment". Uitgezonderd dan als er een helling moet worden beklommen. De 960 16v Turbo had, toen ik hem kocht een beetje last van merkbaar bijregelen. De verklaring die ik hiervoor had was met name het vermogensverschil tussen beide motoren. De CC veroorzaakt bij beide wagens ongeveer dezelfde uitslag van de gasklep. Bij de één levert dit echter een groter en een duidelijker voelbaar verschil op dan bij de ander. De turbo hangt iets scherper aan het gas zou je kunnen zeggen. Ik heb dit destijds bij mijn 960 16v Turbo verminderd door de vacuümleidingen vanaf het pompje (binnenkant linker voorscherm) naar het balgje bij de gasrol in te korten. Toen mijn 96-er 960 de drie-eenheid vervolmaakte bleek met name de CC minder volmaakt te werken. Bij ingeschakelde CC reed hij onrustig en als je de CC inschakelde duurde het enige tijd voor hij de gasrol aantrok. Opzoek naar lekkages. Alle leidingen losgenomen en na controle opnieuw bevestigd. Hierbij heb ik toen een aanpassing in de slangen lay-out gemaakt. Volvo heeft schijnbaar op een niet nader bepaald moment besloten de slangen anders aan te sluiten dan voorheen het geval was. Bij beide oudere wagens loopt er rechtstreeks vanaf het pompje een slang naar het balgje. Bij de 96-er was de slang naar het balgje afgetapt van de vacuümslang, welke door het schutbord naar het interieur loopt. Dit veroorzaakte dat het pompje er langer over deed alvorens voldoende vacuüm te creëren zodat het balgje de gasrol kon gaan bedienen. De CC liep als het ware altijd achter de feiten aan en moest dan weer overmatig corrigeren door verhoogt gas bij te geven. Heb de afsplitsing in de slang naar het balgje verwijderd en de slang rechtstreeks tussen balgje en pomp aangesloten. De beide losse uiteinden van de slang richting interieur, heb ik weer rechtstreeks aan elkaar gekoppeld. Hierna de losgenomen/verwijderde rubberen t-vertakking op de binnenkomende kant (aan de voorzijde) van het pompje aangesloten. De CC bediening werkt correct (mijn achternaam is tenslotte geen Bakker) en de rust is wedergekeerd.Dan nog even een opmerking over het rubber dat wordt gebruikt voor het koppelen van de verschillende onderdelen van de CC maar ook voor de vacuüm bediening van de ECC en regeling van het EGR systeem (paarse plastic slang). Dit rubber droogt onder invloed van hitte vrij snel uit en gaat dan brokkelen en er ontstaan lekkages. Als dit het geval is, zul je ook allerlei niet direct gerelateerd lijkende problemen kunnen krijgen. Dat is de prijs die je betaalt bij vacuüm gestuurde systemen, waarbij niet alles is geborgd middels terugslagklepjes. Hoop dat je er enigszins soep van kunt maken. Verschillende voorbeelden bekijken op het 10 maart samenzijn zal veel kunnen verduidelijken.

Moderators: Jerry Stam